2010-09-04, 19:13
Medlem
Jag tror inte Hamren chansar med Svensson (pga skaderisken) mot San Marino. Det blir nog Källström/Wernbloom från start på mitten.
Citera
2010-09-04, 19:16
Medlem
KemperBoyds avatar
Såg Albin Ekdal mot Israel och blev imponerad, ritkigt spännande och vore roligt om han fick några minuter mot San Marino.
Citera
2010-09-04, 20:12
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemperBoyd
Såg Albin Ekdal mot Israel och blev imponerad, ritkigt spännande och vore roligt om han fick några minuter mot San Marino.

Absolut, gör vi några snabba mål så kan han gott komma in en sväng. I övrigt tycker jag Anders gott kan spela som standardlösning på den positionen, jag tycker han gör det bra. I just nästa match blir det väl Kim troligtvis.
Citera
2010-09-04, 22:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Fick en liten tanke under matchen igår.. Kan det finnas nån sammanställd statistik över storleken på spelare nånstans? Jag har ju lite känslan att gårdagens svenska landslag kan ha slagit något slags rekord.

Lustig, som väl är 190 tror jag får inte gå upp på offensiva hörnor, det kan inte precis vara vanligt att såna spelare stannar i defensiven. Hela den offensiva uppställningen förutom Bajrami är väl över 190, dessutom finns Wernbloom strax där bakom och i backlinjen så är 3 av 4 rejält långa.. Måste ju vara groteskt svårt att göra nått av fasta situationer mot oss i alla fall.
Citera
2010-09-04, 22:57
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fick en liten tanke under matchen igår.. Kan det finnas nån sammanställd statistik över storleken på spelare nånstans? Jag har ju lite känslan att gårdagens svenska landslag kan ha slagit något slags rekord.

Lustig, som väl är 190 tror jag får inte gå upp på offensiva hörnor, det kan inte precis vara vanligt att såna spelare stannar i defensiven. Hela den offensiva uppställningen förutom Bajrami är väl över 190, dessutom finns Wernbloom strax där bakom och i backlinjen så är 3 av 4 rejält långa.. Måste ju vara groteskt svårt att göra nått av fasta situationer mot oss i alla fall.

Ja det var faktiskt ett ganska långt lag, det är väl bara Svensson som anses som "kort" med sina 177 cm. Trodde faktiskt Safari var betydligt kortare än 181. Han ser väl kort ut bredvid dom andra jättarna i backlinjen.

Angående Lustig så tror jag han inte är något jättevapen på offensiva fasta situationer då han väger runt 40 kg, men han var riktigt duktig mot Ungern.
Citera
2010-09-04, 23:00
Medlem
Här är en intressant (iallafall för mig) sak att notera om lagbilden från matchen:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/01275/Scanpix1_1275464k.jpg

Notera att *hälften* av de startande utespelarna (Toivonen, Safari, Lustig, Bajrami, och Wernbloom) är från U21 förra året. Och nästan alla av dom gjorde sin premiar i A-laget under Hamrén. Och glöm inte de andra ex-U21-orna i truppen heller. (Berg, Wendt, och oftast Olsson, och nu även Ekdal)

Bra jobbat, Hamrén! han har verkligen lyckats föra över en del of "spelglädjen" i U21 vi såg förra sommaren.
Senast redigerad av Expat 2010-09-04 kl. 23:02.
Citera
2010-09-04, 23:24
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expat
Här är en intressant (iallafall för mig) sak att notera om lagbilden från matchen:

Notera att *hälften* av de startande utespelarna (Toivonen, Safari, Lustig, Bajrami, och Wernbloom) är från U21 förra året. Och nästan alla av dom gjorde sin premiar i A-laget under Hamrén. Och glöm inte de andra ex-U21-orna i truppen heller. (Berg, Wendt, och oftast Olsson, och nu även Ekdal)

Bra jobbat, Hamrén! han har verkligen lyckats föra över en del of "spelglädjen" i U21 vi såg förra sommaren.
1. Safari spelade inte U-21 EM.
2. Wendt är ju 25 år gammal?
3. Jag vet inte om man kan kalla Olsson för att han "oftast" är med. Två landslagssamlingar och hitills bara ett inhopp.
4. Anledningen till att det blev Ekdahl och inte t.ex. Lantz den här gången var för att det var enklast att ta med en U-21 landslagsspelare eftersom det är så kort tid tills nästa match. Dom är redan inne i det.
Citera
2010-09-04, 23:28
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expat

Ja det är märkligt att Hamrén lyckats hitta bra unga spelare. När Lagerbäck var boss var det 25-års åldersgräns(minst) som gälde eftersom Sverige inte hade några bra unga spelare
Citera
2010-09-04, 23:34
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Ja det är märkligt att Hamrén lyckats hitta bra unga spelare. När Lagerbäck var boss var det 25-års åldersgräns(minst) som gälde eftersom Sverige inte hade några bra unga spelare
Jag tycker ändå det är en jävla skillnad. Hur många bra spelare har Sverige i generationen 26-30 år? Runström, Djuric, Farnerudarna etc. - antingen fick dom chansen i A-landslaget men tog den inte, eller så dög dom helt enkelt inte och av utespelarna födda 80-84 är det egentligen bara Elmander, Zlatan och Källström som var/är tillräckligt bra för ett landslag. Kanske Jonas Olsson också. Fyra spelare på fem år. Ett landslag ska inte vara en plantskola utan där ska spelare inte väljas med ålder som en parameter. Av de utespelare som är med i landslagstruppen nu har alla gjort A-landslagsdebut när dom var 23 år eller yngre med undantag för Majstorovic. Alla utom Bajrami gjorde sin debut under Lagerbäck(/Söderberg)...
Senast redigerad av FabioAugusto 2010-09-04 kl. 23:40.
Citera
2010-09-04, 23:39
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Ja det har du faktiskt rätt i det är väl egentligen bara Bajrami och möjligtvis Anders Svensson som är lite korta i rocken av de på mitten och i anfallet. Sebastian Larsson också iofs om han får spela. Annars är det flaggstänger, med Zlatte och Toivonen i topp på lite över 190.

Vi kanske borde göra mer nickmål egentligen.
Citera
2010-09-04, 23:42
Medlem
KemperBoyds avatar
Någon nämnde Jonas Olsson, varför är han inte ens med i truppen?

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Vi kanske borde göra mer nickmål egentligen.

Två (nåja) igår?
Citera
2010-09-04, 23:54
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral

Elm fick ju spela trots att han var ung. Toivonen, Bajrami och Wernbloom hade nu efter att de blivit proffs säkert fått chansen även om Lagerbäck varit kvar. Åtminstone Toivonen hade garanterat haft en startplats. Kan inte komma på många spelare som Lagerbäck kan sägas ha hållit tillbaka, de flesta unga fick sina chanser när de dominerat allsvenskan eller spelat bra utomlands. Inte Lagerbäcks fel att de unga inte gjorde bättre ifrån sig och att en del gamla spelare valde att lägga av samtidigt som honom. Lustig är ju t.ex löjligt att säga att Hamrén tog fram, Nilsson lade ju av och vad finns det för andra alternativ?

Sedan är det klart att det varit lite av en generationsväxling, men det är helt naturligt när man byter förbundskapten efter ett misslyckat kval. Det hade säkert sett likadant ut om det varit Lagerbäck som tagit över efter Hamrén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in