Citat:
Ursprungligen postat av
DidierDrogba02
Janne verkar har lärt sig av VM-missen men det är lite för sent att ändra spelsystem till 4-3-3, det skulle gjorts för 2-3 år sedan.
Att det ska bli ett nytt landslag är något som det även snackades om när Janne tog över 2016 och sen 2019 med Isak och Kulusevski, jag väljer att tro på det när jag ser det.
Det är givet att Janne kommer starta med sina utvalda favoriter och bland dessa ingår säkert Milosevic som är ännu en överskattad loser som hajpats upp av storkäftade gnagare (Ville91) och 08-media. Hoppas Ekdal startar brevid Joakim Nilsson i backlinjen, såvida Hjalmar inte drabbats av Djurgårdssyndromet vilket Danielsson och Karlström led av. Då får Starfelt hoppa in, han spelar i en riktig storklubb Celtic.
Han har visserligen haft extremt lite tid med att ändra system p.g.a att vi tagit oss till mästerskap efter mästerskap och saker funkat väl. Så nu är väl den enda "bra" timingen han haft med omställningen. Efter många pensionerat sig och nya modernare kommer in.
Sen "nytt landslag" har ju skett sedan 2019. Det är ju extremt mycket nya namn som kommit sedan dess och speciellt sedan i somras när många tackade för sig. Sen kan man såklart tycka och tänka om vissa enskilda uttagningar än, som t.e.x Martin Olsson eller liknande och där kan det vara bättre. Vad gäller vilka som kommer spela har han redan sagt att det är väldigt öppet denna samling och framåt till skillnad från innan, p.g.a flera faktorer. Bl.a spelschemat (4matcher på 11 dagar), nya spelare och nytt spelsätt som ska tränas in och anpassas till. Fler och tidigare byten har även nämnts.
Nästan allt du ifrågasättar har han pratat om i senaste intervjuerna så jag rekommenderar dem faktiskt =)
Citat:
Ursprungligen postat av
Marqueso2
Frågan är vem som tycker att Sverige är bra nog för att just kvala in "på vanligt vis". Våra krav? Absolut, men vi kan få motstånd som Grekland och Kosovo igen, mostånd vi haft svårt för och som kan ställa till det igen. Skillnaden är bara att vi kan få två "storlag" (eller bara bättre lag) dessutom.
Och så då om det spelar in i VM-kvalet, där vi garanterat behöver all hjälp vi kan få. Meningslöst kan jag inte hålla med om alls. Sen huruvida att "sätta spelet" är viktigare än 3p, tja... Tycker att man ska gå för poäng och kvalfördelar och mästerskap framför allt annat.
Vi hade ju faktiskt detta kvalet i näven men självsaboterade det tyvärr p.g.a dålig coaching imo. Precis som mot Polen i EM gav vi för mycket respekt och initativ till mittenlag och slarvar bort poäng.
Vi är utan tvekan bra nog att ta oss till turneringar via vanligt kval faktiskt.
Sen håller jag med, och de gör nog Janne osv med, att man kommer gå för så bra resultat som möjligt. Men långsiktigt är prioriteringen mycket bättre att fokusera på det "nya". Vi kommer inte ha bättre tillfälle än nu att göra det heller.
Tyvärr är landslagsfotboll så horribelt med tidsansträngningar och format att det måste nog nån gång offras lite seeding/poäng för modernisering. Något Sverige är efter med och varit ett tag. Dessutom är de nya generationerna mer anpassade till nyare spelsätt och lite modigare spel.