2017-03-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Framtiden är ljus. Sverige har många fina utlandsproffs sprungna ur mer seriös ungdomsfotboll. Jannes inledning har gett mig lite -94-vibbar; laget sitter ihop precis som då. Man spelar ett 4-4-2, men roterar sitt anfallsspel för att få in sina fria ytter i banan.
Ja, det ser potentiellt väldigt stabilt ut, med genomgående bra spelare utan några direkta storstjärnor, likt 94-laget. Ett sådant lag kommer vara starkare än ett lag med många mediokra eller ganska dåliga spelare och sedan en fixstjärna, som det varit de senaste åren.
Citera
2017-03-29, 00:05
Medlem
snillet_1s avatar
Det såg i långa stycken väldigt bra ut ikväll. Hult och Claesson förstärkte självklart sina aktier. Även firma Larsson/Johansson stod för en bra insats. Larssons defensiva egenskaper går inte att överskatta. Båda säkra och kloka med boll.

Kiese-Thelin kan jag också ändå vara lite svag för. Absolut är det nån feltouch här och där för mycket som stör en men han går fan upp i varenda nickduell och in i varenda 50/50-närkamp. Påminner lite om Elmander men utan löpstyrkan. Som en rollspelare har han absolut något i vårt landslag att göra. Bara att hoppas att Isak/Strandberg, kanske någon annan, kan växla upp lite.

Nyman tycker jag oftast tar bra beslut men känslan är att den fysiska och tekniska verkshöjden är lite för låg i sammanhanget.
Citera
2017-03-29, 00:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Ja, det ser potentiellt väldigt stabilt ut, med genomgående bra spelare utan några direkta storstjärnor, likt 94-laget. Ett sådant lag kommer vara starkare än ett lag med många mediokra eller ganska dåliga spelare och sedan en fixstjärna, som det varit de senaste åren.
Känns rätt bisarrt att läsa att 94-laget inte hade några direkta stora stjärnor.
Hur kommer man fram till nått så konstigt?
Citera
2017-03-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det såg i långa stycken väldigt bra ut ikväll. Hult och Claesson förstärkte självklart sina aktier. Även firma Larsson/Johansson stod för en bra insats. Larssons defensiva egenskaper går inte att överskatta. Båda säkra och kloka med boll.

Kiese-Thelin kan jag också ändå vara lite svag för. Absolut är det nån feltouch här och där för mycket som stör en men han går fan upp i varenda nickduell och in i varenda 50/50-närkamp. Påminner lite om Elmander men utan löpstyrkan. Som en rollspelare har han absolut något i vårt landslag att göra. Bara att hoppas att Isak/Strandberg, kanske någon annan, kan växla upp lite.

Nyman tycker jag oftast tar bra beslut men känslan är att den fysiska och tekniska verkshöjden är lite för låg i sammanhanget.

Problemet med Thelin att det känns som han förlorar ovanligt många headers & dueller trotts sin storlek och hur många han tar. Jag tycker inte han är så pigg då. Nu är visserligen alternativen dåliga och han krigar till slutsignal iaf.

Nyman gillar jag mer idag. Väldigt smart och trygg med boll bortsett från lite kassa avslut.

Hade velat se man åtminstone testa Berg/Nyman även ifall dom i teorin kanske inte kompletterar varandra bäst, i en träningsmatch.

Jag hade hellre kört Strandberg än thelin i träningsmatch idag. Han krigar likamycket men är starkare och har bättre avslut. Problemet där är att han eventuellt kan ha pissigt humör och inte håller sig kylig hela tiden. Men jag tror man kan gynna mycket på att försöka slussa in Strandberg där.
Citera
2017-03-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Känns rätt bisarrt att läsa att 94-laget inte hade några direkta stora stjärnor.
Vad är det konstiga? Du kanske ska titta på hur truppen såg ut. Ingen i laget höll världsklass. Titta på de övriga semi-finalisterna. Bulgarien hade Stoichkov, Brasilien hade Romario, Italien hade Baggio, Baresi, Maldini och så vidare. Vem hade Sverige? Ingen som kunde jämföra sig med dessa i alla fall. Många lag som åkte ut långt tidigare i turneringen, eller inte ens kvalificerade sig, hade större stjärnor än Sverige 1994, t ex Argentina, Tyskland, Rumänien, Holland, England, Danmark och Frankrike.

Sverige hade ett starkt kollektiv med genomgående bra spelare, utan några världsstjärnor. Det kan bevisligen räcka långt att vara genomgående bra i alla lagdelar, utan att ha några spelare av den absolut högsta klassen.
Senast redigerad av Delvest 2017-03-29 kl. 01:13.
Citera
2017-03-29, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Brolin blev ändå uttagen i världslaget, alltså på 11 spelare, inte som nu när de tar ut större trupper.. Dessutom delad skyttekung i EM 92, två år tidigare..

Annars håller jag helt med "Delvest", det var kollektivet som gjorde oss starka, även om Brolin stack ut lite..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-03-29 kl. 01:38.
Citera
2017-03-29, 03:13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Brolin blev ändå uttagen i världslaget, alltså på 11 spelare, inte som nu när de tar ut större trupper.. Dessutom delad skyttekung i EM 92, två år tidigare..

Annars håller jag helt med "Delvest", det var kollektivet som gjorde oss starka, även om Brolin stack ut lite..
Jo..Men Dahlin, Thern, Schwarz och P. Andersson var även relativt stora spelare även internationellt med inför.
Citera
2017-03-29, 07:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad är det konstiga? Du kanske ska titta på hur truppen såg ut. Ingen i laget höll världsklass. Titta på de övriga semi-finalisterna. Bulgarien hade Stoichkov, Brasilien hade Romario, Italien hade Baggio, Baresi, Maldini och så vidare. Vem hade Sverige? Ingen som kunde jämföra sig med dessa i alla fall. Många lag som åkte ut långt tidigare i turneringen, eller inte ens kvalificerade sig, hade större stjärnor än Sverige 1994, t ex Argentina, Tyskland, Rumänien, Holland, England, Danmark och Frankrike.

Sverige hade ett starkt kollektiv med genomgående bra spelare, utan några världsstjärnor. Det kan bevisligen räcka långt att vara genomgående bra i alla lagdelar, utan att ha några spelare av den absolut högsta klassen.
Så för ett annat lag hade större stjärnor, så betyder det att Sverige inte hade nån.
Låter som du är lite för ung för komma ihåg, för ge ett så tokigt påstående.

Brolin uttagen i Världslaget(inte skett sedan dess), Kenneth Silver skon, och Dahlin Bronsskon i samma turnering.
Och då har vi inte ens kommenterat mer än 3 spelare i det laget.
Ett par andra till har betydande och avgörande roller i sina klubblag, vilket bockar för rutan stjärna.
Så vad svamlar du om?
Och ingen av de spelare vi har idag, kommer idag närheten av detta, men deras karriär är inte över
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Brolin blev ändå uttagen i världslaget, alltså på 11 spelare, inte som nu när de tar ut större trupper.. Dessutom delad skyttekung i EM 92, två år tidigare.

Jag säger inget om att det var ett bra lag och kollektiv, men det ändrar ju inte att vi hade flertal prominenta spelare.
Och det 94-laget hade stora stjärnor, men efter jag tog del av svaret.
Så inser jag att, bara för andra lag hade större stjärnor eller mer, så kan man inte vara stjärna.
Vi vet ju flera av dessa spelare i detta lag hade betydande roller i sina lag, och fick betydande roller i sina lag pga just de var stjärnor.

Det Delvest sa, stämmer inte.
Men om man vill hylla kollektivet, så finns det andra sätt än att ljuga om vi inte hade några direkta stjärnor.
Och samtliga spelare då, var större stjärnor.
Men vi har ett flertal lovande på G och det ser faktiskt intressant ut i Svensk fotboll igen.
Kanske vi har ett nytt -94 lag på G, då det ser rätt bra ut.
Visst en träningsmatch.

Sen reagerade jag på en del väldigt klara målchanser och i vissa fall grova missar av dessa.
Och det var ett tag sedan vi vann över Portugal, så det var bra att vi fick spräcka den.
Citera
2017-03-29, 09:52
Medlem
erikbes avatar
Kommer Sam Larsson komma till sin rätt i landslaget tror ni? Eller blir han en ny Zetterberg eller Limpar på sin höjd?
Citera
2017-03-29, 10:07
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Kommer Sam Larsson komma till sin rätt i landslaget tror ni? Eller blir han en ny Zetterberg eller Limpar på sin höjd?

Konkurrensen på hans position är för tillfället stentuff. Jag vet inte hur man ska få in både han, Claesson och Forsberg i samma startelva.
Citera
2017-03-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Han har haft en formsvacka senaste veckorna. Troligtvis tungt att klubben vägrat släppa honom när han haft otrolig form i tidigare perioder. Det blir svårt att slå sig in i startelvan med den hårda konkurrensen, han behöver nå sina formtoppar oftare.
Citera
2017-03-29, 12:21
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Forsberg får nog anses vara en storstjärna, är en man en av tyska ligans absolut bästa spelare så är man en storstjärna. Men ja inte på samma viss som zlatan, men det hade väldigt mycket med zlatans personlighet att göra också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in