2011-10-12, 01:46
Bannlyst
Mycket härlig seger såklart! Dock ska det sägas att matchen nog hade slutat annorlunda om Holland haft Stekelenburg, Heitinga, Affelay, Sneijder och Robben i truppen, men vem bryr sig om detta en dag som denna? Vi tar oss till EM på ett klassiskt svenskt sätt och det är så underbart att se!

Sen måste vi reda ut detta om Zlatan... Jag minns vårt senaste mästerskap, EM 2008. Sverige kom till turneringen med en skadad Zlatan Ibrahimovic som dessutom inte hade nätat i landslaget på över 3 år tror jag det var. Trots dessa förutsättningar så bar han oss på sina axlar under turneringen. Vi har bevisat många gånger att vi kan vinna utan honom. Inte minst idag. Vi är ändå beroende av honom i slutändan. Han är den där avgörande spelaren som ett relativt litet fotbollsland som Sverige är i behov av när det nalkas slutspel.

I nuvarande form stjälper han dock mer än han hjälper, men alla spelare har formsvackor. Det verkar dock som att det inte är tillåtet att just Zlatan har det. Jag är övertygad om att Zlatan är 110% taggad till nästa sommar och är beredd att ge järnet för Sverige. Vi vill ha honom med, vi behöver honom med!

Älska Sverige!
Citera
2011-10-12, 01:48
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahra83
Det är ändå stort att Anders Svensson kan komma ut och göra en så bra match trots att han inte har det här tempot i sig då han spelar i allsvenskan, men detta visar hur viktigt rutin är för en fotbollsspelare. Svensson har varit med så många gånger att han klarar denna omställning galant.

Ja en skadefri Svensson och Mellberg är ett måste att ha med i EM för en ultimat mix, Ungern märktes tappet utav Mellberg rejält och mot Finland så kan jag nog sätta några kronor att det varit mer virrigt än vad det vart utan honom. Jonas Olsson känns som den perfekta ersättaren, han verkar ha samma ledarrollsstatus i WBA och det gick väldigt dåligt för dom utan honom i backlinjen förra säsongen bla.

Hoppas att EM-biljetten blir en tändvätska för alla Svenska fotbollsspelare ute i Europa framförallt dom yngre som Hamrén kanske har i bakhuvudet och lämnat utanför tex Albin Ekdal, presterar dom bra finns möjligheten att få spela en utav dom finaste turneringarna man kan spela.

Citat:
Ursprungligen postat av zteeek
Mycket härlig seger såklart! Dock ska det sägas att matchen nog hade slutat annorlunda om Holland haft Stekelenburg, Heitinga, Affelay, Sneijder och Robben i truppen, men vem bryr sig om detta en dag som denna? Vi tar oss till EM på ett klassiskt svenskt sätt och det är så underbart att se!

Sen måste vi reda ut detta om Zlatan... Jag minns vårt senaste mästerskap, EM 2008. Sverige kom till turneringen med en skadad Zlatan Ibrahimovic som dessutom inte hade nätat i landslaget på över 3 år tror jag det var. Trots dessa förutsättningar så bar han oss på sina axlar under turneringen. Vi har bevisat många gånger att vi kan vinna utan honom. Inte minst idag. Vi är ändå beroende av honom i slutändan. Han är den där avgörande spelaren som ett relativt litet fotbollsland som Sverige är i behov av när det nalkas slutspel.

I nuvarande form stjälper han dock mer än han hjälper, men alla spelare har formsvackor. Det verkar dock som att det inte är tillåtet att just Zlatan har det. Jag är övertygad om att Zlatan är 110% taggad till nästa sommar och är beredd att ge järnet för Sverige. Vi vill ha honom med, vi behöver honom med!

Älska Sverige!

Jag tycker Hamrén måste våga flytta ner Zlatan, han gör sig bättre som Trequartista där han har närmare till boll och slipper ha två backar som nästan är homoerotiskt nära honom hela matcherna. Övriga strikers lär också bli glada när dom får vara spjutspetsar typ Elmander.
Senast redigerad av serber 2011-10-12 kl. 01:55.
Citera
2011-10-12, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Ja en skadefri Svensson och Mellberg är ett måste att ha med i EM för en ultimat mix, Ungern märktes tappet utav Mellberg rejält och mot Finland så kan jag nog sätta några kronor att det varit mer virrigt än vad det vart utan honom. Jonas Olsson känns som den perfekta ersättaren, han verkar ha samma ledarrollsstatus i WBA och det gick väldigt dåligt för dom utan honom i backlinjen förra säsongen bla.

Hoppas att EM-biljetten blir en tändvätska för alla Svenska fotbollsspelare ute i Europa framförallt dom yngre som Hamrén kanske har i bakhuvudet och lämnat utanför tex Albin Ekdal, presterar dom bra finns möjligheten att få spela en utav dom finaste turneringarna man kan spela.

Jag tycker Hamrén måste våga flytta ner Zlatan, han gör sig bättre som Trequartista där han har närmare till boll och slipper ha två backar som nästan är homoerotiskt nära honom hela matcherna. Övriga strikers lär också bli glada när dom får vara spjutspetsar typ Elmander.

Problemet är att Elmander inte tar för sig lika mycket offensivt när Zlatan är på plan. Det gäller nog egentligen samtliga i laget. De måste börja ta för sig mer! De måste våga att misslyckas. Även om Zlatan gnäller. Det skulle vara intressant om Hamrén testade att börja med Zlatan på bänken och skickar in honom i halvtid a la Finland hemma typ.
Citera
2011-10-12, 03:06
Medlem
serbers avatar
Citat:
Problemet är att Elmander inte tar för sig lika mycket offensivt när Zlatan är på plan. Det gäller nog egentligen samtliga i laget. De måste börja ta för sig mer! De måste våga att misslyckas. Även om Zlatan gnäller. Det skulle vara intressant om Hamrén testade att börja med Zlatan på bänken och skickar in honom i halvtid a la Finland hemma typ.

Jo men tar Zlatan en djupare position så kommer Elmander få mer offensivt att gå på, deras samarbete såg bra ut ett par gånger mot Ukraina tex när Zlatan bröstade fram bollen till Elmander som klippte till direkt. Aja det är ett tag kvar tills EM hoppas Hamren och co kan ta fram en plan hur det ska gå till.
Citera
2011-10-12, 07:20
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahra83
Det är ändå stort att Anders Svensson kan komma ut och göra en så bra match trots att han inte har det här tempot i sig då han spelar i allsvenskan, men detta visar hur viktigt rutin är för en fotbollsspelare. Svensson har varit med så många gånger att han klarar denna omställning galant.
Ja, Taco är de stora matchernas spelare, jag tycker han var ovärderlig idag.

Får också ge beröm till Källström som jag tidigare tyckt vikt när sig när han inte får den tid han behöver, kanske har han nu den nödvändiga erfarenheten och klarar av att ta snabba beslut.
Citera
2011-10-12, 07:24
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Jo men tar Zlatan en djupare position så kommer Elmander få mer offensivt att gå på, deras samarbete såg bra ut ett par gånger mot Ukraina tex när Zlatan bröstade fram bollen till Elmander som klippte till direkt. Aja det är ett tag kvar tills EM hoppas Hamren och co kan ta fram en plan hur det ska gå till.

Jag ser två primära problem med att ha med Zlatan i laget.

1. De andra spelarna förlitar sig alldeles för mycket på honom och slutar jobba själva. De bara står och väntar på att Zlatan ska göra ett mirakel och fixa segern. Utan Zlatan kämpar alla i laget som små svin varenda sekund.

2. Zlatan är på en helt annan nivå än de övriga i laget. Han är irrationell och tar löpningar som de andra har svårt att läsa och kan spela på en nivå där de andra inte hänger med och då blir det bara pannkaka av allt ihop. Istället för ett genialt spel som Zlatan kan åstakomma med likvärdiga medspelare ser allt bara pajasaktigt ut och de andra blir som paralyserade. Som rådjur i strålkastarljuset.

Håller med dig om att det hade varit spännande att se Zlatan i en roll som släpande och Elmander/Toivonen som spets. Har väldigt svårt för Elmander, men ibland gör även han nytta. Som igår.
Citera
2011-10-12, 08:37
Medlem
RajtanTajtanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldOnLife
Jag ser två primära problem med att ha med Zlatan i laget.

1. De andra spelarna förlitar sig alldeles för mycket på honom och slutar jobba själva. De bara står och väntar på att Zlatan ska göra ett mirakel och fixa segern. Utan Zlatan kämpar alla i laget som små svin varenda sekund.

2. Zlatan är på en helt annan nivå än de övriga i laget. Han är irrationell och tar löpningar som de andra har svårt att läsa och kan spela på en nivå där de andra inte hänger med och då blir det bara pannkaka av allt ihop. Istället för ett genialt spel som Zlatan kan åstakomma med likvärdiga medspelare ser allt bara pajasaktigt ut och de andra blir som paralyserade. Som rådjur i strålkastarljuset.

Håller med dig om att det hade varit spännande att se Zlatan i en roll som släpande och Elmander/Toivonen som spets. Har väldigt svårt för Elmander, men ibland gör även han nytta. Som igår.

Årets understatement?

I övrigt håller jag med dig i stort, även om jag tycker att Zlatans genialitet har lystes sin frånvaro det senaste och att anledningen till att det har sett pajasaktigt ut har berott på andra anledningar som inställning och taktik.
Citera
2011-10-12, 08:59
Medlem
Kaustis avatar
Nån som hittat ett klipp på Källströms mål där dom filmar bakifrån? Vi såg det på irländska TVn igår men överallt där reprisen finns så har dom skippat det klippet. Här har ni inzoomningen precis när han slagit frisparken, men jag vill ha en bild/ett klipp på när han står och gör sig redo för frisparken precis innan där när man ser bakifrån. Nån som vet var man kan hitta det?
Citera
2011-10-12, 09:20
Medlem
nomadics avatar
Åh herrejävlarimig! SÅ HÄR ska ett svenskt landslag spela mot bättre nationer! Härligt med en sådan värdig slutgiltig bekräftelse till Lagerbäck kan man också säga om man vill. Bragdmatcher för ett svenskt landslag bygger man ALLTID kring ”tråkiga” faktorer som positions- och presspel… INTE kring saker som bollinnehav och finlir. Smällen i Amsterdam kan visa sig ha varit en ovärderlig läxa för detta landslag som vi med facit i hand nu kan säga att vi hade råd att ta i det läget.

Den här är du värd att suga länge på Hamrén, efter den senaste månaden var vi många som tvivlade på din förmåga att få detta landslag att såväl försvara och anfalla som ett LAG!
Så förbannad jag och många fler har varit på dig efter att för många gånger fått se ett svenskt landslag som inte uppträtt som ett lag i försvarsspelet.

Man kan lyfta fram enskilda spelare som Elmander, Mellberg, Svensson, Källström, Seb… men börjar man med det slutar det förmodligen med att man nämner varenda spelare till slut efter en sådan här match! Då känns det ganska lätt att just nu strunta i för sammanhanget petitesser som att Olsson inte alltid ligger rätt i försvarsspelet. Nej vi fick verkligen se ett landslag som visade upp ett SVENSKT sätt att genomföra en kvalitetsmatch på.

Den här matchen kanske till och med kan få pöbeln att se på landslaget lite annorlunda framöver om vi har tur, folk som efter smällen i Amsterdam brölade om att ”jaja vi blev förnedrade men vi vågade iaf, hellre 1-4 efter att ha vågat än att se ett landslag som försvar sig med hela laget”…
Eller allt skitsnack om att vi måste ”våga” mer i mästerskapen… möter vi exempelvis Tyskland i en åttondel så kommer det ALDRIG handla om att våga genom att försöka spela mer boll för att slå dem! Nej även i utslagsmatcher i mästerskapen kommer det alltid handla om att uppträda som ett lag och snarare våga fortsätta försvara med hela laget och låta motståndaren ha bollen om matchbilden kräver det.

Föresten moderatorer… från och med nu borde det väl ändå vara befogat att skicka ut varningar till alla snorvalpar här på forumet som häver ur sig saker som att Elmander inte har något i ett svenskt landslag att göra?
Han är och förblir ovärderlig för oss i matcher med liknande utseende, han gör verkligen ensam jobbet för två anfallare… en som jobbar stenhårt i defensiven och i sitt pressarbete samt en som samtidigt orkar vara involverad i allt vi skapar framåt i stort sett. Då kan man ta att han inte alltid är hundraprocentig i sina avslutslägen!

Fy fan vad gött att man nu avslappnat kan få följa playoff-matcherna i november!
Det slår mig att vi svenskar faktiskt aldrig behövt gå igenom den pärsen i kvalsammanhang med ett dubbelmöte inom fyra dagar i november som direkt avgör ett vara eller icke-vara i kommande mästerskap... och tacka fan för det!

Nu kan man med glädje istället få se fram emot den tillräckligt nerviga lottningen till mästerskapsgruppspelet!
Senast redigerad av nomadic 2011-10-12 kl. 09:33.
Citera
2011-10-12, 09:52
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:

Älska Sverige!

När Ibra vill så kan han bära hela Sverige, jag är dock en som älskar Zlatan och allt han gjort. Men hans konstanta gnäll verkar förstöra för de andra i landslaget, misstag att göra honom till lagkapten kanske.

Skulle dock inte vilja peta Zlatan i EM men kanske säga till honom att knipa mera. Han är trots allt nu 30 år, istället för gnäll kan han uppmuntra.

Konga Kim slutade delad 1 med Özil på assistfronten, Seb larsson kom delat 3:a med Snejider och Kuyt.

Hoppas inte Kim tappar formen utan fortsätter briljerar i EM. Sen till EM kanske Guidetti vuxit upp och blivit en värdig inhoppare - Alá Zlatan 2002.
Senast redigerad av Cambijao 2011-10-12 kl. 09:59.
Citera
2011-10-12, 10:05
Medlem
Någon som har koll på vad de holländska tidningarna skriver idag?
Citera
2011-10-12, 10:09
Medlem
chran508s avatar
Som många andra här redan påpekat så vill jag se Zlatan som playmaker bakom en älgande Elmander. Elmander är snabb och uthållig och dessutom väldigt kylig i avsluten när han väl vill. Zlatan är en av våra bästa passningsspelare och antagligen den med bäst spelförståelse. Matematiken är enkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in