2025-06-18, 10:58
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Är det någon dragning åt svarta ni har eller varför blir Hien, Isak, Elanga och KENZEMA våra guldgossar som ständigt lyfts fram?

Jag bryr mig inte så mycket om vilken hudfärg folk har men det verkar oerhört viktigt för dig
Kanske de lyfts fram för att de är några av våra bästa spelare?
Skrivs lika mycket i tidningar om Gyökeres, Bergvall, Larsson och Daniel Svensson?

Citat:
Bara KENZEMA som möjligt nu förtjänar någon status vår Eddie Murphy annars det är totala sopor på planen.

Du verkar helt fixerad på Ken Sema. Antar att du kokade av ilska när han gjorde hattrick mot Algeriet.

Citat:
Hien har muskler annars det är error. Gudmundsson är bättre försvarsmässigt än honom. Det är nivån på Hien i försvaret. Utklassad av en wingback. Atalantas fans uppskattar inte hans återkommande problem han är utsedd som klumpig. Hur bra är han för oss? Blundar folk?

Har du någon källa på att Hien skulle vara ogillad i Atalanta? Eller hittar du bara på?

ALLA mittbackar gör misstag då och då, även van Dijk, Ruben Dias och Bastoni.
Citera
2025-06-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Jag bryr mig inte så mycket om vilken hudfärg folk har men det verkar oerhört viktigt för dig
Kanske de lyfts fram för att de är några av våra bästa spelare?
Skrivs lika mycket i tidningar om Gyökeres, Bergvall, Larsson och Daniel Svensson?

Du verkar helt fixerad på Ken Sema. Antar att du kokade av ilska när han gjorde hattrick mot Algeriet.

Har du någon källa på att Hien skulle vara ogillad i Atalanta? Eller hittar du bara på?

ALLA mittbackar gör misstag då och då, även van Dijk, Ruben Dias och Bastoni.
Nej det råder någon form av först skönmålning kring våra svarta spelare helt ärligt och det blir ju skumt när dom inte levererar och en total tystnad eller fokus på hela laget råder som att dom ska vara förskonade? Om Isak är en av dom bästa i PL som vissa påstår, varför ser vi inte det i parti och minut i landslaget? Vi ser en måltorka allt för ofta och dåligt samspel där Gyöken hjälper honom när han kan måla själv. Jag är för att vi placerar Kenzema i anfallsposition efter senaste matchen ihop med Gyökeres så kanske dom kan få köra nu så får alla som dom vill ha det Eddie Murphy och Gyöken sicken duo. Isak kunde inte göra tre mål sådär det är något som fattas seriöst folk stirrar sig blinda på PL och i vissa fall klubbadresser istället för prestation på planen här i landslaget.

Hien ogillad sa jag aldrig men han är betraktad som klumpig just för sina prestationer på planen. Lång och stark, snabb men defensivt han är inte jätteduktig fortfarande seriöst titta på Serie A om du nu är ett fan du märker. Men nä du läser rubriker här hemma och tror han är vår van Dijk, Ruben Dias eller Bastoni herregud. Tittar du ens på landslaget? Hien är inget att hylla. Hela backlinjen är förvirrad. Gudmundsson wingback är vår främste försvarare för tillfället. Det säger en del om vårt försvarsspel. Har vi ens ett försvar egentligen ibland man undrar? Dom utgår från försvar men försvarar dom? Få svårt mot Algeriet 4-0 överläge till 4-3 på 45 minuter är nivån på detta landslag. Förlora mot Luxemburg historiskt det är en röra. Måla inte upp Hien som någon stormästare ej heller Isak Kenzema är just nu the Don dock det får man ge honom förutom att han brister i försvaret men han hade inget försvarstänk utan full fokus på anfall. Därav längst fram ihop med Gyökeres i nästa match.
Citera
2025-06-18, 18:33
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Jag för vad det nu spelar för roll så har inte Malmö det heller. Champions League drog igång hösten 1992 och innan dess hette det Europacupen. Du verka missa att just det stycket kopiera jag mer eller mindre från dig när du gjorde dig lustig över Saletros och AIK i matchtråden.

Om dessa presterar så visst! Inget mig emot.

Ska jag använda samma logik mot dig så är du fixerad vid klubbadress. !Skitsamma om dom är bra och presterar för dom tillhör inte rätt klubb tillvardags!!!!"

Ja så du duckar fortfarande.. Smått tragikomiskt men skitsamma nu leder det ingen vart förutom internet tjäbbel...

Duckar inte, men du blandar äpplen och päron och skriver sånt som är totalt ointressant för samtalets ämne. Du har dessutom blivit motbevisad gång på gång.

Samma skit olika namn.

Det fetade: Skillnaden här är ju att våra mittfältstalanger gör och har gjort det bra i sina klubblag utöver att de spelar i storklubbar. Saletros är på inget sätt speciell, tror till och med Rosengren skulle fylla hans roll utmärkt om det behövdes.

Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...
Jag har också försökt att diskutera med honom. Helt meningslöst. Det är som att prata med en blandning av byfåne och A-lagare.

Jag kommer ihåg dig, du är den inavlade islamisten med mikropenis.
Citera
2025-06-19, 15:40
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Vilken är den mest framgångsrika svenska spelaren som aldrig fått spela en landskamp? Då menar jag inte ens på januariturnén.

Ni kan ta med aktiva likväl som inaktiva spelare. U-landskamper spelar ingen roll i detta fall, utan det är seniorlandslaget jag syftar på.

Ett namn som kommer upp för mig är Pontus Almqvist som hittills har spelat kring 60 Serie A-matcher under sin karriär och gjort poäng på storlag som Milan, Lazio och Roma. Han har förvisso fortfarande tid att få en uppkallelse då han bara är 26, men det är tuff konkurrens på hans position i nuläget.

Finns säkert någon som har en minst lika gedigen utlandskarriär som inte fått chansen i blågult

Nahir Besara kanske?
Citera
2025-06-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Nahir Besara kanske?

Fick faktiskt spela den allra sista januariturné matchen mot Estland i början av 2024.

Skönt för honom att få en landskamp innan karriären är över
Citera
2025-06-19, 23:11
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Nej det råder någon form av först skönmålning kring våra svarta spelare helt ärligt och det blir ju skumt när dom inte levererar och en total tystnad eller fokus på hela laget råder som att dom ska vara förskonade?

Det är väl ingen som är förskonad från kritik? Kolla vad folk och media sa om Elanga efter matchen mot Luxemburg.
Enbart du som fokuserar på hudfärg.

Citat:

Om Isak är en av dom bästa i PL som vissa påstår, varför ser vi inte det i parti och minut i landslaget? Vi ser en måltorka allt för ofta och dåligt samspel där Gyöken hjälper honom när han kan måla själv.

Isak gjorde under gångna säsongen 23 mål, sex assist och blev utnämnd som månaders spelare i december.
Gyökeres har sina styrkor och Isak har sina.

Citat:
Jag är för att vi placerar Kenzema i anfallsposition efter senaste matchen ihop med Gyökeres så kanske dom kan få köra nu så får alla som dom vill ha det Eddie Murphy och Gyöken sicken duo.

Vad fan yrar du om? Eddie Murphy?

Citat:
Isak kunde inte göra tre mål sådär det är något som fattas seriöst folk stirrar sig blinda på PL och i vissa fall klubbadresser istället för prestation på planen här i landslaget.

Nähä? Måste han göra en hattrick för att anses som bra?
Håller med om att Isaks målsnitt borde vara högre än 0.30 i landslaget men det finns annat han gör bättre än Gyökeres t.ex. passningsspel.
Nu under JDT så har han vart bättre med sex mål på tio matcher vilket är klart godkänt.

Citat:
Hien ogillad sa jag aldrig men han är betraktad som klumpig just för sina prestationer på planen. Lång och stark, snabb men defensivt han är inte jätteduktig fortfarande seriöst titta på Serie A om du nu är ett fan du märker.

Jo. Han är enormt duktig defensivt, det är därför han spelar som mittback i ett lag i Serie A.

Citat:
Men nä du läser rubriker här hemma och tror han är vår van Dijk, Ruben Dias eller Bastoni herregud.

Jag jämförde aldrig honom med någon av ovan nämnda trion, jag sa att ALLA inklusive de allra bästa gör misstag.

Citat:
Tittar du ens på landslaget?

Varje match. Har kanske missat 3-4 matcher sedan 2010 inklusive januariturné.

Citat:
Hien är inget att hylla. Hela backlinjen är förvirrad. Gudmundsson wingback är vår främste försvarare för tillfället. Det säger en del om vårt försvarsspel. Har vi ens ett försvar egentligen ibland man undrar? Dom utgår från försvar men försvarar dom? Få svårt mot Algeriet 4-0 överläge till 4-3 på 45 minuter är nivån på detta landslag.

Du har kanske inte lagt märke till att JDT spelar ett man-man försvar och nästan alltid gått "all-in" med en tokoffeksiv och hög press?
Mot Algeriet så tappade Sverige matchen efter att Larsson gick ut medans helsvenska Holm och Karlström som kom in båda gjorde en riktigt dålig match. Utöver det slappnade Sverige av efter vårt fjärde mål medan Algeriet bytte in hungriga och pigga spelare.
JDT hade kunnat göra ytterligare två byten och tagit ut två av våra tröttaste men gjorde inte det.

Citat:
Förlora mot Luxemburg historiskt det är en röra. Måla inte upp Hien som någon stormästare ej heller Isak Kenzema är just nu the Don dock det får man ge honom förutom att han brister i försvaret men han hade inget försvarstänk utan full fokus på anfall. Därav längst fram ihop med Gyökeres i nästa match.

Helvete vilken ordsallad. Mycket text men lite substans.
Citera
2025-06-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Håller med. En svensk VM-trupp ser ut så här i mitt tycke:

Olsen
Johansson
Nordfeldt

Lindelöf
Hien
Gudmundsson
Ekdahl
Krafth
Starfeldt
Smith

Sema
Holm
Svensson/Dahl

Bergvall
Ayari
Larsson
Saletros

Kulusevski
Elanga
Gyökeres
Nanasi
Isak
Nilsson

Det här är den VM-trupp en jag hade valt om det var uttagning idag. 23 spelare vill jag minnas är det som gäller (?), men är det 26 så är det bara ett lyxproblem som uppstår.

Jag förstår att många gärna vill klämma in en ungtupp som tredjeslips men jag varken tror eller tycker att Nordfeldt ska bli utelämnad, såvida inte Dovin eller JWZ gör någon supersäsong 25/26. Det hade varit ett enormt felsteg att peta en lojal tredjekeeper som Nordfeldt och jag tror det hade gjort mer skada i teambuildingen och lagmoralen snarare än hur gott det hade gjort att få in en yngling som glider in. Underskatta inte erfarenhet och "bra i omklädningsrummet". Nordfeldt har varit med sen den första truppen fram till nu, och det ska mycket till att JDT petar honom.

Wingbacks kan man hålla mer flytande. Holm och Sema, förstås. Elanga kan gå in som nödreserv och sen får Svensson och Dahl slåss om sista platsen. Fördelen med Svensson är förstås att man får in en mer mångsidig spelare som även kan spela centralt på mittfältet, och i en lång turnering med slitna spelare och småskavanker är mångsidigheten viktig.

Centrala mittfältet är viktat åt det mer offensiva hållet. Smith borde kunna spela här i nödfall om vi verkligen behöver bomma igen.

Anfallet känns självskrivet där Nilsson är med som en Plan B om spelet låser sig då han erbjuder ett huvudspel som ingen annan offensiv spelare matchar. Och vikten av fasta situationer i slutspel är inte att förringa.

Vi kan alltså spela 343, 352, 4231 och även 442 med den här truppen.

Direkta utmanare:
Dovin
JWZ

Victor Eriksson
Kurtulus x2
Mellberg

Bolin
Zeneli
Karlström
Rosengren
Cajuste
Svanberg
Swedberg

Ondrejka
Bardaghji
Karlsson
Almqvist
Nygren
Larsson
Gerhardsson
Kusi-Asare
Tycker fortfarande vi har alldeles för många bra centrala mittfältare för att spela 3-4-1-2. Vi vaskar vår bästa lagdel med nuvarande formation. Hade mycket hellre sett ett klassiskt 4-3-1-2:

Olsen
Holm, Lindelöf, Hien, Svensson
Larsson, Bergvall, Ayari
Kulusevski
Gyökeres, Isak

Och en 26-mannatrupp i ett potentiellt VM:

Senast redigerad av HaconBacon 2025-06-21 kl. 13:32.
Citera
2025-06-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Tycker fortfarande vi har alldeles för många bra centrala mittfältare för att spela 3-4-1-2. Vi vaskar vår bästa lagdel med nuvarande formation. Hade mycket hellre sett ett klassiskt 4-3-1-2:

Olsen
Holm, Lindelöf, Hien, Svensson
Larsson, Bergvall, Ayari
Kulusevski
Gyökeres, Isak

Och en 26-mannatrupp i ett potentiellt VM:

Möjligt att du har rätt men att vi spelar in ett nytt system utan yttrar har jag svårt att se oss göra ett år innan VM och med ett stundande kval i höst.
Sen tror jag personligen inte på att bara för att det är vår starkaste lagdel så ska vi klämma in så många bra spelare som möjligt a la afrikanska lag. Balans är viktigt.

Sen har vi dock 352 som är en fin hybrid mellan det du och jag vill spela. Jag tror däremot på att stretcha motståndet som man får med yttrar, annars blir vi för förutsägbara. Bristen på skickliga wingbacks av internationellt snitt begränsar oss där. Såvida vi inte spelar med Sema och Elanga som WB men det blir för offensivt tror jag

Men det är en annan diskussion.

Forsberg ser jag ingen vits med att plocka med. Han har knappt använts av JDT och det är uppenbart att han inte finns med i JDTs planer. Att då glida in i ett slutspel känns bara orealistiskt.
Citera
2025-06-21, 15:04
Medlem
Citat:
Möjligt att du har rätt men att vi spelar in ett nytt system utan yttrar har jag svårt att se oss göra ett år innan VM och med ett stundande kval i höst.
Sen tror jag personligen inte på att bara för att det är vår starkaste lagdel så ska vi klämma in så många bra spelare som möjligt a la afrikanska lag. Balans är viktigt.

Sen har vi dock 352 som är en fin hybrid mellan det du och jag vill spela. Jag tror däremot på att stretcha motståndet som man får med yttrar, annars blir vi för förutsägbara. Bristen på skickliga wingbacks av internationellt snitt begränsar oss där. Såvida vi inte spelar med Sema och Elanga som WB men det blir för offensivt tror jag

Men det är en annan diskussion.

Forsberg ser jag ingen vits med att plocka med. Han har knappt använts av JDT och det är uppenbart att han inte finns med i JDTs planer. Att då glida in i ett slutspel känns bara orealistiskt.
Är ju lika mycket yttrar som i ett 3-5-2. Finns inget som hindrar offensiva ytterbackar som Holm och Svensson att kliva fram om läge uppstår. Och Dejan, Ayari och Isak kan ju alla glida ut i en ytterzon. Tycker inte alls 4-3-1-2 känns forcerat eller obalanserat med för många centrala spelare, många lag har spelat det framgångsrikt.

När det kommer till landslagsfotboll, inte minst när det gäller ett litet land som Sverige, handlar det mycket mer om att anpassa spelet och laget till materialet än tvärtom. Man kan ju inte värva bättre wing-backs eller vänsterfotade mittbackar, så att säga. Så länge vi har Isak och Gyökeres på den här nivån ska vi spela med två centrala anfallare, och så länge vi har fler centrala mittfältare än mittbackar av hög kvalitet ska vi prioritera att få in flera av dem i elvan. Så resonerar jag. Men köper såklart att det inte är helt realistiskt att JDT skulle byta formation.
Citera
2025-06-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Är ju lika mycket yttrar som i ett 3-5-2. Finns inget som hindrar offensiva ytterbackar som Holm och Svensson att kliva fram om läge uppstår. Och Dejan, Ayari och Isak kan ju alla glida ut i en ytterzon. Tycker inte alls 4-3-1-2 känns forcerat eller obalanserat med för många centrala spelare, många lag har spelat det framgångsrikt.

När det kommer till landslagsfotboll, inte minst när det gäller ett litet land som Sverige, handlar det mycket mer om att anpassa spelet och laget till materialet än tvärtom. Man kan ju inte värva bättre wing-backs eller vänsterfotade mittbackar, så att säga. Så länge vi har Isak och Gyökeres på den här nivån ska vi spela med två centrala anfallare, och så länge vi har fler centrala mittfältare än mittbackar av hög kvalitet ska vi prioritera att få in flera av dem i elvan. Så resonerar jag. Men köper såklart att det inte är helt realistiskt att JDT skulle byta formation.

Njae, nu är du lite för orealistisk. Att vara ytterback i en fyrback och förväntas bomba på framåt samtidigt som man måste stötta upp bakåt är extremt krävande (och enormt offensivt). Med 352 får du den täckningen bakåt redan i form av en extra mittback. Så spelar många lag idag, och Sverige förr, att ena ytterbacken är mer offensiva, andra något mer avvaktande (och bildar i princip en treback med mittbackarna). Att tro att ytterbackar i ett 4321 kan göra exakt samma som WB i ett 352 är lite för naivt. Vi hade blivit enormt exponerade, alternativt så hade vi fått offra en mittfältare som renodlad 6a och det passar ingen av dom du ville ha in. Så nej det går inte att ha kakan och äta den.

Ingen har sagt emot dig att vi inte ska bygga taktik efter material. Men det innebär inte att man saftat på för kung och fosterland och trycker in det bästa bara för att. Yttrar behövs, om inte för att öppna upp ytor för just spelare som Bergvall eller Ayari framåt
Citera
2025-06-21, 17:59
Medlem
Citat:
Njae, nu är du lite för orealistisk. Att vara ytterback i en fyrback och förväntas bomba på framåt samtidigt som man måste stötta upp bakåt är extremt krävande (och enormt offensivt). Med 352 får du den täckningen bakåt redan i form av en extra mittback. Så spelar många lag idag, och Sverige förr, att ena ytterbacken är mer offensiva, andra något mer avvaktande (och bildar i princip en treback med mittbackarna). Att tro att ytterbackar i ett 4321 kan göra exakt samma som WB i ett 352 är lite för naivt. Vi hade blivit enormt exponerade, alternativt så hade vi fått offra en mittfältare som renodlad 6a och det passar ingen av dom du ville ha in. Så nej det går inte att ha kakan och äta den.

Ingen har sagt emot dig att vi inte ska bygga taktik efter material. Men det innebär inte att man saftat på för kung och fosterland och trycker in det bästa bara för att. Yttrar behövs, om inte för att öppna upp ytor för just spelare som Bergvall eller Ayari framåt
Tror såklart inte att det är helt jämförbart att vara wing-back och ytterback i en fyrback. Men att det finns offensiva ytterbackar i en fyrbackslinje är inte direkt någon nyhet. Det betyder inte att de behöver "bomba på framåt" hela tiden. Det handlar ju mycket om tajming och samspel – att man vet att någon av mittfältarna "har ens rygg" om man trycker på framåt.

4-3-1-2 är inte en så ovanlig och obalanserad formation som du tror. Det är ju också en rätt flexibel uppställning i anfallsspelet. Vill man ha in en mer defensiv mittfältare än Bergvall (typ Karlström eller Smith) kan det ju nästan bli en 3-4-1-2 i praktiken, om den defensiva mittfältaren droppar ner i backlinjen. Kan också bli ett 4-4-2 där man tänker att 10:an (Dejan) och en av åttorna (Ayari) håller bredden. Eller en 4-3-3 med Dejan till höger och Isak i en fri roll till vänster.

Känner mest att det är resursslöseri att sätta en av Larsson, Bergvall och Ayari på bänken för att få in typ Gudmundsson eller Sema i elvan. När det kommer till kritan och vi ska ställas mot de bästa tycker jag inte vi har råd att sätta för många av våra främsta spelare på bänken. Sedan måste det såklart finnas balans (vi kan nog inte spela 2-3-5...), men tycker som sagt inte mitt förslag nödvändigtvis måste bli särskilt obalanserat.
Senast redigerad av HaconBacon 2025-06-21 kl. 18:04.
Citera
2025-06-21, 18:22
Medlem
Nadishodans avatar
Hur mycket folk än vrider och vänder på spelartruppen och formationer hit och dit blir det aldrig rätt. Varför? För att en spelare utelämnas som kommer att vara med, fast ingen förutom inbitna jajiköare och vår förbundskapten vill det.
Att spekulera utan honom är helt meningslöst. Det är som att försöka bygga en vattenmolekyl utan syre, muskler utan proteinintag eller utgå ifrån att en ko inte producerar mjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in