2011-10-12, 13:09
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Statistiken är entydig: när Ibrahimovic inte är med, så vinner Sverige. 100% av matcherna!

Jupp två matcher detta kval, du tycker vi kan lära oss mycket av denna statistik?
Citera
2011-10-12, 13:24
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Statistiken är entydig: när Ibrahimovic inte är med, så vinner Sverige. 100% av matcherna!

- F.G

Jo förvisso. Dock så kan vi lägga till chanserna vi missade igårkväll och lägen där Zlatan säkerligen skulle göra mål.

Vi må ha spöat ett världsklass Holland, dock så spelade de för ingenting. Vi spelade för allt. Tänk när vi möter ett Tyskland eller Spanien som spelar för allt, då kan vi inte missa såna lägen. Där behöver vi Zlatan, som gör mål på lägen som inte ens är ett målläge.

Fast jag skulle gärna vilja byta roll på Ibra och Elmander. Så Zlatan kommer lite ner i planen och kan utnyttja sitt sinne och hårda skott.
Citera
2011-10-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jupp två matcher detta kval, du tycker vi kan lära oss mycket av denna statistik?

antagligen menar han de 30 EM-kval matcher över de tre senaste em-kvalen som aftonbladet tar upp; det var inte bara två matcher utan tio... 10 0 0 vs 11 4 5 gäller i EM-kval utan vs med zlatan

men som sagt tog aftonbladet inte med VM-kval i den statistiken, antagligen för att det inte ser alls lika illa ut om man jämför med alla kvalmatcher.
Senast redigerad av M.S 2011-10-12 kl. 13:27.
Citera
2011-10-12, 13:25
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macche
Som om gjort det senaste året: 4-2-3-1
tack
Citat:
Ursprungligen postat av showtime
Eh? Ibra gjorde 5 mål 3 assist i kvalet...
Källström gjorde fö 3 mål 7 ass - assistkung i kvalet tillsammans med Özil.
Larsson 3 mål 6 ass...
sorry kollade på espns statistik den var tydligen in särskilt uppdaterad.
Citera
2011-10-12, 13:36
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
antagligen menar han de 30 EM-kval matcher över de tre senaste em-kvalen som aftonbladet tar upp; det var inte bara två matcher utan tio... 10 0 0 vs 11 4 5 gäller i EM-kval utan vs med zlatan

men som sagt tog aftonbladet inte med VM-kval i den statistiken, antagligen för att det inte ser alls lika illa ut om man jämför med alla kvalmatcher.

Jo jag vet vilken statistik det handlar om, jag var mest nyfiken på om FG faktiskt visste vad han hänvisa till, speciellt med tanke på vad han påstår och vad statistiken faktiskt säger.
Citera
2011-10-12, 13:42
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S

Vilka har vi mött med samt utan Zlatan? Med statstik kan man ju påvisa nästan allt..

Däremot börjar det bli ett problem att Z verkar överskugga lagets övriga spelare och att de inte vågar ta för sig lika mycket i hans närvaro.
Citera
2011-10-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vilka har vi mött med samt utan Zlatan? Med statstik kan man ju påvisa nästan allt..

Däremot börjar det bli ett problem att Z verkar överskugga lagets övriga spelare och att de inte vågar ta för sig lika mycket i hans närvaro.

kvalet till em 2008 hade vi spanien, danmark, nordirland m.m och kvalet till 2004 hade vi typ polen och lettland som bästa motståndare. zlatan missade en av matcherna emot spanien, holland och danmark iaf, spelade båda emot nordirland där vi tappade poäng i båda matcher. ingen koll ifall han också missade matcher emot polen/lettland 2004 men jag vet iaf att vi tappade poäng i någon/några matcher med zlatan i det kvalet
Citera
2011-10-12, 14:27
Medlem
Visst, Zlatan kan platsa i landslaget och detta statistiksnack om att vi vinner alla matcher utan honom i EM-kval sammanhang är sant. Samtidigt nämner man inte matcherna i VM-kvalen osv.
Men är jag den enda som känner att med Zlatan så är vi ett lag som går vidare från gruppen med nöd och näppe men utan honom så är vi ett lag som kan gå hela vägen eller ingenstans. Antingen kommer vi förlora alla matchen och göra ett dåligt mästerskap då vi inte har en ledare på plan eller så kommer vi vara så modiga och optimistiska att det går väldigt långt! Jag har lust att chansa som laget gjorde igår mot Holland - såna här matcher ger hopp inför framtiden och laget kommer gå in i framtida matcher med vetskapen om att det går! Zlatan drar bara ner tempot osv. trots att han är en otroligt anfallare som garanterat hade satt läget som Toivonen missade från 3 meters håll vid ställningen 2-2 igår men trots det vill jag inte ha honom på plan!
Citera
2011-10-12, 14:29
Medlem
Jaxxxs avatar
Klass(isk) match av Sverige igår. Placerar den nog på landslagets top 5 insatser post-VM 94. Här är mina 5 bidrag.

Turkiet-Sverige 1-2 VM kval 2001. Sverige vänder sista 5 minuterna till seger nere i en gryta i Turkiet och vinner kvalgruppen. Detta mot ett Turkiet som sedan tar brons i VM 9 månader senare.

Sverige-Argentina 1-1 VM 2002. Sverige slår ut Argentina ur VM, Ett Argentina som på pappret hade ett av världens bästa lag (iaf offensivt), Argentina kvitterar på ett ogiltigt mål.

Sverige-Bulgarien 5-0 EM 2004. Kunde valt någon annan match från denna turnering men här gör Sverige i mitt tycke sin bästa match detta mästerskap. Med jämn konkurrens från Holland matchen, att man dock förlorar den på straffar gör att jag väljer Bulgarien matchen. Sverige har lite tur mot både Danmark och Italien i gruppen där de kunde och borde åkt på torsk framförallt mot Italien.

Sverige-Spanien 2-0 EM kval 2006 Sverige springer och kontrar sönder det land som kommer att bli dominerande i världsfotbollen två år senare. Spanien säger själva att denna matchen var vändningen efter att ha blivit uppläxade på Råsunda.

Sverige-Holland 3-2 EM kval 2011
Kommentarer överflödiga

Utan inbördes ranking. Någon match jag missat?
Citera
2011-10-12, 14:29
Bannlyst
Det belyser ju dock att Sverige knappast är beroende av Zlatan, vi håller ungefär samma nivå med som utan Zlatan eftersom vår grund sitter i lagspelet och inte i enskilda spelare. Vissa verkar tro att utan Zlatan skulle Sverige vara något sorts blåbär som förlorar alla matcher, så är det verkligen inte och vi har ju nått enorma framgångar innan Zlatan ens började spela fotboll och vi kommer nå framgångar efter Zlatan.

Den svenska lagmaskingen ångar alltid vidare, med eller utan stjärnor!
Citera
2011-10-12, 14:39
Medlem
von_Ss avatar
Jag är absolut en Zlatan-förespråkare om han visar bra form i klubblaget samt motivation, men ingen kan väl påstå att han i dagsläget ens platsar i en svensk startelva. Han var sämst på plan mot Finland och då var ändå hela laget dåligt. Med Zlatan i laget igår hade det blivit Play-Off det är jag säker på.
Citera
2011-10-12, 14:56
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Jo förvisso. Dock så kan vi lägga till chanserna vi missade igårkväll och lägen där Zlatan säkerligen skulle göra mål.

Vi må ha spöat ett världsklass Holland, dock så spelade de för ingenting. Vi spelade för allt. Tänk när vi möter ett Tyskland eller Spanien som spelar för allt, då kan vi inte missa såna lägen. Där behöver vi Zlatan, som gör mål på lägen som inte ens är ett målläge.

Fast jag skulle gärna vilja byta roll på Ibra och Elmander. Så Zlatan kommer lite ner i planen och kan utnyttja sitt sinne och hårda skott.

Zlatan har missat lägen han också... Och trots att det numer mest är genom enstaka matchavgörande aktioner han tillför något är det ändå ganska sällan han avgör våra matcher. Hade han fått tillbaka glädjen och viljan vore det en annan sak, då skulle jag också vilja ha honom i nr10-rollen, nu föredrar jag nog Toivonen eller Elm där.

Det där om att det är de andra spelarnas skuld att spelet ser sämre ut med Zlatan på planen tror jag inte ett dugg på. När en spelare är oinspirerad märks det tydligt på spelet som helhet, även om man bortser från att attityden smittar av sig, vilket den också gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in