2012-07-01, 11:45
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kau
Regnar som ett helvete i dag och då passade det utmärkt att ESPN visade matchen Sverige - England från VM 2006. Bara sex år sedan men ger ändå lite perspektiv. Skönt lag på den tiden:

Isaksson
Alexandersson - Mellberg - Lucic - Edman
Jonson - Linderoth - Källström - Ljungberg
Allbäck - Larsson
Ehm, var det inte så att Chippen spelade på Jonssons plats samt att Z spelade på allbäcks plats? Har nämligen för mig att Allbäck agerade som inbytare. Annars är väl det främst en spelare som Ljungberg man saknar från den tiden. Möjligen också Linderoth. Med lite tur kan även Guidetti bli en värdig ersättare till Larsson i framtiden.
Citera
2012-07-01, 12:19
Medlem
kaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ehm, var det inte så att Chippen spelade på Jonssons plats samt att Z spelade på allbäcks plats? Har nämligen för mig att Allbäck agerade som inbytare. Annars är väl det främst en spelare som Ljungberg man saknar från den tiden. Möjligen också Linderoth. Med lite tur kan även Guidetti bli en värdig ersättare till Larsson i framtiden.
Jonson startade och blev utbytt mot Chippen en bit in i andra halvlek. Zlatan var skadad och Allbäck tog hans plats.

Linderoth var bra. Det slog mig att det var han (och Kim) som slog hörnorna i matchen mot England med bra precision.
Citera
2012-07-03, 15:04
Medlem
Sverige möter Kina i september. Senast kineserna spelade i Europa var precis innan EM; då 0-1 borta mot Spanien. Kan bli en bra test detta. Kina vann alla fyra senaste matcherna mot europeiskt motstånd innan Spanien-matchen (Frankrike, Lettland, Estland, Makedonien).
Citera
2012-07-03, 15:13
Medlem
heyyoutheres avatar
Hur kan truppen tänkas se ut i VM 2014? Givetvis inte helt enkelt att spekulera i, men ändå intressant. Finns många spelare födda tidigt 90-tal som jag tror på.
Min tanke:

MV: Andreas Isaksson, Johan Wiland, Pär Hansson

HB: Mattias Johansson, Joel Ekstrand
MB: Jonas Olsson, Andreas Granqvist, Pontus Jansson, Alex Milosevic
VB: Martin Olsson, Behrang Safari

HM: Sebastian Larsson, Jiloan Hamad
CM: Rasmus Elm, Pontus Wernbloom, Kim Källström, Albin Ekdal
VM: Christian Wilhelmsson, Niklas Hult

FW: Zlatan Ibrahimovic, Johan Elmander, John Guidetti, Ola Toivonen
Citera
2012-07-03, 15:20
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyyouthere
Hur kan truppen tänkas se ut i VM 2014? Givetvis inte helt enkelt att spekulera i, men ändå intressant. Finns många spelare födda tidigt 90-tal som jag tror på.
Min tanke:

MV: Andreas Isaksson, Johan Wiland, Pär Hansson

HB: Mattias Johansson, Joel Ekstrand
MB: Jonas Olsson, Andreas Granqvist, Pontus Jansson, Alex Milosevic
VB: Martin Olsson, Behrang Safari

HM: Sebastian Larsson, Jiloan Hamad
CM: Rasmus Elm, Pontus Wernbloom, Kim Källström, Albin Ekdal
VM: Christian Wilhelmsson, Niklas Hult

FW: Zlatan Ibrahimovic, Johan Elmander, John Guidetti, Ola Toivonen
Jag tror inte vi kommer få se en 35-årig Chippen i VM. Bajrami ligger nog bättre till om han den här gången lyckas få speltid innan. Dessutom känns väl Durmaz snäppet vassare än Hamad?
Citera
2012-07-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Jag tror inte vi kommer få se en 35-årig Chippen i VM. Bajrami ligger nog bättre till om han den här gången lyckas få speltid innan. Dessutom känns väl Durmaz snäppet vassare än Hamad?
Nej Hamad kommer att bli den större spelaren av de två.
Citera
2012-07-03, 15:36
Medlem
heyyoutheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Chippen gjorde ett bra EM och står Zlatan närmast i landslaget. Går han till en hyfsad europeisk klubb i sommar tror jag han är hemma. Det finns många intressanta kantspelare och Durmaz är absolut en av dem.
Citera
2012-07-03, 15:48
Medlem
El.Bundys avatar
Jag tror det blir väldigt viktigt att vårt u21 landslag tar sig till u21 em 2013, vilket ser ljust ut nu då man leder gruppen med 2 matcher kvar sen ska de 14 bästa bli 7. Om man ser tillbaka på u21 landslaget från 2009 så var det väldigt positivt, många spelare som fick klubbar efter sig även flera som blev uppflyttade till A-landslaget. Wernblom, Toivonen, Berg, Elm, Bajrami osv. Gör man bra ifrån sig i u21 EM så blir det ett bra skyltfönster för utländska klubbar.

Nu när vi har en snittålder på 28 i landslaget så är det snart dags för föryngring och efter 2013 ser jag många av u21 landslagets spelare ha chans att slå sig in. Tror mycket på Milosevic och Jansson på mittbacken om de kan utvecklas, redan nu är de bland de bästa i allsvenskan. Sen har vi mittfältet i malmö ivo, hamad, durmaz(21+) som håller internationell klass. Hiljemark Celik och några till kan även de gå långt. Ytterbackar skulle vi behöva få fram finns det ens några duktiga ytterbackar under 22 år? Miiko Albornoz?

Men som sagt allt kan hända Dusan Djuric som var bäst i Halmstad flyttade och var en tid väldigt nära att slå sig in landslaget när han spela CL mot Real madrid osv men sen så försvann han en aning och Zurich blev ett mittenlag och nu är han så gott som bortglömd.
Senast redigerad av El.Bundy 2012-07-03 kl. 15:53.
Citera
2012-07-03, 17:54
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El.Bundy
Jag tror det blir väldigt viktigt att vårt u21 landslag tar sig till u21 em 2013, vilket ser ljust ut nu då man leder gruppen med 2 matcher kvar sen ska de 14 bästa bli 7. Om man ser tillbaka på u21 landslaget från 2009 så var det väldigt positivt, många spelare som fick klubbar efter sig även flera som blev uppflyttade till A-landslaget. Wernblom, Toivonen, Berg, Elm, Bajrami osv. Gör man bra ifrån sig i u21 EM så blir det ett bra skyltfönster för utländska klubbar.

Nu när vi har en snittålder på 28 i landslaget så är det snart dags för föryngring och efter 2013 ser jag många av u21 landslagets spelare ha chans att slå sig in. Tror mycket på Milosevic och Jansson på mittbacken om de kan utvecklas, redan nu är de bland de bästa i allsvenskan. Sen har vi mittfältet i malmö ivo, hamad, durmaz(21+) som håller internationell klass. Hiljemark Celik och några till kan även de gå långt. Ytterbackar skulle vi behöva få fram finns det ens några duktiga ytterbackar under 22 år? Miiko Albornoz?

Men som sagt allt kan hända Dusan Djuric som var bäst i Halmstad flyttade och var en tid väldigt nära att slå sig in landslaget när han spela CL mot Real madrid osv men sen så försvann han en aning och Zurich blev ett mittenlag och nu är han så gott som bortglömd.
Varför är det dags för en föryngring? Dem allra flesta spelarna i U21-landslaget håller samma klass som spelarna i det Isländska landslaget. Dem är flera nivåer från det nuvarande landslaget. Mot de senaste någurlunda bra landslagen de svenska U21-landslaget spelade mot var Ukraina och Ryssland. Det blev förlust med 0-6 respektive 1-4.

Möjligtvis att man kan ta med Milosovic och Jansson som du säger i truppen, möjligen Ekdal med. Dem är väl de enda unga spelarna som det i nuläget finns något hopp för i U21-landslaget vad jag vet. Jag har mycket svårt att se dem ens kunna ha en chans att slå in sig i startelvan tyvärr. Men det är nog bra att ta med dem i truppen framöver. Ärligt talat ser jag nog att rutinerade spelare som Chippen och Mellberg fortsätter mot ett VM 2014, dem kommer att behövas. Det finns inget utrymme för att satsa på yngre sämre spelare när läget med kvalgruppen ser ut som det gör. Det kommer att vara på håret om Sverige ens kommer kunna kvalificera sig till VM.

Däremot en ung spelare som man snabbt som Satan borde försöka integrera in i startelvan är Guidetti. Top forwadsen bevisade i detta mästerskapet att dem inte håller klassen. Rosenberg var enligt min mening den bästa.
Senast redigerad av Mellbergan 2012-07-03 kl. 18:09.
Citera
2012-07-03, 18:18
Medlem
El.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Varför är det dags för en föryngring? Dem allra flesta spelarna i U21-landslaget håller samma klass som spelarna i det Isländska landslaget. Dem är flera nivåer från det nuvarande landslaget. Mot de senaste någurlunda bra landslagen de svenska U21-landslaget spelade mot var Ukraina och Ryssland. Det blev förlust med 0-6 respektive 1-4.

Håller inte med, matchen mot Ukraina saknades halva ordinarie laget och just nu ligger vi 8 poäng före dom i kvalgruppen. Innan den matchen hade man bara släppt in 1 mål på 5 matcher klart som fan det misslyckas när man får byta ut hela backlinjen och endel mittfältare.
Senast redigerad av El.Bundy 2012-07-03 kl. 18:36.
Citera
2012-07-06, 16:43
Bannlyst
Andreas Isaksson är klar för den turkiska nykomlingen Kasimpasa.

Isaksson kan inte ha varit särskilt eftertrakdad om det var hans bästa arbjudande, om man säger så...

Det är ett svaghetstecken att Sveriges bästa målvakt inte är i närheten av att platsa in en av de större ligorna och att han inte ens duger till ett topplag i en mindre liga, där har vi en svaghet i det svenska landslaget att vi inte har en bättre internationell målvakt.

Isakssons svaghet är att hans fötter inte håller i modern fotboll, en modern målvakt måste kunna passa bollen och det klarar inte han av och därmed är han inte attraktiv för en stor liga.
Citera
2012-07-07, 15:56
Medlem
NoTruces avatar
Det är dags att börja spela in alternativmålvakter till Isaksson innan VM. Där måste vi ha mer att välja mellan. Låt Wiland få mer speltid nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in