2024-11-21, 12:55
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Som amatör är du nog hundra gånger lättare att läsa än ett proffs. Målvakter ser på kroppsspråk, positionering och fotplacering och är man inte en van straffskytt så kan det vara svårt att lura bort dem. Om målvakten vet att du är amatör så hade han förmodligen väntat in straffen istället för att chansa.
Så kan det säkerligen vara.
Citera
2024-11-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Vilket risigt beslut av uefa att tilldöma rumänien segern. Matchen hade ju sannolikt slutat kryss. Kan inte uefa göra något rätt för en gångs skull och låta Sverige och rumänien göra upp i en avgörande match?

Kommer inte ha någon betydelse

För att Sverige inte ska få en plats i playoff så ska 3 gruppvinnare ifrån A och B divisionerna sluta utanför topp 2 i VM kvalet. Lär inte hända...

Tror dessutom att Sverige fixar en topp 2 själva
Citera
2024-11-21, 17:50
Medlem
Citat:
Pot one: Spain, Portugal, Germany, France, Italy, Netherlands, Denmark, Croatia, England, Belgium, Switzerland, Austria

Pot two: Ukraine, Turkey, Sweden, Wales, Hungary, Serbia, Poland, Greece, Romania, Norway, Slovakia, Czech Republic

Pot three: Scotland, Slovenia, Republic of Ireland, Albania, North Macedonia, Georgia, Finland, Iceland, Northern Ireland, Israel, Bosnia & Herzegovina, Montenegro

Pot four: Bulgaria, Luxembourg, Kosovo, Belarus, Armenia, Kazakhstan, Azerbaijan, Estonia, Cyprus, Faroe Islands, Latvia, Lithuania

Pot five: Moldova, Malta, Andorra, Gibraltar, Lichtenstein, San Marino

Sverige hamnar i pott 2 i den preliminära seedingen inför VM-kvalet till 2026, den slutliga kommer nästa vecka när nya FIFA-rankingen ska släppas. I nuläget ligger vi 28:e i FIFA-rankingen och kommer säkerligen stiga ett snäpp och ser ingen som helst risk att hamna i pott 3, blir närmare pott 1 om något.

Vad skulle ni säga är dröm respektive mardrömslottningarna? Då utgår vi från att Sverige är i andra potten.

Dröm: Schweiz, Nordirland, Färöarna och Gibraltar
Mardröm: Portugal, Skottland och Bulgarien
Citera
2024-11-22, 10:20
Medlem
Zaedrewss avatar
VAR-domarna stängs av från polska ligan och att döma internationell fotboll på obestämd tid.

Klen tröst då man hade lirat Gyökeres minst tre mål, Sverige vinst och Isak minst ett mål. Sällan man sätter sådana kuponger med högt odds, så kändes ju minst sagt extra surt detta med idioter till VAR-domare som sabbade det.

Bra anledning till att ta bort skiten med VAR från fotbollen också.
Citera
2024-11-22, 10:28
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
VAR-domarna stängs av från polska ligan och att döma internationell fotboll på obestämd tid.

Klen tröst då man hade lirat Gyökeres minst tre mål, Sverige vinst och Isak minst ett mål. Sällan man sätter sådana kuponger med högt odds, så kändes ju minst sagt extra surt detta med idioter till VAR-domare som sabbade det.

Bra anledning till att ta bort skiten med VAR från fotbollen också.
Nån som sett om det kommit fram nån förklaring nånstans? Var dom fulla? Såna missar som dom gjorde både på det bortdömda målet och straffen som Karlström(?) skulle haft typ i 3:e minuten ska ju inte vara möjliga att göra.
Citera
2024-11-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nån som sett om det kommit fram nån förklaring nånstans? Var dom fulla? Såna missar som dom gjorde både på det bortdömda målet och straffen som Karlström(?) skulle haft typ i 3:e minuten ska ju inte vara möjliga att göra.

Första känslan jag fick, när Isak fick bollen, var att han kanske var i ett "offside" läge innan (när VG fick bollen). Det var det läget domarna tittade på (inte det när han fick bollen).
Isak påverkade alltså situationen från ett "offside-läge" när han då några sekunder senare gjorde mål.

Men om det "offside-läget" är påverkande för att det blir mål av den spelaren ?
Jaa, domarna fällde hellre än friade.
Citera
2024-11-22, 16:19
Avslutad
Verkar som att jag som vanligt hade helt rätt när jag konstaterade att matchen inte betydde någonting.

Mina tankar om den här landslagssamlinge:

1. Varför starta Karlström och Saletros när matchen inte betyder någonting och man har två supertalanger i form av Bergvall och Svensson?

2. Varför tar man ut Lidberg när han (1) inte är i närheten tillräckligt bra för att bli uttagen och (2) inte ens får spela i en meningslös match mot ett blåbärsgäng som Azerbajjan?

3. Varför tar man ut Castegren? Hade det inte varit bättre att ta ut en ung talang som kanske kan bli något om ett par år? Ge spelare som kan lyfta laget till en ny nivå chansen.

4. 3-5-2/3-4-1-2 är förhoppningsvis närmare den formation vi kommer att spela än 5-3-2. Med tanke på de talanger vi har på mittfältet så som Hugo Larsson, Ayari, Svensson och Bergvall är ett 5-mannamittfält bättre än 3-mannamittfält.

5. Zetterström borde så klart fått starta i en så här totalt obetydelselös match. Det är en spelare med stor potential. Han kan lyfta landslaget.

6. Det stora uppropstecknet är Gudmundsson i liberoroll. Tror att det är något man ska försöka med igen. Libero ger en helt annan dynamik i anfallsspelet. Dessutom var hans snabbhet en solklar tillgång i försvar mot kontringar.

En elva man skulle vilja se:

Johansson
Hien - Gudmundsson - Zetterström
Ayari - Larsson - Bergvall - Svensson/Nanasi
Kulusevski
Isak - Gyökeres
Citera
2024-11-22, 16:52
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Verkar som att jag som vanligt hade helt rätt när jag konstaterade att matchen inte betydde någonting.

1. Varför starta Karlström och Saletros när matchen inte betyder någonting och man har två supertalanger i form av Bergvall och Svensson?

2. Varför tar man ut Lidberg när han (1) inte är i närheten tillräckligt bra för att bli uttagen och (2) inte ens får spela i en meningslös match mot ett blåbärsgäng som Azerbajjan?

3. Varför tar man ut Castegren? Hade det inte varit bättre att ta ut en ung talang som kanske kan bli något om ett par år? Ge spelare som kan lyfta laget till en ny nivå chansen.

4. 3-5-2/3-4-1-2 är förhoppningsvis närmare den formation vi kommer att spela än 5-3-2. Med tanke på de talanger vi har på mittfältet så som Hugo Larsson, Ayari, Svensson och Bergvall är ett 5-mannamittfält bättre än 3-mannamittfält.

5. Zetterström borde så klart fått starta i en så här totalt obetydelselös match. Det är en spelare med stor potential. Han kan lyfta landslaget.

6. Det stora uppropstecknet är Gudmundsson i liberoroll. Tror att det är något man ska försöka med igen. Libero ger en helt annan dynamik i anfallsspelet. Dessutom var hans snabbhet en solklar tillgång i försvar mot kontringar.

Johansson
Kulusevski
Isak - Gyökeres
Jämför det arbetet du får av Saletros och Ayari eller Saletros och Karlström med det du får av Bergvall och Larsson. Mittfältet skulle rasa ihop fullständigt. Ni kan sitta med era mediehypade "stjärnor" och fantisera ihop uppställningar, men i verkligheten krävs det fortfarande jävligt hårt arbete för att få ett lag att fungera. Saletros löper fan hur mycket som helst över 90 minuter och har varit riktigt bra sen han började starta matcherna. Senast var han överallt. Nej, när man tittar på JDT, och sen på alla hobbyexperter, så blir man JÄVLIGT glad att det är JDT som styr den här skutan.

Mot VM-guld 2026!
Citera
2024-11-22, 16:53
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls

Johansson
Kulusevski
Isak - Gyökeres

Jag håller med dig helt och hållet, förutom det om Lidberg. Om man leder poängligan i Zweite då är man inte dålig. För mig var det märkligt att han inte byttes in tidigare. Sen tror jag inte Gudmundsson passar som mittback, han ska helst vara på vänsterkanten som wingback eller vänsterback. Du har rätt i att han har varit ett utropstecken under JDT.
För mig helt jävla oförståeligt att man inte gav Daniel Svensson speltid.
Citera
2024-11-22, 16:58
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jämför det arbetet du får av Saletros och Ayari eller Saletros och Karlström med det du får av Bergvall och Larsson. Mittfältet skulle rasa ihop fullständigt. Ni kan sitta med era mediehypade "stjärnor" och fantisera ihop uppställningar, men i verkligheten krävs det fortfarande jävligt hårt arbete för att få ett lag att fungera. Saletros löper fan hur mycket som helst över 90 minuter och har varit riktigt bra sen han började starta matcherna. Senast var han överallt. Nej, när man tittar på JDT, och sen på alla hobbyexperter, så blir man JÄVLIGT glad att det är JDT som styr den här skutan.

Mot VM-guld 2026!

Om Saletros är så jävla bra och så hårt jävla arbetande, varför spelar han inte i Eintracht Frankfurts mittfält?
Samt...varför ryktas han inte till Arsenal för 50m euro? Snarare du m.fl. som helt och hållet sväljer SVFF/AIK-korruptionen. Saletros kan vara "dominant" mot motstånd som Estland och Azerbajdzjan, hittills har han inte överhuvudtaget bevisat någonting märkvärdigt som skulle få mig att ändra uppfattning om honom och hans förmågor mot starkare fotbollsnationer. Helt otroligt hur lätt vissa kan bli förblindade av vissa spelare när vi möter motstånd som skulle få det kämpigt, mot allsvenskt motstånd.
Citera
2024-11-22, 17:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Om Saletros är så jävla bra och så hårt jävla arbetande, varför spelar han inte i Eintracht Frankfurts mittfält?
Samt...varför ryktas han inte till Arsenal för 50m euro? Snarare du m.fl. som helt och hållet sväljer SVFF/AIK-korruptionen. Saletros kan vara "dominant" mot motstånd som Estland och Azerbajdzjan, hittills har han inte överhuvudtaget bevisat någonting märkvärdigt som skulle få mig att ändra uppfattning om honom och hans förmågor mot starkare fotbollsnationer. Helt otroligt hur lätt vissa kan bli förblindade av vissa spelare när vi möter motstånd som skulle få det kämpigt, mot allsvenskt motstånd.
Jag tycker det är så jävla korkat att sitta och snacka om vilka lag spelare spelar i som nåt "bevis" för att de måste spela i landslaget. Dels handlar det om att olika spelare är bra på olika saker och att en egenskap är viktigare för det JDT vill ha än en annan. Dels handlar det om att en spelare är samma spelare oavsett vilket lag han spelar i. Nanasi blev helt plötsligt inte supermycket bättre över en natt för att han gick till Frankrike. Bergvall blev ingen världsspelare för att han gick till Tottenham. Uppenbarligen har JDT en väldigt hög fotbollsintelligens och ser precis vilka spelare han behöver i sitt lagbygge. Vill han ha allsvenska spelare tycker jag bara det är ännu roligare. Vi har bra spelare i vår liga! Det här att spelare knackar på dörren i år efter år och sen helt plötsligt får debutera så fort de får en klubbadress utanför Sverige är bara efterblivet.
Citera
2024-11-22, 18:18
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tycker det är så jävla korkat att sitta och snacka om vilka lag spelare spelar i som nåt "bevis" för att de måste spela i landslaget. Dels handlar det om att olika spelare är bra på olika saker och att en egenskap är viktigare för det JDT vill ha än en annan. Dels handlar det om att en spelare är samma spelare oavsett vilket lag han spelar i. Nanasi blev helt plötsligt inte supermycket bättre över en natt för att han gick till Frankrike. Bergvall blev ingen världsspelare för att han gick till Tottenham. Uppenbarligen har JDT en väldigt hög fotbollsintelligens och ser precis vilka spelare han behöver i sitt lagbygge. Vill han ha allsvenska spelare tycker jag bara det är ännu roligare. Vi har bra spelare i vår liga! Det här att spelare knackar på dörren i år efter år och sen helt plötsligt får debutera så fort de får en klubbadress utanför Sverige är bara efterblivet.

Du började med att skriva om "mediahypade stjärnor". Bevisligen är de inte enbart "mediehypade", de är inte heller "stjärnor". De är stjärnor eftersom både Bergvall och H.Larsson lämnade Allsvenskan (som du håller så kär) för rekordsummor och gick till varsitt storlag i Europa där de blandat och gett men mestadels stått för väldigt fina prestationer. Den förstnämnde är 18 år och jagades av i flera storklubbar i Europa och fick ett inhopp i premiären i den tuffaste ligan på planeten mot Leicester och gjorde det riktigt bra. Bergvall blev inte en världsspelare men han har höjden och potentialen att bli en världsspelare, det var ju därför Tottenham värvade honom. Att en allsvensk 18 åring går som mittfältare till ett PL-storlag och får speltid direkt är något som saknar motstycke i svensk fotboll. Med rätt träning, vägledning och om han håller sig skadefri kan han bli en världsstjärna utan tvekan.

H.Larsson har varit bra i stort sett majoriteten av matcherna för Frankfurt och är han en av de unga spelarna som täcker mest löpmeter per match i storligorna, han har annan fin statistik bakom ryggen som höjer hans insatser ännu mer. Klubbtillhörighet är en fingervisning om en spelares höjd och talang jo, sedan menar jag inte att klubbtillhörigheten automatiskt ska avgöra en uttagning men samtidigt besitter jag ett rationellt och logiskt tänkande. Larsson är 20, Bergvall 18, Ayari är 21. Vid ett ev VM 2026 kommer dessa vara 22, 20, 23. De är framtiden. Saletros som kommer vara 30 vid ett ev VM är förmodligen inte framtiden och speciellt inte om han fortsätter att harva i Allsvenskan tills dess. Därför är det ingenting annat än fegt att inte ge våra unga spelare nödvändig rutin när chansen finns under JDT. Daniel Svensson kommer t.ex. vara 24 2026 medan Sema kommer vara 33 år. Det JDT gör alltså är att köra på med exakt samma fega kort som Janne Andersson gjorde. Sen låter vissa sig luras av att Zätterström fick 4 minuter i en match som stod 6-0 och var betydelselös i avseendet att bli bästa C-etta.

Enda anledningen till att du gillar JDT är för att han slickar AIKarnas fötter och sparkar på skåningarna, det har du bevisat i tråd efter tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in