2023-06-17, 20:57
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
10 platser är givna mot Österrike. Svanberg och Gyökeres gör upp om den sista.

R Olsen
L Wahlqvist, I Hien, V Lindelöf, M Olsson
D Kulusevski/M Svanberg, A Ekdal, S Gustafson, E Forsberg
V Gyökeres/D Kulusevski, A Isak

Hoppas verkligen det blir Dejan till höger och Gyökeres på topp. Ska vi envisas med 4-4-2 ska vi ha två renodlade anfallare på topp. Det är själva uspen med det spelsystemet.

Centralt på mitten går det att argumentera för att Mattias Svanberg, Jesper Karlström eller Kristoffer Olsson ska in, men ganska säker på att Janne väljer Gustafson.

Läste fel...............
Citera
2023-06-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Vi får verkligen hoppas att det gäng som skall spela mot Österrike håller flera klasser högre standard än de som var på planen igår.

Ja, det krävs nog, om man ska ta poäng (helst vinna) borta mot Österrike, tuff match..
Citera
2023-06-18, 11:39
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
10 platser är givna mot Österrike. Svanberg och Gyökeres gör upp om den sista.

R Olsen
L Wahlqvist, I Hien, V Lindelöf, M Olsson
D Kulusevski/M Svanberg, A Ekdal, S Gustafson, E Forsberg
V Gyökeres/D Kulusevski, A Isak

Hoppas verkligen det blir Dejan till höger och Gyökeres på topp. Ska vi envisas med 4-4-2 ska vi ha två renodlade anfallare på topp. Det är själva uspen med det spelsystemet.

Centralt på mitten går det att argumentera för att Mattias Svanberg, Jesper Karlström eller Kristoffer Olsson ska in, men ganska säker på att Janne väljer Gustafson.
Med dom ytterbackarna blir det inte kul mot Österrike.
Citera
2023-06-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
Med dom ytterbackarna blir det inte kul mot Österrike.
Finns väl inte så mycket bättre alternativ med Krafth, Holm och Augustinsson skadade. Gudmundsson har inte övertygat och Olsson var väl bland de bättre på plan i sin senaste landskamp (Tjeckien hemma).

Vilka tre spelare tror ni får sitta läktaren mot Österrike? Bara 23 platser i matchtruppen. Gissar på Gudmundsson, Cajuste och Elanga. Tror faktiskt Sema går före Gudmundsson efter senaste matchen.
Citera
2023-06-18, 19:06
Medlem
321js avatar
https://spela.svenskaspel.se/odds/sports/fotboll/em-kval/20230620/%C3%B6sterrike-vs-sverige

2,09 för seger för Österrike, finns det något som talar emot?

Sverige chanslöst mot Belgien och Örike tar poäng på bortaplan även om Belgien saknade sin bästa spelare.

När gjorde Sverige en bra match på bortaplan senast?

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Sveriges+herrlandslag+i+fotboll#sie=t;/m/02rytm;2;/m/0zdsnbj;mt;fp;1;;;

Sveriges herrlandslag i fotboll - matcher
Senast redigerad av 321j 2023-06-18 kl. 19:15.
Citera
2023-06-18, 19:08
Medlem
ZlatanManias avatar
Usch vad det känns illa inför Österrike borta. Nyckeln är att inte förlora så finns det hopp men krisstöd, vid förlust är det totalt nattsvart. Vid vinst ser det väldigt lovande ut så matchen på tisdag är antagligen direkt avgörande om vi når EM nästa år.

Österrike var förvånansvärt bra mot Belgien..
Citera
2023-06-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Usch vad det känns illa inför Österrike borta. Nyckeln är att inte förlora så finns det hopp men krisstöd, vid förlust är det totalt nattsvart. Vid vinst ser det väldigt lovande ut så matchen på tisdag är antagligen direkt avgörande om vi når EM nästa år.

Österrike var förvånansvärt bra mot Belgien..
Det värsta av allt är ju att Janne kommer att sitta tryggt även vid förlust. Och nej, jag har inte förslag på vem som skulle ta över i stället, men förändring behövs ju helt klart.

Men i stället för att ge en ny förbundskapten möjligheten att lära känna gruppen och testa nytt, skulle Janne få köra hela vägen in i kaklet och fullborda fiaskot. Går händelserna i förväg och vem vet, kanske slår vi Österrike.. men det ser fan mig inte ljust ut.
Citera
2023-06-18, 23:41
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Det värsta av allt är ju att Janne kommer att sitta tryggt även vid förlust. Och nej, jag har inte förslag på vem som skulle ta över i stället, men förändring behövs ju helt klart.

Men i stället för att ge en ny förbundskapten möjligheten att lära känna gruppen och testa nytt, skulle Janne få köra hela vägen in i kaklet och fullborda fiaskot. Går händelserna i förväg och vem vet, kanske slår vi Österrike.. men det ser fan mig inte ljust ut.

Janne måste bort om Sverige förlorar. Då kan nästa förbundskapten använda (det förlorade) kvalet till att spela in ett modernt system i skarpt läge. Mitt förslag är Graham Potter. Vad jag vet är han arbetslös och känner väl till hur svensk fotboll fungerar efter åren i Östersund. Men antar att han skulle kosta för mycket.
Citera
2023-06-19, 15:02
Medlem
Håller med vissa här som säger vi inte bör spela med Isak i huvud taget ifall vi ska spela som vi brukar göra. Jag tycker han är den bästa fotbollsspelaren som vårt landslag har men det hjälper föga om vi har ett spelsätt som gynnar alla hans sämsta kvalitéer.

Bättre att ha spelare som är bra på den fotbollen vi spelar istället, Isak är hjärtligt välkommen tillbaka när vi bestämt oss att spela en modern fotboll längs marken.
Citera
2023-06-19, 17:28
Medlem
cokehyenas avatar
https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/jonas-olssons-forslag-flytta-pa-vigge/

I samband med att Viaplay sände Nations Leaguefinalen på söndagskvällen presenterade Olsson sin lösning på problematiken. Martin Olsson till vänster, Isak Hien och Hjalmar Ekdal som mittbackar – och lagkaptenen Victor Nilsson Lindelöf ute till höger.
– Jag går på rutin i backlinjen. Ekdal och Hien var bra ihop i Djurgården och har fått mycket erfarenhet i sina respektive klubbar där de fått spela tuffa matcher, säger Olsson.

Vettigt förslag av Jonas Olsson.
Citera
2023-06-19, 18:33
Medlem
snillet_1s avatar
Lite osäker på vilken tråd som passar bäst men försöker här. Bachner på Sport-Expressen med ett reportage om svensk spelarutveckling:

Citat:
Mörka moln hopar sig över svensk fotboll.

Ute i Europa får svenskar mindre speltid än nästan alla jämförbara nationaliteter.

Orsakerna? Inga hemligheter.

Svensk talangutveckling ligger efter. I jämförelse med många länder läggs det mindre pengar på ungdomar och saknas fotbollsplaner.

Nu har Svensk Elitfotboll anlitat ett belgiskt konsultbolag för att vända trenden.

– Sitter vi här om fem eller tio år och det har fortsatt i den här riktningen, då blir det jobbigt för den som är svensk förbundskapten, säger Janne Andersson.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/sveriges-oro-det-gar-javligt-fort-nu/
Citera
2023-06-19, 19:38
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Alltid sagt att Janne ska bort om vi bommar EM vilket absolut allt tyder på om vi torskar imorgon (två mästerskap i rad är för mycket och speciellt när motståndet är jämnbra med Sverige) men vad gäller förslag på ersättare undrar jag om inte Kim & Tolle vore något? Säga vad man vill men presterat har dom.
Citat:
Men i stället för att ge en ny förbundskapten möjligheten att lära känna gruppen och testa nytt, skulle Janne få köra hela vägen in i kaklet och fullborda fiaskot. Går händelserna i förväg och vem vet, kanske slår vi Österrike.. men det ser fan mig inte ljust ut
Nej jag har fanemig svårt å se att det kommer bli nåt positivt imorgon och det är ju framförallt efter hur stabila Österrike var borta mot Belgien..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in