2020-10-12, 17:28
Medlem
Karlsson är onekligen otroligt intressant och värdig att nämna. Men det ska även nämnas att han skulle nog vara en LW i detta systemet, och vi kommer inte byta spelsystem innan EM. Och han har varken fysiken eller det defensiva jobbet för det skulle jag nog säga. Tyvärr. Han är galant för vissa system men det vi har i landslaget idag vågar jag inte hoppas på för mycket. Som forward? Mja han är liten så isåfall platsen jämte Berg och då ser jag hellre både Isak, Quaison, Claesson eller Jordan först.

RW? Möjligt men även där, hellre Kulusevski/Claesson då.

Grejjen med Semas plats är att han även kan agera vänsterback i nödfall så det är lite extra lyx han erbjuder med som uttagning.

Karlsson tror jag hade vart en underbar super-sub injektion dock. Men har vi en trupplats att skänka till det?

Jag gillar Karlsson enormt så det ska bli intressant att se hur han fortsätter och om han kommer till landslaget i framtiden.
Citera
2020-10-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Karlsson är onekligen otroligt intressant och värdig att nämna. Men det ska även nämnas att han skulle nog vara en LW i detta systemet, och vi kommer inte byta spelsystem innan EM. Och han har varken fysiken eller det defensiva jobbet för det skulle jag nog säga. Tyvärr. Han är galant för vissa system men det vi har i landslaget idag vågar jag inte hoppas på för mycket. Som forward? Mja han är liten så isåfall platsen jämte Berg och då ser jag hellre både Isak, Quaison, Claesson eller Jordan först.

Grejjen med Semas plats är att han även kan agera vänsterback i nödfall så det är lite extra lyx han erbjuder med som uttagning.

Karlsson tror jag hade vart en underbar super-sub injektion dock. Men har vi en trupplats att skänka till det?

Jag gillar Karlsson enormt så det ska bli intressant att se hur han fortsätter och om han kommer till landslaget i framtiden.

Olssons vänsterbacksposition kanske vi kan skänka? Vi har Bengtsson och även Augustinsson som fått lämna nu. Sen sema som också kan spela vänsterback i värsta fall. Vi har väl enbart två högerbackar så ser inget problem i att ersätta Olsson med Karlsson.
Citera
2020-10-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Olssons vänsterbacksposition kanske vi kan skänka? Vi har Bengtsson och även Augustinsson som fått lämna nu. Sen sema som också kan spela vänsterback i värsta fall. Vi har väl enbart två högerbackar så ser inget problem i att ersätta Olsson med Karlsson.
Ja det vore en plats som hänger lösast helt klart. Jag är ingen fan av Olsson och inte förstått varför han varit med igen på senaste. Och om Sema är med så kan jag faktiskt se värdet i det iom man har Augustinsson>Bengtsson>Sema tillgängliga.

Värt att se över nästa samling om saker fortsätter som gör, och definivt den plats som vore mest logisk sett till idag, OM man skulle ta med Karlsson. Så jag håller med dig där i tänket helt klart!
Citera
2020-10-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ja det vore en plats som hänger lösast helt klart. Jag är ingen fan av Olsson och inte förstått varför han varit med igen på senaste. Och om Sema är med så kan jag faktiskt se värdet i det iom man har Augustinsson>Bengtsson>Sema tillgängliga.

Värt att se över nästa samling om saker fortsätter som gör.

Karlsson och Cajuste är väl dem som står och knackar på dörren. Tråkigt dock för U21 om Karlsson inte är med!
Citera
2020-10-12, 18:07
Medlem
civilians avatar
Citat:
Men sen är Sema mer flexibel, Sema kan spela LWB och har defensiven i sig. Vet inte hur defensiv Karlsson är men om man bara kollar på LW/LM så ska Karlsson kunna konkurrera med Sema.

Karlsson har just nu en väldigt ljus framtid och man hoppas han kanske får chansen i landslaget precis som några andra.

Ja, någon wingback är han ju knappast förstås. Däremot är jag inte alls orolig Jesper Karlssons defensiv rent generellt, faktiskt. Det är en av de saker Jimmy Thelin hyllat honom mest för i år, han har utvecklat den biten något enormt och jobbar stenhårt i försvarsspelet. Kan tänka mig att många har en del förutfattade meningar om hans defensiv på grund av att han är en teknisk, offensiv dribbler.

Han är fortfarande ung och fortsätter han prestera på det här viset kommer han nog få chansen så småningom. Ingen brådska, känner jag.

Citat:

Som sagt, jag tycker verkligen han har det defensiva jobbet i sig.

Håller absolut med om att han inte är någon central forward.
Senast redigerad av civilian 2020-10-12 kl. 18:11.
Citera
2020-10-12, 18:21
Medlem
Citat:
Karlsson och Cajuste är väl dem som står och knackar på dörren. Tråkigt dock för U21 om Karlsson inte är med!

Ja.. Cajuste historian blir intressant att följa.
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Ja, någon wingback är han ju knappast förstås. Däremot är jag inte alls orolig Jesper Karlssons defensiv rent generellt, faktiskt. Det är en av de saker Jimmy Thelin hyllat honom mest för i år, han har utvecklat den biten något enormt och jobbar stenhårt i försvarsspelet. Kan tänka mig att många har en del förutfattade meningar om hans defensiv på grund av att han är en teknisk, offensiv dribbler.

Han är fortfarande ung och fortsätter han prestera på det här viset kommer han nog få chansen så småningom. Ingen brådska, känner jag.

Jag håller med dig till tusen om att hans arbets-grad är riktigt bra defensivt och att han förbättrats defensivt. Inget snack om saken. Jag tänker mest hur han hade varit gentemot alternativen och i detta spelsystemet. Tror inte det hade vart katastrof men sämre än alternativen idag.

Men det är en otroligt attraktiv tanke att ha han som supersub alltså. Väldigt osvensk i sitt spel, mixar bra med att både gå inåt eller dribbla sin försvarare och gå utåt och krossa bra boll. Och vi är bra i luften offensivt.
Även en jävligt fin avslutare som vågar gå mot mål och vara mer direkt i spelet, som Kulusevski tenderar till.

Är grymt glad över att han gjorde valet att gå till AZ. Perfekt liga, perfekt lag och han kommer få spela om han bara fortsätter som han gjort senaste 2 åren.
Citera
2020-10-12, 18:33
Medlem
Citat:

Om defensiven är bra så ser jag inga problem med att byta in honom mot Olsson!
Citera
2020-10-12, 18:38
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

Precis, bra skrivet. Som andra varit inne på, förstår jag heller inte varför han tagits ut (M.Olsson) med tanke på hans ålder och att han härjar i ett bottenlag i Allsvenskan. Känns som att han lever för mycket på gamla meriter. I denna samlingen kan jag förstå möjligtvis att man ville ha en back-up nu när Augustinsson lämnar samlingen innan Portugal-matchen men jag ser inte att Martin ska få platsen framöver. Det räcker med Bengtsson och Augustinsson som vänsterbackar, man behöver inte heller gardera med Martin på LW-positionen då Claesson både kan spela till vänster och höger ifall att (måtte det inte ske) Forsberg skadas. Seb Larsson kan då garderas som högermittfältare efter Kulusevski.

Om Jesper Karlsson fortsätter prestera som i första matchen för AZ kan man inte ignorera honom mer. Sjukt att han ligger 2a i assistligan när han endast spelat 1 omgång och övriga/de flesta antagligen spelat alla inledande 4a omgångar. Tror inte att AZ kommer byta ut honom lika lättvindigt som i förra matchen när man tappade 4-2 till 4-4 efter Karlsson klivit av. Det är dock hans fysik man oroar sig för något, ser väldigt nätt ut även om han otroligt mycket fotboll i sig. Kan han bygga på sig lite muskler och ha kvar samma snabbhet blir han otroligt intressant att se framöver. Minns att det var samma kring Kristoffer Olsson när han debuterade i landslaget, han såg då väldigt tanig ut men har idag växt till sig något och är ju gjuten i startelvan.

Känns som att vi har något väldigt fint på gång, trots 3 raka torskar.
Citera
2020-10-12, 18:46
Medlem
civilians avatar
Citat:
Jag håller med dig till tusen om att hans arbets-grad är riktigt bra defensivt och att han förbättrats defensivt. Inget snack om saken. Jag tänker mest hur han hade varit gentemot alternativen och i detta spelsystemet. Tror inte det hade vart katastrof men sämre än alternativen idag.

Men det är en otroligt attraktiv tanke att ha han som supersub alltså. Väldigt osvensk i sitt spel, mixar bra med att både gå inåt eller dribbla sin försvarare och gå utåt och krossa bra boll. Och vi är bra i luften offensivt.
Även en jävligt fin avslutare som vågar gå mot mål och vara mer direkt i spelet, som Kulusevski tenderar till.

Är grymt glad över att han gjorde valet att gå till AZ. Perfekt liga, perfekt lag och han kommer få spela om han bara fortsätter som han gjort senaste 2 åren.

Då förstår jag hur du menar och det har du nog rätt i! Håller med. Han kan verkligen avgöra matcher på egen hand med sin flärd och sitt tillslag, vass både på långt och nära håll. Ja, AZ var nog perfekt för honom.

Skyttligaledare i Allsvenskan när han lämnade, presterar omedelbart när han får chansen i både AZ och U21. Det är nog ganska roligt att vara Jesper Karlsson just nu!
Citera
2020-10-12, 18:48
Medlem
Visst är det så att vi har 3 raka torskar i UNL men vi har som bekant mött världsmästarna, vice världsmästarna och europamästarna. Vi ställde upp med ett B-lag som slog Ryssland och vi möter kontinuerligt stora nationer vilket förbereder oss otroligt bra inför EM och vidare turneringar. Kan vi lära oss att styra spel mot länder som Kroatien och Portugal så torde vi växa i vårat spel enormt. Det är en bra sak att vi spelar i grupp A. Vi får mäta oss med de största.
Citera
2020-10-12, 18:49
Medlem
Citat:
Då förstår jag hur du menar och det har du nog rätt i! Håller med. Han kan verkligen avgöra matcher på egen hand med sin flärd och sitt tillslag, vass både på långt och nära håll. Ja, AZ var nog perfekt för honom.

Skyttligaledare i Allsvenskan när han lämnade, presterar omedelbart när han får chansen i både AZ och U21. Det är nog ganska roligt att vara Jesper Karlsson just nu!
Haha precis! Riktigt kul att se hur han tar för sig med.

Skitkul att följa honom!
Citera
2020-10-12, 20:43
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
Visst är det så att vi har 3 raka torskar i UNL men vi har som bekant mött världsmästarna, vice världsmästarna och europamästarna. Vi ställde upp med ett B-lag som slog Ryssland och vi möter kontinuerligt stora nationer vilket förbereder oss otroligt bra inför EM och vidare turneringar. Kan vi lära oss att styra spel mot länder som Kroatien och Portugal så torde vi växa i vårat spel enormt. Det är en bra sak att vi spelar i grupp A. Vi får mäta oss med de största.

Precis, huvudsaken är att vi kvalificerat oss för EM. Allt handlar om att kirra ett lagbygge som kan prestera till dess. Vem fan bryr sig om Nation's League, liksom? Glorifierade träningsmatcher. Visst, vet att det finns seeding etc i potten, men... meh.

Tycker att matcherna mot Frankrike och Kroatien har visat att vi håller mot riktigt klassmotstånd. Vi förtjänade poäng i båda matcherna, men fick inga eftersom vi fortfarande gör diverse extremt kostsamma individuella tabbar. Förhoppningsvis får vi bukt med det.

Matchen mot Portugal var förstås sämre, men så spelade vi ju mer eller mindre med B-laget + att vi fick en tidig utvisning också.

Citat:

Nåja, Christoffer Nyman ledde skytteligan redan när Karlsson stack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in