2010-10-14, 11:08
Medlem
Manomarens avatar
Måste säga att det var bra att detta hände nu faktiskt, gjorde bra ifrån oss anfallsmässigt stundtals även fast vi gjorde enormt många felpass och tappa boll ständigt, saknaden av mellberg syns + att grankvist var väldigt illa defensivt, bra på fasta sit. dock, elmander måste bort och låt berg eller kim spela ytter, missat em har vi verkligen inte gjort än och detta var en av våra sämre matcher,
stor chans att vi besegrar holland hemma fast de får tillbaka robben med flera...
Citera
2010-10-14, 11:49
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manomaren
Måste säga att det var bra att detta hände nu faktiskt, gjorde bra ifrån oss anfallsmässigt stundtals även fast vi gjorde enormt många felpass och tappa boll ständigt, saknaden av mellberg syns + att grankvist var väldigt illa defensivt, bra på fasta sit. dock, elmander måste bort och låt berg eller kim spela ytter, missat em har vi verkligen inte gjort än och detta var en av våra sämre matcher,
stor chans att vi besegrar holland hemma fast de får tillbaka robben med flera...
Det här är ju ett uselt förslag, hur man än vrider på det.
Citera
2010-10-14, 12:54
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det här är ju ett uselt förslag, hur man än vrider på det.
Elmander bort, tycker inte jag var så dumt iaf. Kanske låta toivonen ta hans roll och sätta in berg där toivonen nu spelar?
Citera
2010-10-14, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Elmander bort, tycker inte jag var så dumt iaf. Kanske låta toivonen ta hans roll och sätta in berg där toivonen nu spelar?

Toivonen på kanten kommer vara lika lyckat som Elmander på kanten, varför inte sätta in en riktigt ytter där istället?
Citera
2010-10-14, 13:39
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Toivonen på kanten kommer vara lika lyckat som Elmander på kanten, varför inte sätta in en riktigt ytter där istället?
Jo.. Klart. När bajrami kommer tillbaka, om han är vad han var, kommer valet att vara enkelt.
Citera
2010-10-14, 16:04
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ska man spela ytter måste man ju ha en ytters egenskaper, någonting som varken Berg, Källström, eller för den delen Toivonen har. Inte för att Elmander är ett optimalt val, det påstår jag inte, men han har i alla fall en del av de egenskaper som krävs. Kanske då framförallt i spelet utan boll.
Citera
2010-10-14, 16:26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Så länge vi inte har nått bättre alternativ än Elmander som ytter så är det inte så mycket att tveka på.. Och visst, Bajrami är en naturligare ytter men han har ju varit rundor sämre än Elmander i dom tidigare matcherna så jag begriper ju inte hur folk tänker där.. Men det är klart, vill folk gå tillbaka till 4-4-2 så kan vi ju göra det, hoppas bara inte det är samma människor som klagade på att 4-4-2 var alldeles för tråkigt och att vi behövde nått nytt förut. Fast av någon anledning så tror jag ju faktiskt att det är samma människor..

Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Tycker inte vi ska låta oss nedslås av detta. Vi har haft ett bra facit under Hamrén så långt, det tog abrupt stop mot Holland men so what? Holland är ett av världens bästa landslag, det kunde gå såhär men tittar vi till spelet i matchen så hade det lika gärna kunnat sluta med oavgjort.

Två saker blev avgörande. Avsaknaden av Mellberg först och främst, inte bara för att han är en 10 gånger bättre mittback än Granen, utan för att Granens osäkerhet spred sig vidare till Safari och Lustig. Den andra att Holland fick psykologiskt jobbiga mål på sina två enda chanser i första halvlek. Det var över efter det.

Vi ska dock inte falla i fällan och säga "seeeee nu vad som händer när man är för kaxig eller försöker spela ett annat spel än Lagerbäcks". För helvete? Vi har fortfarande en tro på det här laget. Olycksfall i arbetet och vi ska gå rent resten av gruppen.
Så du tycker inte man ska lära av sina misstag?

Personligen hade jag ju dock helst sett att man lärde sig innan misstaget. Går man ut mot ett klart bättre lag och försöker bjuda upp till dans så blir det så här.. Och du noterade inte att Lustig var en av dom bästa i Sverige? En av dom få som faktiskt skötte sitt jobb och dessutom tog några lovvärda offensiva initiativ.

Och hur kunde du fått det till att sluta oavgjort? Det fanns bara ett lag på plan fram till att Holland hade gjort 4-0 och då slutade dom spela..
Citera
2010-10-14, 18:45
Medlem
die-kristinas avatar
Tycker media som vanligt överdriver Sveriges insats åt det negativa. Nej, vi gjorde inte bra ifrån oss, men vi spelade ju faktiskt mot ett av världens absolut bästa lag. Siffrorna var heller inte så urusla - I VM vann Tyskland mot Argentina med 4-0 och mot England med 4-1. Vem påstår att Argentina och England är B-nationer för det?
Citera
2010-10-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av die-kristina
Tycker media som vanligt överdriver Sveriges insats åt det negativa. Nej, vi gjorde inte bra ifrån oss, men vi spelade ju faktiskt mot ett av världens absolut bästa lag. Siffrorna var heller inte så urusla - I VM vann Tyskland mot Argentina med 4-0 och mot England med 4-1. Vem påstår att Argentina och England är B-nationer för det?

menar du att dagens Sverige inte är en b-nation i fotboll?
Citera
2010-10-14, 19:32
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av die-kristina
Nej och precis som Tysklands mot Argentina och England gjorde mål i rätt lägen gjorde Holland mot Sverige. Ett tidigt mål är alltid jobbigt, men sedan jobbade Sverige sig in i matchen och Elmander kom igenom en gång och Toivonen borde definitivt gjort mål en annan gång. Sedan kom 2-0 målet som var ett jävla skitmål, och där går mycket av luften ur Sverige.

Klart är att Holland är ett bättre lag, och jag tycker nog att Sverige gick in med fel inställning, men man ska inte glömma att Sveriges taktik ger större variation i resultaten, kanske vinner man oftare än om man spelat mer defensivt, men man förlorar också kraftigare de gånger taktiken inte funkar.
Citera
2010-10-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Nej och precis som Tysklands mot Argentina och England gjorde mål i rätt lägen gjorde Holland mot Sverige. Ett tidigt mål är alltid jobbigt, men sedan jobbade Sverige sig in i matchen och Elmander kom igenom en gång och Toivonen borde definitivt gjort mål en annan gång. Sedan kom 2-0 målet som var ett jävla skitmål, och där går mycket av luften ur Sverige.

Klart är att Holland är ett bättre lag, och jag tycker nog att Sverige gick in med fel inställning, men man ska inte glömma att Sveriges taktik ger större variation i resultaten, kanske vinner man oftare än om man spelat mer defensivt, men man förlorar också kraftigare de gånger taktiken inte funkar.

Har Sverige verkligen någon genomtänkt plan i anfallsspelet ? Tycker fortfarande det bygger på chansbollar vilket i sin tur verkar bero på att vi inte kan hålla i bollen längre sekvenser.
Citera
2010-10-14, 19:54
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Ska man spela ytter måste man ju ha en ytters egenskaper, någonting som varken Berg, Källström, eller för den delen Toivonen har. Inte för att Elmander är ett optimalt val, det påstår jag inte, men han har i alla fall en del av de egenskaper som krävs. Kanske då framförallt i spelet utan boll.
Jo, men jag tycker inte elmander heller spelade en renodlad ytters roll mot holland. Därför skulle det inte krävas en renodlad ytter för att ta hans plats i den matchen kanske.

Känns även som att det var lätt att identifiera de individuella misstagen som föranledde till hollands alla 4 mål. Skitmål som uppkom tack vare individuella misstag.
Senast redigerad av wooten 2010-10-14 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in