2026-04-01, 21:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
JWZ går före idag och gjorde det även då.
Har inte följt situationen tillräckligt nära för att säga något. Min spontana tanke är att Törnqvist/Johansson är fortsatt mer aktuella för förstaplats. Samtidigt så satt vrak och grisbönder och grät floder över att Nordfeldt fick tredjeslotten, och för att vara tredjekeeper var det fan inte en dålig insats han stod för mot Polen.
Citera
2026-04-01, 22:04
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Personligen hade jag inte velat se en ensam forward i en sån formation. Väldigt baktung och ganska obalanserad vad gäller roller. Gyökeres blir isolerad och enkel att hantera. Kulusevski Bergvall och Ayari vill alla ha boll och skapa chanser - men vi saknar spelare som löper på djupet.

Tycker att det gång på gång blir uppenbart att vi blir överkörda på mittfältet och just därför vill jag ha in en extra. Igår byttes Bergvall och Zeneli in mot Elanga och Nygren vilket gav oss en extra mittfältare istället för Elanga som gick djupled och matchbilden förändrades helt. De kunde kontrollera bollen på ett annat sätt och hålla samt återfå bollen på mittfältet. Mycket tack vare Bergvalls monsterinsats.

Med min uppställning finns det fortfarande spelare som går på djupet. Gyöken trycker på i djupet och samlar på sig försvarare medans Kulan fördelar boll. Gudmundsson och Svensson fyller på på kanterna och Bergvall stormar in i boxen. Ungefär som det såg ut i slutet av matchen igår. Finns många alternativ då och blir enklare att rotera och ändra matchplan.
Citera
2026-04-01, 22:10
Medlem
G-spottornados avatar
Det blir en 26-mannatrupp till VM och vi har åtminstone 20 namn som är ganska glasklara.
Jag tror att dessa åker till VM om de slipper skador:

MV: Nordfeldt, Törnqvist, Johansson
MB: Lindelöf, Hien, Starfelt, Lagerbielke, Eriksson
YB: Gudmundsson, Svensson, Holm
CM:Ayari, Karlström, Bergvall, Larsson, Svanberg
ANF: Gyökeres, Isak, Nygren, Elanga

Dessa 20 namn är givna i truppen och de fetade är i princip orubbliga i startelvan, men det ska tillkomma 6 spelare. Som trenden sett ut senaste 5 samlingarna, inkl under Potters tid, har vi tagit ut:
3 målvakter
4(4,4) ytterbackar
4(4,2) mittbackar
7(6,8) centrala mittfältare och
8(7,6) forwards/ytteranfallare

Tycker dock det känns rimligt att istället ta ut 9 försvarare, mtp skador och att det är ett mästerskap och kondensera ner en 26-mannatrupp till: 3 MV, 9 försvarare, 6 centrala mittfältare, 8 anfallare(ev 7 CM och 7 anfallare). Då fattas, enligt min bedömning:
1 ytterback
1 mittfältare
4 anfallare

Dessa blir antagligen:
Stroud
Zeneli,
Lundgren, Bardghji, Nilsson, ?

Bubblare:
Cajuste, Johansson, Smith, Dahl, Nanasi, Forsberg, Salétros, Karlsson, Eliasson, Swedberg, Ishak, Beijmo, Jordan Larsson, Bernhardsson, Lidberg, Ekdal, Ondrejka, Almqvist

Skadeläge: Holm har varit skadad men ska vara klar för att spela inom kort. Johansson ska också vara tillbaka innan säsongsavslutningen. Isak sägs vara klar för spel nästa match. Kulusevski är hoppfull men ytterst tveksamt om han kommer hinna tillbaka. Hiens lårskada verkar ej allvarlig så han är nästan säkert tillbaka. Krafth kommer ej vara klar för spel.

Jag vet inte, känns min uttagning realistisk? Det fattas ett sista namn där men jag vet inte hur Potter tänker riktigt. Skulle gärna se Forsberg där som offensivt alternativ men ffa som rutinerad profil.
Senast redigerad av G-spottornado 2026-04-01 kl. 22:15.
Citera
2026-04-01, 22:13
Medlem
ragingcows avatar
Skulle gissa att Sverige når liknande resultat som i VM 2018.
Citera
2026-04-01, 22:29
Medlem
Så himla gött med en VM-sommar!

Spontant känns nedanstående som en rätt rimlig 26-mannatrupp, baserat vilka "som gjorde det" och vilka som är skadade. Många spelare som passar både i ett 4-4-2/4-3-3 och i ett 3-5-2/3-4-3. Spelarna i kursivt är de jag tror är minst givna, av olika anledningar. Något framtung trupp, absolut. Går definitivt att offra någon av de "offensiva jokrarna" till förmån för en till mittback eller ytterback.

Målvakter: Kristoffer Nordfeldt, Viktor Johansson, Noel Törnqvist
Mittbackar: Victor Lindelöf, Carl Starfelt, Gustaf Lagerbielke, Isak Hien, Eric Smith
Ytterbackar: Emil Holm, Herman Johansson, Gabriel Gudmundsson, Daniel Svensson
Centrala mittfältare: Jesper Karlström, Yasin Ayari, Lucas Bergvall, Hugo Larsson, Besfort Zeneli, Mattias Svanberg
Anfallare/offensiva mittfältare: Viktor Gyökeres, Alexander Isak, Anthony Elanga, Benjamin Nygren, Williot Swedberg, Dejan Kulusevski, Roony Bardghji, Gustav Lundgren

Några spelare som kan slå sig in: Jacob Widell Zetterström, Melker Ellborg, Victor Eriksson, Samuel Dahl, Emil Forsberg, Taha Ali, Sebastian Nanasi, Alexander Bernhardsson, Gustaf Nilsson, Isac Lidberg

VM-elvan just nu:
Nordfeldt
Lagerbielke, Starfelt, Lindelöf (K)
Holm, Bergvall, Karlström, Ayari, Gudmundsson
Gyökeres, Isak
Citera
2026-04-01, 22:39
Medlem
Shuyins avatar
Otroligt egentligen vad som har skett på så kort tid. JDT hade oceaner av tid men fuckade upp det ändå medan Potter fick vara ultrapragmatisk och bärga hem två segrar, starkt när jag tycker att Polen var bättre i själva spelet men effektiviteten som Sverige visade upp var riktigt fint att se.

Hoppas dock på en slags 4-3-3 framöver.

Nordfeldt

Herman J. - Hien - Lindelöf - Gudmundsson

Ayari - Karlström - Bergvall

Elanga - Gyökeres - Isak

Tror inte att Kulusevski kommer att komma tillbaka i någon slags startform. Joker på sin höjd. Lite osäker på högerbacken också, känns som svaga kortet i laget. Blir tufft i VM men vidare från gruppen tycker jag är gränsen för godkänt när så många treor också går vidare.
Citera
2026-04-02, 00:08
Medlem
Nadishodans avatar
Vad har hänt med Sebastian Nanasi, han slog ju igenom med buller och bång och gjorde ju nån grym landskamp med ett par mål med bud på hattrick. Nu är han inte ens aktuell för truppen?
Citera
2026-04-02, 03:27
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Gustav Lundgren kommer in och sätter inte en fot fel, imponerande. Inga nerver över huvud taget i ett sådant läge.
Ja hade inte han kommit in och Bergvall hade vi förmodligen inte varit i VM.

Tänk en Gyökeres som har stort självförtroende efter detta. Kanske nybliven mästare i England när VM startar. En Isak och Kulusevski som är taggade efter sina skador. Kulusevskis intervju efter matchen var fan guld "jag kämpar för mitt folk och för att göra alla i Sverige glada" Så ska en med invandrarbakgrund vara! Sen en Bergvall som är hel också. Han kom in igår och blev tungan på vågen tillsammans med Lundgren, tänk er Bergvall i form i VM. Sverige hade en kass förbundskapten och skador på viktiga spelare. När VM startar har vi en bra förbundskapten och förhoppningsvis är alla de bästa med och i form. Sen underskattar hela världen oss för vi gick in genom bakdörren. Går vi inte vidare från gruppen åtminstone är det riktigt jävla dåligt. Förväntar mig inte liksom att vi ska vara nära och gräva guld som 1994 men vi har gått till VM (även om det var på grund av ett udda format) med massa sparkapital på bänken eller som inte ens varit med i truppen.
Citera
2026-04-02, 03:37
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nja, dom klarade inte kvalet utan bjöds in "bakvägen" till play-off tack vare en vinst i Nations League C-division 2024. Sedan hade man en osannolik tur i båda playoffmatcherna. Men visst, Potter valde den enda framkomliga taktiken och lyckades göra fler mål än motståndarna. Det flytet har man förmodligen bara en gång.
Hmm. Trodde en + en match blev två jag. Sen vet jag inte hur få matcher du sett på 70år om det här var enda du sett där det dominerande laget förlorat. Sånt sker varje vecka även i de större ligorna. Och jag har sett betydligt värre exempel där ett lag varit helt jävla överlägsna (vilket Polen inte var igår) och ändå förlorat. Såg ut lite liknande under Jannes tid också men vi tragglade oss fram till en kvartsfinal i VM. Har väl sett ut såhär i svensk fotboll sen Lars-Tommy typ och ibland med viss framgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag skrev igår blir laget Sverige bättre utan Isak och Kulusevski. Inte för att de är dåliga utan för att hela balansen blir bättre. Isak och Kulusevski är lite mer av ”lata” spelare som blixtrar till men ändå tillräckligt bra för att Sverige hamnar högre upp i banan. Och de stora bristerna i försvarsspelet avslöjas pga att pressen blir sämre och ytorna bakåt blir större. Fast som inhoppare kanske de kan göra nytta i någon match.
Med gårdagens balans kan Sverige spela som Sverige måste göra. Med Isak och Kulusevski tillbaka i startelvan blir det ”offensiv gladfotboll” igen och det har inte fungerat och kommer nog aldrig fungera.
Håller inte med. Åtminstone när det gäller Kulusevski. Med Potter som förbundskapten tror jag han kan bli en väldigt nyttig lagspelare om han är hel i VM.

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kikar igenom häjdpunkter och massa artiklar från många olika källor och nåt gemensamt är att ALLA innehåller gnälliga polacker som envisas med att det var en urusel domarinsats som gjorde att Sverige gick vidare.

Ärligt så vad syftar dom på? Frisparken Elanga fick som ledde fram till vårt 2-1 mål var rätt billig men i övrigt finns det inte mycket å anmärka på? Eller?

Är det polacker som gråter i affekt eller finns det nån sanning i det?
Polackerna verkar ha fått nån masspsykos där alla skyller på domaren. Är som att en började säga det och så har det spridit sig och så har det varit viskleken för alla gnäller på helt olika situationer. Såg en som tyckte Gyökeres foulade polska försvaren som försöker rensa bollen, missar och ramlar.... och sen när det blir mål förbarmar sig över det (och inte gnäller om någon foul) Det är ju helt absurt att påstå att Gyökeres foular en back som missar en rensning och ramlar på egen hand pga. det. Möjligen snuddade Göken polacken när han redan var på väg att ramla. Ser tom. folk som gnäller över att han inte fick gult kort för han tog av sig tröjan efter målet, något som inte skedde. Han tog av sig tröjan efter slutsignalen. De letar fel som inte ens finns. Helt galna är dem polackerna över hela internet men ingen kan specifiera på nån verklig situation från domaren. Rena konspirationer och att man gått samman och valt att gnälla på domaren istället för sina egna spelare.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-02 kl. 04:19.
Citera
2026-04-02, 04:33
Medlem
Hur hade denna elva stått sig? När alla är tillbaka.
Johansson

Holm - Hien - VNL - Gudmundsson
Ayari
Nygren ----------------- Svensson
Kulusevski -- Gyökeres -- Isak

Elanga och Bergvall på bänk
Senast redigerad av NapoleonLaRue 2026-04-02 kl. 04:36.
Citera
2026-04-02, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Bättre Ayari spelar för Tunisien istället. Vi har Gustav Lundgren från Onsala och det gick ju bättre, vi vann när tunisiern byttes ut.
Ballknowledge har tagits till helt nya nivåer märker jag.
Citera
2026-04-02, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har inte följt situationen tillräckligt nära för att säga något. Min spontana tanke är att Törnqvist/Johansson är fortsatt mer aktuella för förstaplats. Samtidigt så satt vrak och grisbönder och grät floder över att Nordfeldt fick tredjeslotten, och för att vara tredjekeeper var det fan inte en dålig insats han stod för mot Polen.
Svårt med målvaktsfrågan, tycker inte vi ska höja Nordfeldt till skyarna, gör en jätteräddning på 2 matcher och stabil i luftrummet osv. men var nära att ställa till det rejält 2 ggr igår så han hade lite flyt att han inte på egen hand kostade oss ett ödesdigert baklängesmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in