2008-11-20, 15:37
  #5137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Såg inte helgens match men tidigare har han fått spela från start. Även om han inte är mogen nu kommer han bli det så småningom. Han får mycket speltid och kommer fortsätta att utvecklas.

Okej om man som Portugal saknar en anfallare men att som Sverige sakna två bra kanter är värre. Om man vill få ut det bästa av Sverige ska man nog spela Seb Larsson till höger på mittfältet och Chippen till vänster. Centralt tar just nu Kim och Daniel Anderrson plats. Lindgren imponerade tyvärr inte igår men kommer förhoppningsvis kunna ta en plats senare. Linderoth verkar ha tappat en hel del efter skadorna och det känns ganska osäkert om han kommer kunna ta tillbaka sin plats på ett tag.

Utan att vara alltför insatt i svenska landslaget så är det väl ändå så att Linderoth är Lagerbäcks lilla gullegris? Jag tycker att Linderoth är ganska gravt överskattad, det måste väl finnas bättre alternativ?
Citera
2008-11-20, 17:01
  #5138
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Utan att vara alltför insatt i svenska landslaget så är det väl ändå så att Linderoth är Lagerbäcks lilla gullegris? Jag tycker att Linderoth är ganska gravt överskattad, det måste väl finnas bättre alternativ?

Det kan man säga att han varit. Linderoths styrka har varit hans starka defensiv i kombination med ett bra passningsspel. I det avseendet påminner han lite om Rasmus Lindgren. Men som du säger är att han lite överskattad, det blev en ganska stor hype runt honom för några år sedan känns det som.
Citera
2008-11-20, 17:39
  #5139
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Vad snackar du om? Vi körde inte 5-3-2 igår.
Det gjorde vi inte nej, det har du rätt i.

Citat:
Och materialet vi har till den uppställningen, är mittbackar. 3 centrala mittfältare har vi inte heller någon brist av, finns att välja imellan på Anders, Daniel, Kim och de nya, Viktor, Petter, Lindgren osv
Ingen av de tre backar som Lagerbäck håller före alla andra är några direkta spelgenier. Majstorovic kan dock slå en passning till skillnad från de övriga.
Addera två defensiva mittfältare med brist på precis samma kvaliteter så har du ett recept på en högst bristfällig offensiv.
För att ett 3-5-2 system ska fungera i praktiken krävs det för det första två yttermittfältare med både offensiva och defensiva kvaliteter. Det går inte att ,som fallet är med Sverige, använda två ytterbackar och kalla det någonting annat än 5-3-2.
3-5-2 är intressant men knappast ultimat med de spelare vi har i nuläget.

Citat:
Då är det ju trevligt, att i Zlatans frånvaro, ändå lyckas göra mål.. Trots 0 anfallsspel.. Det tyder ju på individuella kvalitéer

Att Källström hade sådana var ju ingenting nytt för alla utom Lagerbäck.
Citera
2008-11-20, 17:44
  #5140
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Det kan man säga att han varit. Linderoths styrka har varit hans starka defensiv i kombination med ett bra passningsspel. I det avseendet påminner han lite om Rasmus Lindgren. Men som du säger är att han lite överskattad, det blev en ganska stor hype runt honom för några år sedan känns det som.

Och ännu mer hype när de diskuterade om han eller Zlatte skulle bli kapten. Nu känns det ju ganska solklart att Tobbe inte kan bli kapten, han känns inte alls säker som förstaval
Citera
2008-11-20, 17:52
  #5141
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Det gjorde vi inte nej, det har du rätt i.


Ingen av de tre backar som Lagerbäck håller före alla andra är några direkta spelgenier. Majstorovic kan dock slå en passning till skillnad från de övriga.
Addera två defensiva mittfältare med brist på precis samma kvaliteter så har du ett recept på en högst bristfällig offensiv.
För att ett 3-5-2 system ska fungera i praktiken krävs det för det första två yttermittfältare med både offensiva och defensiva kvaliteter. Det går inte att ,som fallet är med Sverige, använda två ytterbackar och kalla det någonting annat än 5-3-2.
3-5-2 är intressant men knappast ultimat med de spelare vi har i nuläget.



Att Källström hade sådana var ju ingenting nytt för alla utom Lagerbäck.


Men Sverige har väl visserligen inte haft några direkta spelgenier på år. Fördelen med att kunna köra 5-3-2/3-5-2 är ju att de kan förändra matchbilden, om de kört fast. T ex ta ut en back för att byta in en mittfältare, och få mer fart på kanterna och tryck i mitten. Sen har de väl inte direkt imponerat med det nya systemet, men det behöver tid, precis som de nya spelarna.

Dock kan jag väl hålla med om, att de naturliga kantspelarna, Alexandersson, Ljungberg.. Tyvärr har slutat. Men Nilsson känns perfekt för en sån roll faktiskt.. Och så även Safari om han bara blir lite bättre i landslaget.
Citera
2008-11-28, 19:15
  #5142
Medlem
Ari.Golds avatar
Nu är det officiellt...

Sverige har världens tråkigaste fans.

Visst, ni kan kalla det "trevligaste", och jag föredrar inte polacker, men faktum är att vi är riktigt tråkiga.

Varför? För att allsvenskans supportrar inte går på matcherna, utan det gör kompisgäng från Hudiksvall och Torsby...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslaget/article3881811.ab
Citera
2008-11-28, 20:20
  #5143
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Sverige har världens tråkigaste fans.

Visst, ni kan kalla det "trevligaste", och jag föredrar inte polacker, men faktum är att vi är riktigt tråkiga.

Varför? För att allsvenskans supportrar inte går på matcherna, utan det gör kompisgäng från Hudiksvall och Torsby...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslaget/article3881811.ab

Ibland känner jag för att starta typ "Sverige Ultras" och åka runt på landskamper, supa mig full och slåss bara för att få bort den stämpeln på oss svenskar
Citera
2008-11-28, 20:27
  #5144
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Ibland känner jag för att starta typ "Sverige Ultras" och åka runt på landskamper, supa mig full och slåss bara för att få bort den stämpeln på oss svenskar

Ja, någon pussy-stämpel kommer ju aldrig ge någon respekt ;/
Citera
2008-11-28, 21:49
  #5145
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Ibland känner jag för att starta typ "Sverige Ultras" och åka runt på landskamper, supa mig full och slåss bara för att få bort den stämpeln på oss svenskar

Jag hakar på!
Citera
2008-11-30, 06:43
  #5146
Bannlyst
Oavsett spelsystem så tror jag vi tar oss till VM. Orsak?
Vi har en tränare med en gudabenådad fingertoppskänsla som tagit oss till osannolika 5! raka mästerskap. Han har få eller ens någon like.
Lägg därtill Zlatan och vi har en coctail som heter duga!
Citera
2008-11-30, 12:09
  #5147
Medlem
lanafishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
Oavsett spelsystem så tror jag vi tar oss till VM. Orsak?
Vi har en tränare med en gudabenådad fingertoppskänsla som tagit oss till osannolika 5! raka mästerskap. Han har få eller ens någon like.
Lägg därtill Zlatan och vi har en coctail som heter duga!

Va? Han har tagit oss till två mästerskap. Tacka vet jag Tommy Söderberg som kunde ta oss förbi gruppspelet.
Citera
2008-12-16, 14:48
  #5148
Medlem
mraskers avatar
Här har vi den Lagerbäcks trupp till turnén i januari.

Här är truppen:

MÅLVAKTER:

Johan Alvbåge, Örebro
Eddie Gustafsson, FC Lyn

BACKAR:

Patrik Antonen, Örebro
Mattias Bjärmsyr, IFK Göteborg
Adam Johansson, IFK Göteborg
Rasmus Bengtsson, Trelleborg
Markus Jonsson, AIK
Marcus Lindberg, Kalmar FF
Max von Schlebrügge, Bröndby

MITTFÄLTARE/ANFALLARE:
Samuel Holmén, Bröndby
Daniel Andersson, Malmö FF
Andreas Dahl, FC Nordsjaelland
Rasmus Elm, Kalmar FF
Martin Ericsson, Elfsborg
Mikael Dahlberg, Djurgården
Andreas Johansson, Halmstad
Andreas Landgren, Helsingborg
Gustav Svensson, IFK Göteborg
Pontus Wernbloom, IFK Göteborg
Patrik Ingelsten, Kalmar FF
Henrik Larsson, Helsingborg
Ola Toivonen, Malmö FF


Det första som jag kommer tänka på är: Vad gör Mikael Dahlberg i truppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in