2020-10-12, 21:55
Medlem
BarryHeros avatar
Albin Ekdal avslöjar i en intervju med Sportbladet att han siktar på att bli den sista 80-talisten att spela en landskamp för Sverige. Har han en poäng i detta eller finns det någon annan 80-talist som kan knipa denna ära?

Anders Svensson måste för övrigt vara den sista 70-talisten som representerade landslaget (november 2013 mot Portugal i VM-kvalet vid 37 års ålder). Var Magnus Svensson den sista 60-talisten? Han spelade EM 2004-kval år 2003 vid 34 års ålder.
Citera
2020-10-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Albin Ekdal avslöjar i en intervju med Sportbladet att han siktar på att bli den sista 80-talisten att spela en landskamp för Sverige. Har han en poäng i detta eller finns det någon annan 80-talist som kan knipa denna ära?

Anders Svensson måste för övrigt vara den sista 70-talisten som representerade landslaget (november 2013 mot Portugal i VM-kvalet vid 37 års ålder). Var Magnus Svensson den sista 60-talisten? Han spelade EM 2004-kval år 2003 vid 34 års ålder.

De enda 80-talisterna som gissningsvis kommer finnas kvar efter EM är Bengtsson, Nordfeldt och Ekdal.

Spelare som S. Larsson och Berg har gjort klart för oss att de kommer tacka för sig, bara en ren gissning att Lustig, Svensson och M. Olsson också tackar för sig med tanke på att de har varvat ner klubbmässigt.

Granen, Durmaz och Danielson är så gott som utfasade redan nu när vi har yngre och bättre förmågor på deras positioner.

Som svar på din fråga skulle jag säga att Ekdal är mest sannolik att få äran. Men sen kommer den roliga frågan om han någonsin får göra mål i landslaget.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2020-10-12 kl. 22:38.
Citera
2020-10-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
De enda 80-talisterna som gissningsvis kommer finnas kvar efter EM är Bengtsson, Nordfeldt och Ekdal.

Spelare som S. Larsson och Berg har gjort klart för oss att de kommer tacka för sig, bara en ren gissning att Lustig, Svensson och M. Olsson också tackar för sig med tanke på att de har varvat ner klubbmässigt.

Granen, Durmaz och Danielson är så gott som utfasade redan nu när vi har yngre och bättre förmågor på deras positioner.

Som svar på din fråga skulle jag säga att Ekdal är mest sannolik att få äran. Men sen kommer den roliga frågan om han någonsin får göra mål i landslaget.
Nordfeldt lär ju ryka ganska kvickt med misstänker jag. Johnsson har passerat honom som 2a målvakt och det är väldigt många yngre målvakter som jag tycker är bättre än Nordfeldt redan nu. Riktigt överskattad lirare.
Citera
2020-10-12, 23:07
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Nåja, Christoffer Nyman ledde skytteligan redan när Karlsson stack.

Fan, hoppades att ingen skull fact-checka mig på den. Strax innan han stack? Vill minnas att han var åtminstone i delad ledning mot slutet.
Citera
2020-10-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Nordfeldt lär ju ryka ganska kvickt med misstänker jag. Johnsson har passerat honom som 2a målvakt och det är väldigt många yngre målvakter som jag tycker är bättre än Nordfeldt redan nu. Riktigt överskattad lirare.

Makes sense nu när du säger det, finns en hel drös unga målvakter i nordiska ligorna som har visat sig duktiga redan nu.

Att Nordfeldt som bara spela cupmatcher i Swansea gick före Rinne som gjorde storspel efter storspel i Danmark fick mig att klia huvudet. Hade svårt att se vad som fick Nordfeldt att sticka ut i mängden.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2020-10-12 kl. 23:11.
Citera
2020-10-12, 23:19
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Fan, hoppades att ingen skull fact-checka mig på den. Strax innan han stack? Vill minnas att han var åtminstone i delad ledning mot slutet.

Haha. De låg i delad skytteligaledning tidigare, men i samband med Karlssons sista match för Elfsborg gjorde Nyman sitt tolfte mål (27:e september, både Karlssons sista match och Nymans tolfte mål). Sedan dess har förstås Nyman gjort ytterligare ett. Fan, karln har målat i fem raka allsvenska matcher och gjorde dessutom hattrick nu i kvalet till svenska cupen. Bra form där.

Aja, för att återgå till poängen; Karlsson tappade sin delade skytteligaledning i hans sista match, så han lämnade som delad tvåa i skytteligan istället.
Citera
2020-10-12, 23:43
Medlem
Citat:
Makes sense nu när du säger det, finns en hel drös unga målvakter i nordiska ligorna som har visat sig duktiga redan nu.

Att Nordfeldt som bara spela cupmatcher i Swansea gick före Rinne som gjorde storspel efter storspel i Danmark fick mig att klia huvudet. Hade svårt att se vad som fick Nordfeldt att sticka ut i mängden.
Japp.. Och både kvalitéts och formmässigt så är ju både Dahlberg & Petterson bättre imo. Sen finns ju andra yngre förmågor som kan ta steg med som Linnér eller Rönning.

Vi har extremt mycket målvaktstalanger så jag är inte orolig vad gäller får framtid där.
Citera
2020-10-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax

Visserligen har han gjort det bra i turkiska ligan. Men kan väll hålla med att det inte skadar och skicka in någon ung som Pettersson, Dahlberg m.m
Citera
2020-10-13, 11:31
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Haha. De låg i delad skytteligaledning tidigare, men i samband med Karlssons sista match för Elfsborg gjorde Nyman sitt tolfte mål (27:e september, både Karlssons sista match och Nymans tolfte mål). Sedan dess har förstås Nyman gjort ytterligare ett. Fan, karln har målat i fem raka allsvenska matcher och gjorde dessutom hattrick nu i kvalet till svenska cupen. Bra form där.

Aja, för att återgå till poängen; Karlsson tappade sin delade skytteligaledning i hans sista match, så han lämnade som delad tvåa i skytteligan istället.

Så var det ja! Kul för Nyman. Kändes ju som en tidsfråga innan han skulle börja dra ifrån i skytteligan med tanke på hur orimligt många stora chanser det känns som att han missade i början av säsongen, eller?

En annan lite galen statistik är är att Karlsson bara gjorde ett mål under de första nio omgångarna. På straff dessutom.
Senast redigerad av civilian 2020-10-13 kl. 11:35.
Citera
2020-10-13, 13:29
Medlem
Förbundet vill bygga en svensk version av Clairefontaine i Frankrike, en stor träningsanläggning för samtliga landslag, för att underlätta för svensk talangutveckling.

Anläggningen är tänkt att ligga i Järfälla utanför Stockholm:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/zgGk8K/svenska-landslaget-allt-narmare-eget-hogkvarter

Låter intressant.
Citera
2020-10-13, 13:51
Medlem
Smerchs avatar
Citat:

Har fått se Nordfeldt några gånger i landslaget och har alltid tyckt han imponerat. Men det finns också en del andra duktiga svenska målvakter som du skriver. Vad som fått mig att klia mig i huvudet är hur Olsen blev den som tog platsen. Kontinuitet är bra, och Olsen har gjort några bra landskamper, men hade t.ex Nordfeldt fått platsen i landslaget tror jag det varit han som stått i Roma eller Everton...

Olsen gjorde en supertabbe mot Frankrike, och han har gjort en del stora misstag tidigare. Men även för en målvakt sker det mesta av spelet med fötterna, och det är det som stör mig mest med honom. Mot Kroatien i andra halvlek, minns inte om det var efter underläget eller före, fick Olsen en säker hemåtpass och utan att bli stressad skulle han lägga ut den till vänsterbacken. Han lade tveksamt en halvt missriktad och lös lyra som bröts av en kroat som kunde kontra. En annan gång slår han ut den till inkast. Det är hopplöst att ha fått ytterligare en sådan målvakt efter 10-15 år med Isaksson.
Citera
2020-10-13, 15:06
Medlem
freeriderXIIs avatar
Frågan är vad som är bäst kontinuitet med en målvakt under många år eller att ha två målvakter som tävlar och kämpar om platsen och där båda får speltid? Finns nog fördelar och nackdelar med båda scenarierna. Kontunitet på målvaktssidan kan ge trygghet hos laget men kan också leda till att målvakten inte är lika mycket på tårna.
Senast redigerad av freeriderXII 2020-10-13 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in