2010-10-01, 09:04
Medlem
Ferry31s avatar
Så ni tycker att bänka Källström är det rätta då?
Citera
2010-10-01, 10:40
Medlem
Messinhos avatar
Sebastian Larsson måste man försöka få in tycker jag. En bra högerfot är ovärdelig i en sån här match. Högerback eller forward spelar ingen större roll även om jag kanske tycker Lustig är lite svajig till höger så han kanske borde gå in där. Underbart i vilket fall som helst att vi slipper ha Robben mot oss.

Angående Petter Hansson så ska man vara medveten om att han har ett jäkligt högt anseende i Frankrike. Rankas som en av de absolut bästa mittbackarna i ligan.

Men jag tycker ändå att Andreas Granqvist borde få chansen, hans form i Holland är riktigt bra.
Citera
2010-10-01, 12:52
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Så ni tycker att bänka Källström är det rätta då?
Nej.. Jag tycker att Toivonen blir rätt så överflödig på planen så länge Zlatan alltid möter boll istället för att stanna på sin plats som spets. Så Kim och Anders Svensson på det defensiva mittfältet och Wernbloom som förmodligen kompletterar Zlatan utmärkt på det offensiva skulle jag säga är det bästa. Spelar ingen roll att Toivonen är en bättre spelare, blir laget bättre med Wernbloom så ska man spela honom.

Citat:
Ursprungligen postat av alaj
Holland fruktar inte en djupledslöpande Wernblom (som givetvis också ska spela från start) lika mycket som allround-toivonen, det säger säg självt. Spelar han kommer sverige hänga minst ett mål, om inte hela mittfältet har en dålig dag d.v.s.
Nej. Wernbloom är inte en snabb djupledslöpare så nej dom fruktar inte honom på det sättet. Men en Wernbloom som springer mot målet är bra mycket farligare än en Toivonen som står still och väntar på att Zlatan ska flytta sig bort från det stället han själv står på..

Allround-Toivonen? Han kan ju enbart spela som offensiv mittfältare/släpande anfallare, på alla andra ställen på planen är han ju rätt värdelös. Och så länge Zlatan tar den positionen (oavsett var det står på pappret att han ska spela) så är ju Toivonen bara ivägen..
Citera
2010-10-01, 16:01
Medlem
Jag tycker snarare att den bästa lösningen skulle vara att flytta ner Zlatan till den släpande anfallsrollen för att sedan spela Elmander på topp. Precis som många har påpekat så har Zlatan under de två senaste kvalmatcherna trampat Toivonen lite på tårna eftersom att båda gärna har velat söka upp samma yta. Att sedan låta Elmander, som är Sveriges bästa djupledslöpare, spela framför honom skulle enligt mig vara den ultimata lösningen eftersom att Zlatan då får en spelare som han ständigt kan slå sina djupledsbollar på.
Citera
2010-10-01, 16:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rismedketchup
Jag tycker snarare att den bästa lösningen skulle vara att flytta ner Zlatan till den släpande anfallsrollen för att sedan spela Elmander på topp. Precis som många har påpekat så har Zlatan under de två senaste kvalmatcherna trampat Toivonen lite på tårna eftersom att båda gärna har velat söka upp samma yta. Att sedan låta Elmander, som är Sveriges bästa djupledslöpare, spela framför honom skulle enligt mig vara den ultimata lösningen eftersom att Zlatan då får en spelare som han ständigt kan slå sina djupledsbollar på.
Det är inte en helt dum idé. Elmander fungerar ju dessutom som target om man skulle behöva avlasta Zlatan på det. Problemet blir ju bara att Hamrén får ändra spelsystem jämfört med det han vill spela. Zlatan på den offensiva mittfältspositionen i ett 4-5-1 med offensiva yttrar känns som ett självmordssytem.. Då får vi gå tillbaka till 4-4-2 och spela med klassiska inläggsyttrar istället, öppnar ju för Seb på kanten så många skulle nog gilla det.. Men jag tycker själv att 4-5-1 är ett mer flexibelt system..

Men Elmander på topp mot Holland skulle ju helt klart vara en idé. Vi kommer bli tillbakatryckta och Elmander kan ju löpa ifrån precis allt samtidigt som han och Zlatan kan hålla i bollen rätt bra tills resten av laget hinner upp.
Citera
2010-10-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är inte en helt dum idé. Elmander fungerar ju dessutom som target om man skulle behöva avlasta Zlatan på det. Problemet blir ju bara att Hamrén får ändra spelsystem jämfört med det han vill spela. Zlatan på den offensiva mittfältspositionen i ett 4-5-1 med offensiva yttrar känns som ett självmordssytem.. Då får vi gå tillbaka till 4-4-2 och spela med klassiska inläggsyttrar istället, öppnar ju för Seb på kanten så många skulle nog gilla det.. Men jag tycker själv att 4-5-1 är ett mer flexibelt system..

Men Elmander på topp mot Holland skulle ju helt klart vara en idé. Vi kommer bli tillbakatryckta och Elmander kan ju löpa ifrån precis allt samtidigt som han och Zlatan kan hålla i bollen rätt bra tills resten av laget hinner upp.

Frågan är om det är så klokt att satsa offensivt mot Holland? Jag tycker att vi bör satsa på ett 0 - 0 resultat? Vi behöver här se tillbaka på Lagerbäcks strategier och spela på motståndarnas misstag?
Senast redigerad av Jamie_L 2010-10-01 kl. 17:11.
Citera
2010-10-01, 17:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamie_L
Frågan är om det är så klokt att satsa offensivt mot Holland? Jag tycker att vi bör satsa på ett 0 - 0 resultat?
Det var därför jag sa att vi fick gå tillbaka till ett klassiskt 4-4-2 om Elmander och Zlatan skulle spela centralt. Då blir det inte så offensivt. Ungefär som Lagerbäck skulle ha spelat men det är det såklart ingen som skulle bry sig om nu när gamla tråk-Lagerbäck är borta och vi har roliga Hamrén istället.

EDIT: Haha. Du la till det där om Lagerbäck efter jag började skriva.
Citera
2010-10-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det var därför jag sa att vi fick gå tillbaka till ett klassiskt 4-4-2 om Elmander och Zlatan skulle spela centralt. Då blir det inte så offensivt. Ungefär som Lagerbäck skulle ha spelat men det är det såklart ingen som skulle bry sig om nu när gamla tråk-Lagerbäck är borta och vi har roliga Hamrén istället.

EDIT: Haha. Du la till det där om Lagerbäck efter jag började skriva.

Satsa på 4-5-1
Det blir torsk för Sveriges del. 2 - 0 . DEt bästa Sverige skulle kunna åstadkomma är ett 0 - 0 resultat.
Citera
2010-10-01, 18:05
Medlem
Ferry31s avatar
Kom ihåg att Holland inte är SÅ fruktansvärt bra. De flesta lagen spelade jämnt med Holland i VM, och Robben saknas.

Kan mycket väl bli 0-0, eller kanske 0-1.
Citera
2010-10-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Kom ihåg att Holland inte är SÅ fruktansvärt bra. De flesta lagen spelade jämnt med Holland i VM, och Robben saknas.

Kan mycket väl bli 0-0, eller kanske 0-1.

ja men de flesta lagen i VM som kryssade mot Holland i VM är sannolikt bättre än Sverige?

Vad kommer alla dessa höga förväntningar ifrån? Är det den nya tränaren? Är det Toivonen och Zlatans framgångar i klubblagen? Berätta för mig?

Om vi ska vara helt ärliga så är det först nu det är upp till bevis, då Holland är ett svårt test, till skillnad från San Marino.
Citera
2010-10-01, 20:36
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
ja men de flesta lagen i VM som kryssade mot Holland i VM är sannolikt bättre än Sverige?

Vad kommer alla dessa höga förväntningar ifrån? Är det den nya tränaren? Är det Toivonen och Zlatans framgångar i klubblagen? Berätta för mig?

Om vi ska vara helt ärliga så är det först nu det är upp till bevis, då Holland är ett svårt test, till skillnad från San Marino.

Jag är holländare själv och besitter en del kunskaper kring Oranje. Finns mycket som talar för att Sverige kan ta poäng. Att Robben är skadad betyder väldigt mycket, tro mig. Ni vet själva hur det såg ut i VM, i finalen mot Spanien var det eg bara en spelare som oroade det spanska försvaret, och det var Robben. När han var skadad under gruppspelet blev Hollands spel på tok för statiskt och man hade inget kantspel. Den enda som verkligen håller yppersta världsklass förövrigt sen är Sneijder och han måste Sverige ta bort givetvis.

Holland spelade dåligt mot Finland och vann turligt med 2-1. Sverige är ju bättre än Finland kan vi enkelt konstatera. Lägg även till att vi känner till det holländska laget bra, många spelare känner de holländska spelarna etc.
Citera
2010-10-01, 22:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Det är ju till viss del (från mitt håll i alla fall) en förhoppning om en baksmälla. Det är väldigt vanligt att ett lag som har gjort ett helt lysande slutspel får problem i nästa kval. Och dessutom så håller Holland normalt sett inte den klassen så att vi ska vara speciellt rädda för dom. Visst är dom bättre än oss men skillnaden är inte så pass stor att dom kan ta lätt på ett möte med oss, lite då och då tar vi dom helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in