Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Det är ju inte som om att Janne Andersson, Lars Lagerbäck, Tommy Söderberg, Tommy Svensson eller Olle Nordin hade bättre meriter när de tillsattes som förbundskaptener.

Det är väl typ bara Erik Hamrén och Laban Arnesson som hade bättre tränarmeriter?

Lite äldre och lite mer meriter får vi nog ändå säga att de hade, förutom Olle som var relativt ung när han tillträdde. Men visst, några jättemeriter hade egentligen ingen av dom när de tillträdde.
Men det som Svensson, Lars-Tommy och Janne Andersson hade som inte dansken har är ändå mer kunskaper om svensk fotboll.
Citera
2025-03-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Menar du att det generellt sett sett dåligt ut under Tomasson? Att spelare underpresterat på fel positioner? Jag skulle säga tvärtom, spelare når nära eller över sin förväntade nivå under JDT, ofta i nya roller.
Din elva tycker jag ser rätt obalanserad ut, och backlinjen ser svag ut. Men vem vet, kanske kunnat funka.

Det återstår väl att se. JDT och hans lag har ännu inte prövats mot något riktigt tufft motstånd.
Citera
2025-03-20, 21:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Tycker 4-3-3 borde vara bäst den här samlingen nu efter återbuden.

Johansson
Holm, Lindelöf, Hien, Gudmundsson
Bergvall, Karlström, Ayari
Elanga, Isak, Nanasi

Men JDT kommer säkert gräva fram en "spännande" och extremt obalanserad 3-5-2-variant där knappt någon spelar på sin bästa position.
Framför allt kommer han väl ställa upp med en startelva bestående av minst 9 kantspelare..
Citera
2025-03-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Nja. Hamrén stack ju ut ifrån de andra du nämnde iom att han hade en mer offensivt riktad coachning, och det gick ju sådär.. Dansken verkar vara inne åt samma håll som Hamrén. Och jag tror inte den typen av posession spel fungerar med det spelarmaterial vi har.

Nja, jag skulle inte vilja påstå att Hamren var direkt offensiv. Vad var hans spelide? Ge Zlatan bollen och hoppas på det bästa? Det var fortfarande samma 442, med liten spelarrotation. JDT har ju ett helt annat spelsystem och stor spelarrotation, så han är verkligt något nytt. Jag är beredd att ge JDT en chans, men helst vill jag ha en tränare som är flexibel i sin spelide.
Senast redigerad av Jagjag2 2025-03-20 kl. 23:00.
Citera
2025-03-20, 22:58
Medlem
Citat:
Det återstår väl att se. JDT och hans lag har ännu inte prövats mot något riktigt tufft motstånd.

Men nu blir det ändring på det, då vi får möta Luxemburg.
Citera
2025-03-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Menar du att det generellt sett sett dåligt ut under Tomasson? Att spelare underpresterat på fel positioner? Jag skulle säga tvärtom, spelare når nära eller över sin förväntade nivå under JDT, ofta i nya roller.
Din elva tycker jag ser rätt obalanserad ut, och backlinjen ser svag ut. Men vem vet, kanske kunnat funka.
Ok, intressant. Motivera gärna hur mig elva är obalanserad. Hur ser ditt mer balanserade förslag ut, med en starkare backlinje?

Japp, det såg bra ut i höstas. I Nations Leagues Division C. Ställer mig tveksam till att vi kommer ta oss till Nordamerika med Gudmundsson och Sema som mittbackar och Eliasson som höger-wingback. Men vad vet jag.
Citera
2025-03-21, 00:43
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Ok, intressant. Motivera gärna hur mig elva är obalanserad. Hur ser ditt mer balanserade förslag ut, med en starkare backlinje?

Japp, det såg bra ut i höstas. I Nations Leagues Division C. Ställer mig tveksam till att vi kommer ta oss till Nordamerika med Gudmundsson och Sema som mittbackar och Eliasson som höger-wingback. Men vad vet jag.

Jag tycker att Tomasson hittills verkar ha levererat på sitt vad jag tyckte lite flummiga snack om flytande roller osv. Det har funkat utmärkt med dessa uttagningar som ibland sett lite märkliga ut på papperet, men på planen har Sverige generellt sett sett ut att ha ett övertag över hela planen, eftersom det ofta funnits snabba och löpstarka spelare redo att täcka upp, oavsett vad för roll de har på "FIFA" eller liknande. Sveriges spel har knappast sett obalanserat ut, vad jag sett, utan tvärtom.

Din standard 4-3-3 med några av de som kanske spelar på högst nivå för tillfället ser svajig ut på papperet, jag tror inte att Lindelöf och Hien håller tillsammans som mittbackar med ytterbackar som från vad jag sett är rätt opålitliga. JDT använder också flera av dessa spelare men i ett system där de hittills funkat bra tillsammans. Du kanske också kan få ihop ett sånt system i ditt 4-3-3, som jag skrev, men det är svårt att spekulera kring.

Vänta tills spelet eller åtminstone resultaten börjar gå emot Sverige innan du gör dig löjlig över danskens uttagningar?
Citera
2025-03-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Nja, jag skulle inte vilja påstå att Hamren var direkt offensiv. Vad var hans spelide? Ge Zlatan bollen och hoppas på det bästa? Det var fortfarande samma 442, med liten spelarrotation. JDT har ju ett helt annat spelsystem och stor spelarrotation, så han är verkligt något nytt. Jag är beredd att ge JDT en chans, men helst vill jag ha en tränare som är flexibel i sin spelide.

Hamrén var klart offensivare än Lars-Tommy, med väldigt svajiga resultat som följd. Mot slutet av hans period blev han dock mer defensiv och 442 som du säger.
Lars-Tommy fick ju mkt kritik för att företräda tråkig och defensiv fotboll, men samtidigt så tog dom ju Sverige till 5 mästerskap i rad vilket ingen annan lyckats med. Och tittar man på statistiken i kvalen till de 3 första mästerskapen så har Sverige bara en (!) Enda förlust om jag minns rätt vilket är otroligt jävla bra. Sen var det mkt otur och tillfälligheter i utslagsmatcherna 02 och 04, hade mkt väl kunnat bli medaljer där.
Citera
2025-03-21, 01:17
Avstängd
snuskfittas avatar
Citat:
Förstår inte hur man kunde välja den här dansken Tomason till coach. Han har inga direkt imponerande meriter.

Blame it on the dane!

Spelade Sverige bättre fotboll innan dansken blev coach? You cannot make winners out of losers. Sverige suger oavsett tränare.
Citera
2025-03-21, 02:39
Medlem
Citat:
Hamrén var klart offensivare än Lars-Tommy, med väldigt svajiga resultat som följd. Mot slutet av hans period blev han dock mer defensiv och 442 som du säger.
Lars-Tommy fick ju mkt kritik för att företräda tråkig och defensiv fotboll, men samtidigt så tog dom ju Sverige till 5 mästerskap i rad vilket ingen annan lyckats med. Och tittar man på statistiken i kvalen till de 3 första mästerskapen så har Sverige bara en (!) Enda förlust om jag minns rätt vilket är otroligt jävla bra. Sen var det mkt otur och tillfälligheter i utslagsmatcherna 02 och 04, hade mkt väl kunnat bli medaljer där.

Jag förespråkar varken offensiv eller defensiv fotboll, utan att tränaren är flexibel i sin taktik.

Angående 02 och 04, så var det främst Söderbergs förtjänst (lagerbäck är överskattad), då hans förmåga var att skapa en bra lagsamhållning. Det hade inte med defensiv eller offensiv fotboll att göra. Det gick utför efter han lämnade, trots att inget i själva taktiken utåt sett ändrades. Bra lagsamhållning behöver inte alltid komma ifrån ledaren, då vi tog U21 guld, så var det nog främst Guidettis förtjänst, då han skapade en bra lagsamhållning.

Dock kan man väl säga att vi inte riktigt haft ett lag att spela offensiv fotboll med tidigare, nu börja vi dock få det.
Citera
2025-03-21, 09:52
Medlem
Jeppe950s avatar
Melker Widell ersätter Bergvall då han är sjuk. Bergvall kan däremot vara tillbaka till Nordirland om han blir frisk i tid.

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2025/03/herrlandslaget2/
Citera
2025-03-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Jag förespråkar varken offensiv eller defensiv fotboll, utan att tränaren är flexibel i sin taktik.

Angående 02 och 04, så var det främst Söderbergs förtjänst (lagerbäck är överskattad), då hans förmåga var att skapa en bra lagsamhållning. Det hade inte med defensiv eller offensiv fotboll att göra. Det gick utför efter han lämnade, trots att inget i själva taktiken utåt sett ändrades. Bra lagsamhållning behöver inte alltid komma ifrån ledaren, då vi tog U21 guld, så var det nog främst Guidettis förtjänst, då han skapade en bra lagsamhållning.

Dock kan man väl säga att vi inte riktigt haft ett lag att spela offensiv fotboll med tidigare, nu börja vi dock få det.

Lagerbäck överskattad? Jag tror inte Island håller med..
Att det gick sämre 05-09 beror på andra saker. Vi hade ett generationsskifte, Zlatan kom in och spred negativ energi och förstörde sammanhållningen i truppen. Flera av spelarna har i efterhand berättat om situationer där Z betedde sig som en diva. Han spelade främst för sig själv och inte för laget, där var problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in