2023-09-13, 15:58
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Ja, det är en liten detalj, för att under en månad tränad och coacha 23 spelare under ett mästerskap är samma arbetsuppgift oavsett kvalitén på spelarna. Hon ska ju inte spela själv liksom.

Ska vi välja en tränare baserat på vilken nivå av spelare de arbetat med så kan vi ju genast utesluta i princip alla svenska och skandinaviska alternativ och hitta en spanjor/tysk/italienare/engelsman.

Någon damtränare kommer ta det steget och Pia är en sannolik kandidat.

Varför i så fall inte tänka bredare? Om nivån inte spelar någon roll menar jag. Det finns säkert duktiga föräldrar runtom i landet som tränat F7-tjejer i Gothia Cup. Fotboll som fotboll.

Tänk att ingen kommit på detta tidigare.
Citera
2023-09-13, 16:02
Medlem
Jag tycker Håkan Ericson hade varit intressant som förbundskapten. Det är möjligt att det kan finnas vissa argument mot honom, men han har definitivt gjort en del imponerande saker. Hur många andra svenska tränare i historien har vunnit en landslagsturnering på någon vettig nivå?
Citera
2023-09-13, 16:09
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Ja, det är en liten detalj, för att under en månad tränad och coacha 23 spelare under ett mästerskap är samma arbetsuppgift oavsett kvalitén på spelarna. Hon ska ju inte spela själv liksom.

Ska vi välja en tränare baserat på vilken nivå av spelare de arbetat med så kan vi ju genast utesluta i princip alla svenska och skandinaviska alternativ och hitta en spanjor/tysk/italienare/engelsman.

Någon damtränare kommer ta det steget och Pia är en sannolik kandidat.
Men slutat tjata om Pia eller andra med damfotboll som främsta merit. Det är oseriöst. Tror du på fullt allvar det så bör du i all välmening läsa på lite. Då kan man lika gärna ha en uppsjö av kandidater från lägre divisioner och ungdomstränare som sagt. Dessutom är hon rätt passé numera även inom damfotbollskretsar.
Senast redigerad av Steff83 2023-09-13 kl. 16:13.
Citera
2023-09-13, 16:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skir13
Jag tycker Håkan Ericson hade varit intressant som förbundskapten. Det är möjligt att det kan finnas vissa argument mot honom, men han har definitivt gjort en del imponerande saker. Hur många andra svenska tränare i historien har vunnit en landslagsturnering på någon vettig nivå?
Absolut. Han gör dessutom ett riktigt bra jobb för Färöarna sett till deras resurser. En väldigt underskattad tränare som är faktiskt väldigt erfaren i landslagssammanhang.
Citera
2023-09-13, 16:17
Medlem
https://www.fotbollskanalen.se/sverige/spelarna-kritiska-mot-taktiken-for-unga-for-att-vanta-pa-misstag/

Förklarar varför det ser ut som det gör. Våra spelare vill tydligen inte vinna matcher....
Citera
2023-09-13, 16:28
Medlem
mishimas avatar
Peter Gerhardsson, som någon var inne på, kan mycket väl få frågan.

Att lyckas hålla kvar damlandslaget i toppen trots tuffare konkurrens är bra. Andra landslag tappar, men vi klarar oss. Har också lyckats stöpa om damlandslaget efter Sundhages dödgrävarfotboll. Har dock känslan att han vill tillbaka till klubblag när han är klar med damerna.
Citera
2023-09-13, 17:09
Medlem
vonfnass avatar
In med Graham Potter! Han kan svensk fotboll utan och innan. Han lär bli dyr, men det får det vara värt.
Citera
2023-09-13, 17:33
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
In med Graham Potter! Han kan svensk fotboll utan och innan. Han lär bli dyr, men det får det vara värt.
Hur dyr skulle han vara?
Är inte jätteinsatt i fotboll, jag är en casual följare av landslaget och liiiite lite premier leage. Jag har i ärlighetens namn ingen större koll men Mr Potter verkar onekligen vara favoriten av det jag läst under gårdagskvällen och idag bland sveriges fotbollsfans. Inget annat namn dyker upp lika ofta.
Men lika ofta som han nämns sägs det även att han är svindyr, vad skulle en sådan karl kosta att anställa egentligen? Är han en "soldier of fortune" som mest gör det för pengarna?
Citera
2023-09-13, 17:41
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Gissar på Jimmy Thelin blir våra nya förbundskapten men hoppas på Bergstrand & Lagerlöf båda vet hur man ställer upp en 443a.

Tiden för surgubbar och deras jävla älskingsbarn 442 är ÖVER.

Håller med, 443 är en riktigt spännande formation som få lag vågar köra med. Det är lite som en kombination av 442 och 433. Man kan säga att man får det bästa av två världar.

Du får ett numerärt överläge både på mitten och i anfallet utan att göra avkall på defensiven. Ibland kallar man publiken för ”den tolfte spelaren” men det är egentligen den här geniala formationen som borde kallas så.
Citera
2023-09-13, 17:45
Medlem
cokehyenas avatar
Skulle Bojan våga höja rösten mot Kim Bergstrand?
Citera
2023-09-13, 17:45
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Hur dyr skulle han vara?
Är inte jätteinsatt i fotboll, jag är en casual följare av landslaget och liiiite lite premier leage. Jag har i ärlighetens namn ingen större koll men Mr Potter verkar onekligen vara favoriten av det jag läst under gårdagskvällen och idag bland sveriges fotbollsfans. Inget annat namn dyker upp lika ofta.
Men lika ofta som han nämns sägs det även att han är svindyr, vad skulle en sådan karl kosta att anställa egentligen? Är han en "soldier of fortune" som mest gör det för pengarna?
Han tränade Chelsea, och där lär han fått bra betalt. Han har även nämnts i diskussioner kring att ta över det engelska landslaget. Om han blir aktuell för det svenska så lär förbundet behöva matcha vad andra är villiga att ge honom, minst.
Citera
2023-09-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Hur dyr skulle han vara?

Han tjänade ca 140 miljoner per år i Chelsea (10 miljoner £). Janne har runt 4 miljoner kronor/år. Så nog inget rimligt alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in