Citat:
Jag vill slå ett slag för bakåtpassningar. Jag har till och med tyckt att Sverige kört på tok för få sådana under JDT. Antagligen för att direktivet varit att alltid köra framåt.
Du blandar ju ihop saker.
Att öppet kritisera något som är helt uppenbart för alla inblandade, är det att ha ryggrad?
Man försöker ju göra det bästa av den möjlighet man har, man försöker inte förvärra läget. Det handlar inte om ryggrad.
Det behövs två tydliga saker som alla som tittar på en match kan uppfatta, även de som inte är insatta i fotboll.
1-Försvarslinjen behöver ju bli stabilare.
Det insläppta målet var otroligt slarvigt spel från försvaret.
Man behöver komma tillbaka till den gamla 4backslinjen igen.
2-När man anfaller så anfaller man FRAMÅT, med fart. (Slut på bakåtpassningar).
Och när man är på motståndarens planhalva så är målet ALLTID att få till ett avslut på mål.
Dvs om det inte finns någon uppenbar fri spelare att passa till, så ska bollen lyftas in framför kassen, och minst två anfallare ska alltid gå för avslut på dessa bollar. Alltid, utan undantag.
Jag har inte koll på Sverige taktik, mer än att det ska vara publikfriande spel framåt.
Det var det verkligen inte igår, och troligen inte i de föregående matcherna heller gissar jag?
Att öppet kritisera något som är helt uppenbart för alla inblandade, är det att ha ryggrad?
Man försöker ju göra det bästa av den möjlighet man har, man försöker inte förvärra läget. Det handlar inte om ryggrad.
Det behövs två tydliga saker som alla som tittar på en match kan uppfatta, även de som inte är insatta i fotboll.
1-Försvarslinjen behöver ju bli stabilare.
Det insläppta målet var otroligt slarvigt spel från försvaret.
Man behöver komma tillbaka till den gamla 4backslinjen igen.
2-När man anfaller så anfaller man FRAMÅT, med fart. (Slut på bakåtpassningar).
Och när man är på motståndarens planhalva så är målet ALLTID att få till ett avslut på mål.
Dvs om det inte finns någon uppenbar fri spelare att passa till, så ska bollen lyftas in framför kassen, och minst två anfallare ska alltid gå för avslut på dessa bollar. Alltid, utan undantag.
Jag har inte koll på Sverige taktik, mer än att det ska vara publikfriande spel framåt.
Det var det verkligen inte igår, och troligen inte i de föregående matcherna heller gissar jag?
Fotboll vinner man med hjärnan. Och det är inte smart att köra framåt när en snabb analys gjord av av spelaren med boll ger att det är låg chans att det ska bli något farligt av framåtpassningen men en hög risk för att det ställer till det bakåt genom tex en farlig omställning då ens lagkamrater är ur position.
Ibland måste man lugna ner spelet och köra mer handbollsanfall. Och full fart framåt kör man när antingen motståndaren är ur position eller ens egna lagkamrater bakåt står rätt till för att täcka upp eventuella misstag och bolltapp.
Tex Mourinho har kört extra hårt på att den första passningen ska bara bakåt för att riskmininera och spela fotboll på villkoren att båda lagen ligger rätt. Det blir då den med bäst spelare och bäst struktur som oftast tar hem det, och risken för slumpål minimeras.
Nu har Sverige faktiskt såpass bra spelare (även om det inte synts under JDT) att de oftast lär vara de som går vinnande ur en sådan kamp.
Särskilt i landslagsfotboll när tiden för mer komplexa strategier inte finns bör sådana grunder fokuseras på att sättas.
En stark försvarsgrund samtidigt som man kan hota med Elanga, Isak och gyökeres(som visserligen är helt ur form just nu) i djupled och dessutom kan hota med dribblingsräder av sådana som Isak, Kulusevski, Bergvall. Det skulle ge ett väldigt bra landslag.
Skulle man dessutom få in en tränare som kan sätta strukturer över medel samt skapa farligheter på fasta situationer tror jag på riktigt att det inte är helt omöjligt för Sverige idag och de närmsta åren att kunna ta sig till mästerskapsfinal med lite tur.