2025-10-20, 13:21
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Ja han bekräftade i alla fall att Seb är kvar i staben. Däremot blir han knappast Potters högra hand, utan fyller väl mer funktionen "känner landslaget". Bra eller dåligt vet jag inte, hur mycket inflytande Seb har (haft) över uttagningar m.m. är ju omöjligt att veta.
"känner landslaget": Vilken arbetsbeskrivning
Citera
2025-10-20, 13:54
Medlem
Cents4s avatar
Media har redan börjat fråga Potter om en återkomst för Robin Olsen. Gud förbjude
Citera
2025-10-20, 14:03
Medlem
Ska bli otroligt spännande att se hur Potter kommer inventera truppen och se vilka han tar in och vika han släpper. Här gör jag själv min egna bedömning av spelare som varit med i senaste truppen eller i närtid

Givna
Viktor Johansson
Isak Hien
Carl Starfelt
Emil Holm
Daniel Svensson
Gabriel Gudmundsson
Yasin Ayari
Hugo Larsson
Lucas Bergvall
Jesper Karlström
Dejan Kulusevski
Ronny Bardghji
Anthony Elanga
Viktor Gyökeres
Alexander Isak

Gränslandet
Noel Törnqvist
Jacob Widell Zetterström
Hjalmar Ekdal
Gustaf Lagerbielke
Eric Smith
Victor Lindelöf
Emil Krafth
Samuel Dahl
Jens Cajuste
Mattias Svanberg
Williot Swedberg
Sebastian Nanasi
Alexander Bernhardsson
Benjamin Nygren
Jordan Larsson
Isac Lidberg

Ligger säkerligen risigt till
Kristoffer Nordfeldt
Ken Sema
Ludwig Augustinsson
Anton Salétros
Niclas Eliasson
Emil Forsberg
Gustaf Nilsson

Har säkert glömt någon intressant
Citera
2025-10-20, 14:23
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Ska bli otroligt spännande att se hur Potter kommer inventera truppen och se vilka han tar in och vika han släpper. Här gör jag själv min egna bedömning av spelare som varit med i senaste truppen eller i närtid

Givna
Viktor Johansson
Isak Hien
Carl Starfelt
Emil Holm
Daniel Svensson
Gabriel Gudmundsson
Yasin Ayari
Hugo Larsson
Lucas Bergvall
Jesper Karlström
Dejan Kulusevski
Ronny Bardghji
Anthony Elanga
Viktor Gyökeres
Alexander Isak

Gränslandet
Noel Törnqvist
Jacob Widell Zetterström
Hjalmar Ekdal
Gustaf Lagerbielke
Eric Smith
Victor Lindelöf
Emil Krafth
Samuel Dahl
Jens Cajuste
Mattias Svanberg
Williot Swedberg
Sebastian Nanasi
Alexander Bernhardsson
Benjamin Nygren
Jordan Larsson
Isac Lidberg

Ligger säkerligen risigt till
Kristoffer Nordfeldt
Ken Sema
Ludwig Augustinsson
Anton Salétros
Niclas Eliasson
Emil Forsberg
Gustaf Nilsson

Har säkert glömt någon intressant

Hoppas spelare som Cajuste eller Svanberg får en ny chans att visa upp sig även om exempelvis Svanberg varit upp och ner förut. Gustaf Nilsson kanske förtjänar gränslandet?. Han är en spelare som behöver en ny klubb där han får chans att spela mycket. Hans längd och huvudspel kan vara en tillgång när Isak och Gyöken kört fast som de har.
Citera
2025-10-20, 16:05
Medlem
junazs avatar
Om jag förstått saken rätt är det alltså ett korttidskontrakt för Potter över det återstående VM-kvalet samt eventuellt playoff, som automatiskt förlängs om vi skulle ta oss till VM?

Chansen att nå VM känns ju rätt så minimal, i och med att vi lär få (för) tufft motstånd i playoff, då vi knappast lär klara andraplatsen i kvalgruppen (tack, JDT).

Säg att Potter inte lyckas baxa landslaget till VM-slutspelet (vilket väl ingen som är någorlunda realistisk egentligen tror på), får han i det läget gå och vi är tillbaka på ruta ett igen, eller vad tänker förbundet i ett sådant scenario?

Jag tror för övrigt inte att Potter är den magiska lösningen på landslagets problem. Skulle bli förvånad om han gör några större förändringar i trupputtagningar osv, det lär nog bli ungefär samma manskap som JDT tog ut. Spelmässigt har vi nog att förväntas oss lite mer defensiv balans (av självklara orsaker), men jag blir förvånad om vi ser något spelmässigt revolutionerande direkt i första matchen.
Citera
2025-10-20, 16:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Om jag förstått saken rätt är det alltså ett korttidskontrakt för Potter över det återstående VM-kvalet samt eventuellt playoff, som automatiskt förlängs om vi skulle ta oss till VM?

Chansen att nå VM känns ju rätt så minimal, i och med att vi lär få (för) tufft motstånd i playoff, då vi knappast lär klara andraplatsen i kvalgruppen (tack, JDT).

Säg att Potter inte lyckas baxa landslaget till VM-slutspelet (vilket väl ingen som är någorlunda realistisk egentligen tror på), får han i det läget gå och vi är tillbaka på ruta ett igen, eller vad tänker förbundet i ett sådant scenario?

Jag tror för övrigt inte att Potter är den magiska lösningen på landslagets problem. Skulle bli förvånad om han gör några större förändringar i trupputtagningar osv, det lär nog bli ungefär samma manskap som JDT tog ut. Spelmässigt har vi nog att förväntas oss lite mer defensiv balans (av självklara orsaker), men jag blir förvånad om vi ser något spelmässigt revolutionerande direkt i första matchen.
Trupputtagningen lär inte ändras jättemycket nej, vi har ju dom spelarna vi har. Som någon nämnde ovanför, möjligtvis att typ Cajuste och Svanberg, om dom nu har gått bra/ok i sina klubblag, kan komma tillbaka.

Men spelmässigt så både hoppas och tror jag på nått revolutionerande om vi jämför med JDT. Inte en chans att Potter fortsätter med kamikazefotbollen som JDT körde, så där lär det bli något som närmar sig revolutionerande.
Citera
2025-10-20, 16:40
Medlem
NoTruces avatar
Det Potter bör börja med är att göra någon förändring, oavsett vilken, bara för att skicka ut signalen att han fattat allvaret. Återgå till fyrbackslinje och gör något åt det stabbiga mittfältet. Att han kanske i förstaläget inte vågar bänka Göken/Isak må vara hänt, men kan det inte produceras fram måste det åtminstonet täppas till där bak medan man väntar på en slumpboll på Elanga eller något.
Citera
2025-10-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz

Sverige fick Italien i play-off inför VM 2018. Sverige gick vidare till VM.INGEN vill ha Sverige i ett play-off med Potter som FK. Alla vet vilken potential detta landslag har med rätt FK.
Citera
2025-10-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det Potter bör börja med är att göra någon förändring, oavsett vilken, bara för att skicka ut signalen att han fattat allvaret. Återgå till fyrbackslinje och gör något åt det stabbiga mittfältet. Att han kanske i förstaläget inte vågar bänka Göken/Isak må vara hänt, men kan det inte produceras fram måste det åtminstonet täppas till där bak medan man väntar på en slumpboll på Elanga eller något.

Sverige behöver kämpastarka och duellstarka mittfältare. Under VM 1994 dumpades kreativa, offensiva mittfältare som inte kunde försvara. ( som Blomqvist och Limpar)
Citera
2025-10-20, 17:50
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Sverige behöver kämpastarka och duellstarka mittfältare. Under VM 1994 dumpades kreativa, offensiva mittfältare som inte kunde försvara. ( som Blomqvist och Limpar)

Det är därför man ska ha en offensiv och en defensiv MF. Typ Taco och Kongo, Sveriges svar på Iniesta och Busquets. Sedan kan man variera på flanken.
Citera
2025-10-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Sverige fick Italien i play-off inför VM 2018. Sverige gick vidare till VM.INGEN vill ha Sverige i ett play-off med Potter som FK. Alla vet vilken potential detta landslag har med rätt FK.
Det är sant, gissningsvis tror jag samtliga lag i Pot1 är livrädda att det ska stå Sverige på lotten, vi har typ starkaste laget på pappret i hela playoff (möjligtvis Italien)
Citera
2025-10-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det är därför man ska ha en offensiv och en defensiv MF. Typ Taco och Kongo, Sveriges svar på Iniesta och Busquets. Sedan kan man variera på flanken.
Det var ju väldigt generöst att jämföra Svensson och Källström med Inisesta och Busquets
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in