Citat:
Ursprungligen postat av
HaconBacon
I de fyra på förhand enklare matcherna (Färöarna x 2, Norge hemma, Malta borta) tycker jag vi ska ställa upp enligt följande:
Olsen
Lustig, Lindelöf, Jansson, Augustinsson
Quaison, Ekdal (K), K Olsson, Forsberg
Berg, Isak
Quaison är den mest naturliga ersättaren till Claesson i truppen, och detta öppnar upp för att spela med honom, Isak och Berg samtidigt. I de två lite tuffare matcherna mot Spanien hemma och Rumänien borta kan det vara läge att slänga in Seb Larsson och/eller Jakob Johansson, på bekostnad av Quaison och/eller Olsson.
Hade för övrigt varit roligt att se Gustav Engvall i landslaget, han har öppnat säsongen i Mechelen riktigt starkt. Borde åtminstone gå före Guidetti i dagsläget.
Håller med om det mesta. Men tycker att Helander går före Jansson. Ponnes transfer till Brentford (!?) känns som ett jävla skämt. Han kan inte ha haft särskilt många anbud. Han såg chockad ut själv när han kritade på -
https://beesotted.com/wp-content/uploads/2019/07/pontus-signs.jpg
Dock tror jag Janne kommer starta med Granen. Med tanke på det enkla motståndet. I förhoppningen att gubben spritter till och visar tillstymmelse till form igen.
Men vi kommer sakna Claesson oerhört mycket. Quaison har förvisso också många löpmeter i sig, men han är inte lika smart och direkt i offensiven som Claesson, och inte heller lika defensivt skicklig. Quaison kommer även sakna Claesson, en stor del av hans inledande succé och mål kan härledas till Viktors arbete. Tror vi kan få se en backlash på Quaison, även om han skulle fortsätta att spela anfallare. Han är ingen naturlig målskytt egentligen. (7 mål på 28 matcher i ligan förra året.) Kommer knappast att fortsätta snitta poäng på det här sättet. Speciellt med tanke på att Claesson saknas, och inte längre gör mycket av jobbet åt honom. Får lite Martin Olsson-vibbar på Quaison. Martin gjorde ju också en massa mål i sina första landskamper... och sen blev det inte så mycket mer. Men hoppas jag har fel och att det rullar på för Robban.
Ska för övrigt bli spännande att se vad som sker med Berg när han får spela i en bättre liga. Det kan ju till och med bli CL-spel denna säsong för Krasnodar. En stor anledning till att Berg haft problem i landslaget de senaste två åren är att han spelat på för låg nivå dagligdags. I den där ökenarabligan har han haft oceaner av tid och utrymme, och det har synts att han saknat i skärpa och snabbhet när han kommit till lägen för Sverige. Men med en bättre matchning i klubblaget, hyser jag goda förhoppningar om att han börjar omsätta sina chanser i blågult till mål. För även under sin måltorka kom han ju till många fina avslutslägen.