2017-03-29, 13:05
  #26881
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Konkurrensen på hans position är för tillfället stentuff. Jag vet inte hur man ska få in både han, Claesson och Forsberg i samma startelva.

4-2-3-1 med de du nämner + Sam bakom en ensam anfallare. Våra anfallare är ändå odugliga så lika bra att spela med en ensam och sprida målskyttet på det offensiva mittfältet istället. Kommer naturligtvis aldrig hända eftersom Janne är så fäst vid 4-4-2 och det uppenbarligen fungerar rätt hyfsat, men det hade varit en lösning på problemet.
Citera
2017-03-29, 13:23
  #26882
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
4-2-3-1 med de du nämner + Sam bakom en ensam anfallare. Våra anfallare är ändå odugliga så lika bra att spela med en ensam och sprida målskyttet på det offensiva mittfältet istället. Kommer naturligtvis aldrig hända eftersom Janne är så fäst vid 4-4-2 och det uppenbarligen fungerar rätt hyfsat, men det hade varit en lösning på problemet.

I teorin funkar det, men jag tror ändå att Forsberg och Larsson skulle söka sig mot samma ytor i offensiven. Jag är i varje fall rädd för det. Det är trots allt därifrån båda har sina offensiva styrkor.
Citera
2017-03-29, 13:51
  #26883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så för ett annat lag hade större stjärnor, så betyder det att Sverige inte hade nån.
Låter som du är lite för ung för komma ihåg, för ge ett så tokigt påstående.

Brolin uttagen i Världslaget(inte skett sedan dess), Kenneth Silver skon, och Dahlin Bronsskon i samma turnering.
Och då har vi inte ens kommenterat mer än 3 spelare i det laget.
Ett par andra till har betydande och avgörande roller i sina klubblag, vilket bockar för rutan stjärna.
Så vad svamlar du om?
Och ingen av de spelare vi har idag, kommer idag närheten av detta, men deras karriär är inte över

Jag säger inget om att det var ett bra lag och kollektiv, men det ändrar ju inte att vi hade flertal prominenta spelare.
Och det 94-laget hade stora stjärnor, men efter jag tog del av svaret.
Så inser jag att, bara för andra lag hade större stjärnor eller mer, så kan man inte vara stjärna.
Vi vet ju flera av dessa spelare i detta lag hade betydande roller i sina lag, och fick betydande roller i sina lag pga just de var stjärnor.
Herregud, "världslaget". Det är inte en elva med världens bästa spelare år 1994, utan en turneringselva för VM-slutspelet. Det är klart att det tredjeplacerade laget kommer ha spelare med där. I VM 2002:s elva ingår turkar, koreaner, en amerikan, en senegales med mera. Var de bland världens bästa spelare för det? Nej, knappast. Det enda det säger är att deras lag gick bra och att de var bäst i dessa lag.

Det jag pratar om är världsklasspelare, inte bra spelare. Är det så svårt för dig att förstå? Emil Forsberg idag är en bra spelare, inte en världsklasspelare. Sverige var fyllt av den sortens spelare i VM 1994. Man hade inte någon Ronaldo eller Neymar.
__________________
Senast redigerad av Delvest 2017-03-29 kl. 14:09.
Citera
2017-03-29, 14:20
  #26884
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Herregud, "världslaget". Det är inte en elva med världens bästa spelare år 1994, utan en turneringselva för VM-slutspelet. Det är klart att det tredjeplacerade laget kommer ha spelare med där. I VM 2002:s elva ingår turkar, koreaner, en amerikan, en senegales med mera. Var de bland världens bästa spelare för det? Nej, knappast. Det enda det säger är att deras lag gick bra och att de var bäst i dessa lag.

Det jag pratar om är världsklasspelare, inte bra spelare. Är det så svårt för dig att förstå? Emil Forsberg idag är en bra spelare, inte en världsklasspelare. Sverige var fyllt av den sortens spelare i VM 1994. Man hade inte någon Ronaldo eller Neymar.


Jag håller med om att utmärkelser i VM inte säger något om de är världsklasspelare eller inte.

VM 94 hade knappast laget fyllt av spelare av Forsbergs klass, det var Brolin som höll den klassen, och möjligtvis Dahlin. Sedan fanns det gott om medelmåttor i 94 laget som jag inte skulle vilja ha med dagens lag, exempelvis Mild och Ingesson, och Kåmark och Nilsson var våra ytterbackar. Överlag så tycker jag spelarna ifrån vm-laget är överskattade men det fanns ändå stora stjärnor som Brolin och Dahlin.

Sedan har du en väldigt snål definition av världsklasspelare, enligt dej så finns det max 3-5 spelare i världen som är en världsklasspelare. Jag antar att tyskland inte har några världsklasspelare då.

Så jag håller både med dej och inte.
__________________
Senast redigerad av ulvvf 2017-03-29 kl. 14:23.
Citera
2017-03-29, 15:21
  #26885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Jag håller med om att utmärkelser i VM inte säger något om de är världsklasspelare eller inte.

VM 94 hade knappast laget fyllt av spelare av Forsbergs klass, det var Brolin som höll den klassen, och möjligtvis Dahlin. Sedan fanns det gott om medelmåttor i 94 laget som jag inte skulle vilja ha med dagens lag, exempelvis Mild och Ingesson, och Kåmark och Nilsson var våra ytterbackar. Överlag så tycker jag spelarna ifrån vm-laget är överskattade men det fanns ändå stora stjärnor som Brolin och Dahlin.

Sedan har du en väldigt snål definition av världsklasspelare, enligt dej så finns det max 3-5 spelare i världen som är en världsklasspelare. Jag antar att tyskland inte har några världsklasspelare då.

Så jag håller både med dej och inte.
Forsberg är en bra spelare, men är bara inne på sin första framgångsrika internationella säsong. Det är verkligen ingen storspelare än, så det fanns nog en del i 94-laget som höll hans klass. Det finns väl cirka 30 världsklasspelare eller något sådant. I Tyskland är Neuer, Kroos, Lahm, Müller, Hummels och så vidare ungefär på den nivån.
Citera
2017-03-29, 15:29
  #26886
Medlem
erikbes avatar
Dahlin & Brolin var klasspelare redan under EM 1992
Citera
2017-03-29, 16:13
  #26887
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Dahlin & Brolin var klasspelare redan under EM 1992

Jag tycker att ni glömmer bort Jonas Thern var bra både 92 och 94.
Citera
2017-03-29, 16:35
  #26888
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Forsberg är en bra spelare, men är bara inne på sin första framgångsrika internationella säsong. Det är verkligen ingen storspelare än, så det fanns nog en del i 94-laget som höll hans klass. Det finns väl cirka 30 världsklasspelare eller något sådant. I Tyskland är Neuer, Kroos, Lahm, Müller, Hummels och så vidare ungefär på den nivån.


Den klassen Forsberg håller NU är det bara Brolin och möjligtvis Dahlin som höll då (nämn några andra spelare som då hade rankats som en av tyska ligans 2-3 bästa spelare). Sedan om Forsberg tappar allt och blir en medelmåtta efter denna säsong, så påverka det givetvis synen på hans karriär, men just nu denna säsong så är han en av världens bästa spelare. Brolin hade också en kort karriär, men jag tar hellre 2 år med Brolin än 1000 år med Mild.

Forsberg rankas högre än alla de tyska spelare denna säsong.
Citera
2017-03-29, 16:38
  #26889
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNyblom
Han har haft en formsvacka senaste veckorna. Troligtvis tungt att klubben vägrat släppa honom när han haft otrolig form i tidigare perioder. Det blir svårt att slå sig in i startelvan med den hårda konkurrensen, han behöver nå sina formtoppar oftare.


Han borde aldrig ha gått till den holländska ligan ifrån första början.
Citera
2017-03-29, 16:59
  #26890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Den klassen Forsberg håller NU är det bara Brolin och möjligtvis Dahlin som höll då (nämn några andra spelare som då hade rankats som en av tyska ligans 2-3 bästa spelare). Sedan om Forsberg tappar allt och blir en medelmåtta efter denna säsong, så påverka det givetvis synen på hans karriär, men just nu denna säsong så är han en av världens bästa spelare. Brolin hade också en kort karriär, men jag tar hellre 2 år med Brolin än 1000 år med Mild.

Forsberg rankas högre än alla de tyska spelare denna säsong.
Forsberg kan inte med rätta rankas som en av tyska ligans bästa spelare, lika lite som Mbappé skulle vara en av franska ligans bästa spelare. Han är bara en spelare i god form för tillfället. En av världens bästa spelare? Tillåt mig skratta. Är Modeste också en av världens bästa spelare? Han ligger ju på 22 mål. Fråga någon icke-svensk vilka som är världens 50 bästa spelare och jag kan lova att Forsberg inte nämns. Vi vet inte ens om Leipzig och Forsberg kommer hålla säsongen ut. Forsberg är ännu inte något mer än en spelare som Lucas Perez var i La Liga.
__________________
Senast redigerad av Delvest 2017-03-29 kl. 17:02.
Citera
2017-03-29, 16:59
  #26891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Dahlin & Brolin var klasspelare redan under EM 1992
Thern köptes in för att ersätta Marafona i Napoli. Patruk Andersson har spelat i Barca och BM.

Poängen ör dock att ett gediget lag med rätt spelsätt och inställning kan gå långt utan stjärnor.
Citera
2017-03-29, 17:34
  #26892
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Herregud, "världslaget". Det är inte en elva med världens bästa spelare år 1994, utan en turneringselva för VM-slutspelet. Det är klart att det tredjeplacerade laget kommer ha spelare med där. I VM 2002:s elva ingår turkar, koreaner, en amerikan, en senegales med mera. Var de bland världens bästa spelare för det? Nej, knappast. Det enda det säger är att deras lag gick bra och att de var bäst i dessa lag.

Det jag pratar om är världsklasspelare, inte bra spelare. Är det så svårt för dig att förstå? Emil Forsberg idag är en bra spelare, inte en världsklasspelare. Sverige var fyllt av den sortens spelare i VM 1994. Man hade inte någon Ronaldo eller Neymar.
Brolin var tveklöst en världsklasspelare, ingen diskussion överhuvudtaget där.
Och går räkna in ett par till, som bra större stjärnor än vi har i dagens landslag.

Forsberg är på väg och etablera sig som en., det råder noll tvekan om som det ser ut nu.
Viktor Classon har man sagt i så många år att han ska ta detta steget som han gjorde igår, fast för par år sedan.
Sen får vi se om han fortsätter.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Jag håller med om att utmärkelser i VM inte säger något om de är världsklasspelare eller inte.

VM 94 hade knappast laget fyllt av spelare av Forsbergs klass, det var Brolin som höll den klassen, och möjligtvis Dahlin. Sedan fanns det gott om medelmåttor i 94 laget som jag inte skulle vilja ha med dagens lag, exempelvis Mild och Ingesson, och Kåmark och Nilsson var våra ytterbackar. Överlag så tycker jag spelarna ifrån vm-laget är överskattade men det fanns ändå stora stjärnor som Brolin och Dahlin.

Sedan har du en väldigt snål definition av världsklasspelare, enligt dej så finns det max 3-5 spelare i världen som är en världsklasspelare. Jag antar att tyskland inte har några världsklasspelare då.

Så jag håller både med dej och inte.
Ser väl dessa utmärkelser som ett delkvitto.

Man får inte glömma Patrik Andersson.
Sen ett par blivande som Henke.
Och sen sa han stor stjärnor, som nu är ändrat till världsklass spelare och en nivå som du nämner, som Gör att vi pratar om mindre spelare som finns på en hand nästan.

Annars tycker jag du ser bra och nyanserat på det.
Enda är väl kanske Ingesson, så jag håller högre än en medelmåtta(då i sammanhanget).
Henke hade inte kommit igång i full kraft än.

Och ska man jämföra, så kan vi hålla med om att vm -94 laget hade betydligt större stjärnor.
Men och andra sidan har de en stund på sig och utveckla sig till nästa stora turnering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in