Citat:
Ursprungligen postat av
Smerch
Det kanske kan vara rätt långsiktigt att spela in Kulusevski. Så klart behöver Janne tänka både kort- och långsiktigt...
Kortsiktigt är Olsson den förste i min startelva, däremot är det kanske som TrolleriKonto skrev för ett tag sedan så att Olsson och Ekdal är ett så pass defensivt svagt innermittfält att det inte funkar med en ytter som Kulusevski.
Så jag hade, med facit i hand, spelat Larsson som högermitt i kvällens match. Kulusevski hade möjligen ersatt Quaison.
Ja, Ekdal-Olsson är ett för sprött innermittfält, som jag påpekat. Flankeras de av Larsson funkar det bättre.
Kulusevski har visat i dessa matcher att han inte är mentalt mogen att vara startman i a-landslaget. Det kan säkert bli bra på sikt, men han är inte där än. Felbeslut på felbeslut både i offensiv och defensiv. Och han måste öva upp sin högerfot. Han är smärtsamt enbent. Han hade ett guldläge i första minuten att sätta in den på Quaison, men hans högerdoja är helt enkelt för vek. Vet att Juve varit på honom om det också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smerch
Ett av Portugals mål var tveksamt onside, Sverige gjorde ett mål som var marginellt offside.
Medan matchen ännu levde hade Berg två toppchanser och Lustig en, det fanns också en hel del "nästan-lägen", typ som när Kulusevski tog en sista feltouch när vi var 3v2. Första halvlek hade Sverige lite mer boll än Portugal, och jag skulle säga att vi också hade aningen bättre chanser. Men mål ändrar som bekant matcher, och 0-2 i halvtid är alltid tufft.
Portugal är, och har så länge jag följt fotboll alltid varit, ett bättre landslag än Sverige. Just nu är Portugal kanske världens allra bästa landslag. Marginalerna var emot Sverige ikväll, men jag tycker att det ändå var en bra prestation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Korder
Håller med. Tycker vi har gjort tre bra matcher under höstens Nation's League, så att sitta med fyra torsk känns rätt snöpligt. Men men, det är bara en Kalle Anka-turnering som tur är. Vi får hoppas att marginalerna är med oss istället när det vankas EM.
Citat:
Ursprungligen postat av
etunda
Håller med om att det återigen kunde ha slutat på ett helt annat sätt om saker hade gått vår väg. Men vad var det med försvaret idag? Lustig som vinkar för offside istället för att hålla sin gubbe, och Jansson som återigen gör tveksamma insatser. Börjar nästan sakna Granqvist...
Tyckte inte alls det såg bra ut ikväll. 52% bollinnehav och förlust med 3-0. Enda anledningen till att vi hade bollen så mycket var för att Portugal lät oss ha den, så att vi kunde spela bort oss själva. Laget var på det stora hela utdraget, ihåligt. Defensiven satt inte alls. Det är som att Janne kastat allt som han byggt upp under fyra år över bord. Ofattbart att Janne lät sig luras av andra halvleken mot ett Kroatien som checkat ut mentalt i halvtid, på klassiskt balkanmanér. Inte fan ville de lira 45 min till i hällregn. De gick på halvfart i andra. Janne Andersson framstår som en byfåne just nu. Och nu är han avstängd nästa match också
https://www.fotbollskanalen.se/sverige/tv-janne-andersson-varnas-efter-irritation---avstangd-i-nasta-match/
Jag håller första halvlek mot Frankrike hemma för vår bästa hittills i NL. Vi hade bra koll på dem fram till Mbappés flipperspelsmål och Olsens tavla, och hotade också en del framåt. Det är så vi måste spela för att få med oss poäng och kanske till och med skrälla med en seger mot sådant här motstånd. Första 45 mot Frankrike var laget välbalanserat, tätt, gediget, samspelt, på hugget. Jansson funkade bättre när laget satt ihop och han flankerades av Lustig som i sin tur backades upp av Larsson; en anledning till att Lustig sett sämre ut dessa två matcher är att han inte fått särskilt mycket hjälp av Dejan. Då fick Jansson fokusera på det han är bra på: duellspel och ha spelet framför sig. Med en sådan trög, begränsad mittback måste man skydda honom, annars blir det som i de senaste två matcherna: katastrof.
För övrigt är det inte latjolajbansexprimentverkstad som bör gälla fram till EM, tycker jag. Betänk att vi ska spela två VM-kvalmatcher i vår också. Jag hoppas Janne och Wettergren går tillbaka till grunderna till nästa samling. Då kan vi ta Kroatien hemma. In med Larsson. Gör jobbet, fixa defensiven, sätt matchen, ligg rätt i pressen, vaska fram chanser och tryck dit nån boll. Vi gör inte tre, fyra mål mot sådant här motstånd, och alltså kan vi inte blotta oss för mycket och släppa in två, tre bollar. Det gäller att vara realistisk, noggrann, hängiven i hela prestationen. Då kan det gå vägen.