2022-06-02, 14:40
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Janne verkar har lärt sig av VM-missen men det är lite för sent att ändra spelsystem till 4-3-3, det skulle gjorts för 2-3 år sedan.

Att det ska bli ett nytt landslag är något som det även snackades om när Janne tog över 2016 och sen 2019 med Isak och Kulusevski, jag väljer att tro på det när jag ser det.

Det är givet att Janne kommer starta med sina utvalda favoriter och bland dessa ingår säkert Milosevic som är ännu en överskattad loser som hajpats upp av storkäftade gnagare (Ville91) och 08-media. Hoppas Ekdal startar brevid Joakim Nilsson i backlinjen, såvida Hjalmar inte drabbats av Djurgårdssyndromet vilket Danielsson och Karlström led av. Då får Starfelt hoppa in, han spelar i en riktig storklubb Celtic.
Citera
2022-06-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Lite tvärtom faktiskt tycker nog jag. Nations League är ganska meningslöst om man tycker att man är bra nog att kvala in via vanliga kvalet. OCh där bör endå våra krav ligga imo.
Frågan är vem som tycker att Sverige är bra nog för att just kvala in "på vanligt vis". Våra krav? Absolut, men vi kan få motstånd som Grekland och Kosovo igen, mostånd vi haft svårt för och som kan ställa till det igen. Skillnaden är bara att vi kan få två "storlag" (eller bara bättre lag) dessutom.

Och så då om det spelar in i VM-kvalet, där vi garanterat behöver all hjälp vi kan få. Meningslöst kan jag inte hålla med om alls. Sen huruvida att "sätta spelet" är viktigare än 3p, tja... Tycker att man ska gå för poäng och kvalfördelar och mästerskap framför allt annat.
Citera
2022-06-02, 18:19
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Frågan är vem som tycker att Sverige är bra nog för att just kvala in "på vanligt vis". Våra krav? Absolut, men vi kan få motstånd som Grekland och Kosovo igen, mostånd vi haft svårt för och som kan ställa till det igen. Skillnaden är bara att vi kan få två "storlag" (eller bara bättre lag) dessutom.

Och så då om det spelar in i VM-kvalet, där vi garanterat behöver all hjälp vi kan få. Meningslöst kan jag inte hålla med om alls. Sen huruvida att "sätta spelet" är viktigare än 3p, tja... Tycker att man ska gå för poäng och kvalfördelar och mästerskap framför allt annat.

Precis,

Läste fotbollkanalens artikel och som jag förstod det så krävs att Sverige vinner gruppen i NL för att bli seedade i pot 2 inför EM-kvalet 2024. Så det är ju sjukt viktigt att prestera här i NL, sen bör det väl ge rankingpoäng osv också som påverkar senare kvallottningar.

Spelare att se upp för ikväll: Kampl, Sesko & Oblak. Som jag förstår det missar Josip Ilicic matchen.
Citera
2022-06-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Janne verkar har lärt sig av VM-missen men det är lite för sent att ändra spelsystem till 4-3-3, det skulle gjorts för 2-3 år sedan.

Att det ska bli ett nytt landslag är något som det även snackades om när Janne tog över 2016 och sen 2019 med Isak och Kulusevski, jag väljer att tro på det när jag ser det.

Det är givet att Janne kommer starta med sina utvalda favoriter och bland dessa ingår säkert Milosevic som är ännu en överskattad loser som hajpats upp av storkäftade gnagare (Ville91) och 08-media. Hoppas Ekdal startar brevid Joakim Nilsson i backlinjen, såvida Hjalmar inte drabbats av Djurgårdssyndromet vilket Danielsson och Karlström led av. Då får Starfelt hoppa in, han spelar i en riktig storklubb Celtic.
Han har visserligen haft extremt lite tid med att ändra system p.g.a att vi tagit oss till mästerskap efter mästerskap och saker funkat väl. Så nu är väl den enda "bra" timingen han haft med omställningen. Efter många pensionerat sig och nya modernare kommer in.
Sen "nytt landslag" har ju skett sedan 2019. Det är ju extremt mycket nya namn som kommit sedan dess och speciellt sedan i somras när många tackade för sig. Sen kan man såklart tycka och tänka om vissa enskilda uttagningar än, som t.e.x Martin Olsson eller liknande och där kan det vara bättre. Vad gäller vilka som kommer spela har han redan sagt att det är väldigt öppet denna samling och framåt till skillnad från innan, p.g.a flera faktorer. Bl.a spelschemat (4matcher på 11 dagar), nya spelare och nytt spelsätt som ska tränas in och anpassas till. Fler och tidigare byten har även nämnts.

Nästan allt du ifrågasättar har han pratat om i senaste intervjuerna så jag rekommenderar dem faktiskt =)

Citat:

Vi hade ju faktiskt detta kvalet i näven men självsaboterade det tyvärr p.g.a dålig coaching imo. Precis som mot Polen i EM gav vi för mycket respekt och initativ till mittenlag och slarvar bort poäng.

Vi är utan tvekan bra nog att ta oss till turneringar via vanligt kval faktiskt.

Sen håller jag med, och de gör nog Janne osv med, att man kommer gå för så bra resultat som möjligt. Men långsiktigt är prioriteringen mycket bättre att fokusera på det "nya". Vi kommer inte ha bättre tillfälle än nu att göra det heller.

Tyvärr är landslagsfotboll så horribelt med tidsansträngningar och format att det måste nog nån gång offras lite seeding/poäng för modernisering. Något Sverige är efter med och varit ett tag. Dessutom är de nya generationerna mer anpassade till nyare spelsätt och lite modigare spel.
Senast redigerad av znorlax 2022-06-02 kl. 18:23.
Citera
2022-06-02, 18:40
Medlem
Citat:
Men långsiktigt är prioriteringen mycket bättre att fokusera på det "nya". Vi kommer inte ha bättre tillfälle än nu att göra det heller.
Det kanske är sant, frågan är hur stora förändringar som egentligen kommer ske med Janne vid rodret. Man kan snacka om "wow, 4-3-3, tjohoo!!!" men den förändring som folk förväntar sig kommer inte ske på en månad eller ett år. Jag tror att den fotboll vi spelat och gjort helt okej resultat med är det som Janne kan allra bäst - ska man göra om i grunden kan man ju faktiskt snegla på alternativ. Ingen är oersättlig.

Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Precis,

Läste fotbollkanalens artikel och som jag förstod det så krävs att Sverige vinner gruppen i NL för att bli seedade i pot 2 inför EM-kvalet 2024.
Exakt, och man kan ju gissa att ett par av de riktigt bra lagen kommer göra svagare insatser nu i NL. Således skulle vi mycket väl kunna få en typ Spanien+Frankrike-grupp om vi inte tar gruppsegern själva.

Gissar dock att studioexperter och kommentatorer kommer att gå all-in på spåret att det här minsann bara är obetydliga vänskapsmatcher. Sen stå där förvånade, vadå, har Sverige såhär dålig ranking?! Vi har ju fått såna enooorma framgångar senaste åren!
Citera
2022-06-02, 18:48
Medlem
Citat:
Det kanske är sant, frågan är hur stora förändringar som egentligen kommer ske med Janne vid rodret. Man kan snacka om "wow, 4-3-3, tjohoo!!!" men den förändring som folk förväntar sig kommer inte ske på en månad eller ett år. Jag tror att den fotboll vi spelat och gjort helt okej resultat med är det som Janne kan allra bäst - ska man göra om i grunden kan man ju faktiskt snegla på alternativ. Ingen är oersättlig.

Jaa Kurtulus intervju att dömma verkar det vara ganska exakt det 4-3-3 som Janne hade med Norrköping.. Som bestod av BÅDE hoofa bollen på forwards och vinna andra bollar och spela upp lite mer modigt.

Så om folk förväntar sig tiki taka eller otrolig possession och teknisk anfallsfotboll så får de nog sig en besvikelse haha.

Speciellt denna samling när det kommer vara mycket rost, nya namn, tätt schema och märkbara skador/frånvaranden i Ekdal, Lindelöf, Karlsson m.m.
Citera
2022-06-02, 19:29
Medlem
Elvan är ute och det blir 433

Olsen
Andersson, Starfelt, Nilsson, Ludde
Forsberg, Karlström, Olsson
Dejan, Isak, Claesson
Citera
2022-06-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404

Olsen
Dejan, Isak, Claesson

Väldigt offensivt med Joel Andersson faktiskt. Hade vart intressant att se Svanberg i Olssons position med men kan förstå att man vill testa Olsson i ett 3manna mittfält som kanske kan passa honom bättre.

Claesson till vänster pekar på att Karlsson hade spelat om det inte vore för känningen. Riktigt trist att det blev så.

Oavsett så kommer vi få se mycket olika nu dessa 4 matcher. Och tidiga byten!
Citera
2022-06-02, 20:00
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Olsen
Dejan, Isak, Claesson

Karlström och Olsson de inget att göra ens i truppen.
Citera
2022-06-02, 20:06
Medlem
Citat:
Väldigt offensivt med Joel Andersson faktiskt. Hade vart intressant att se Svanberg i Olssons position med men kan förstå att man vill testa Olsson i ett 3manna mittfält som kanske kan passa honom bättre.

Claesson till vänster pekar på att Karlsson hade spelat om det inte vore för känningen. Riktigt trist att det blev så.

Oavsett så kommer vi få se mycket olika nu dessa 4 matcher. Och tidiga byten!

Håller med om att Svanberg borde startat istället för Olsson. Men vem vet, kanske är då Koffe kommer skina och tysta ner alla forumkritiker.

Förhoppningsvis repar Karlsson på sig till nästa match på söndag så blir det åka av på offensiv planhalva då.

Hoppas att det inte blir som med Mattias Johansson mot Grekland borta med Joel Andersson där man nästan lika gärna kunde bygga motorväg på högerkanten.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2022-06-02 kl. 20:10.
Citera
2022-06-02, 20:12
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Karlström och Olsson de inget att göra ens i truppen.
Jag hade hellre sett Lewicki starta om han var frisk
Citera
2022-06-02, 20:12
Medlem
Citat:
Håller med om att Svanberg borde startat istället för Olsson. Men vem vet, kanske är då Koffe kommer skina och tysta ner alla forumkritiker.

Förhoppningsvis repar Karlsson på sig till nästa match på söndag så blir det åka av på offensiv planhalva då.

Hoppas att det inte blir som med Mattias Johansson mot Grekland borta med Joel Andersson där man nästan lika gärna kunde bygga motorväg på högerkanten.

Ja Joel är riktigt pigg offensivt (snabb och aktiv som fan) men defensivt är han ju inget monster. Dessutom liten. Som gjorde för 3-5-2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in