2020-04-28, 11:02
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gör man en bryggd kopp med kaffe trögflytande? Tänkte använda det som en ansiktskräm.
Citera
2020-04-28, 11:08
Medlem
Smurfanerlites avatar
Gelatin, Potatismjöl eller Majsena?
Citera
2020-04-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gör man en bryggd kopp med kaffe trögflytande? Tänkte använda det som en ansiktskräm.
Om du låter kaffe stå kvar i en kopp så har du säkert upptäckt att det som är kvar är en kletig sörja i botten. Brygg alltså starkt kaffe, häll kaffet i en kastrull låt det sjuda på låg värme till dess tillräckligt med vatten ångat bort. Det kommer att ta tid och det krävs mycket kaffe för att få fram någon mängd.
Vilken effekt i kaffet är du ute efter i din ansiktskräm. Jag känner till att man kan göra scrub på kaffesump, men som ansiktskräm har jag inte hört om.
Citera
2020-04-28, 11:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Om du låter kaffe stå kvar i en kopp så har du säkert upptäckt att det som är kvar är en kletig sörja i botten. Brygg alltså starkt kaffe, häll kaffet i en kastrull låt det sjuda på låg värme till dess tillräckligt med vatten ångat bort. Det kommer att ta tid och det krävs mycket kaffe för att få fram någon mängd.
Vilken effekt i kaffet är du ute efter i din ansiktskräm. Jag känner till att man kan göra scrub på kaffesump, men som ansiktskräm har jag inte hört om.

Kaffe innehåller antioxidanter och koffein som är bra för huden. Jag vill inte hålla på och koka i timmar. Det ska vara den vanliga koppen och göra det trögflytande.
Citera
2020-04-28, 11:30
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Gelatin, Potatismjöl eller Majsena?

Glycerin?
Citera
2020-04-28, 11:34
Medlem
Citat:
Kaffe innehåller antioxidanter och koffein som är bra för huden. Jag vill inte hålla på och koka i timmar. Det ska vara den vanliga koppen och göra det trögflytande.
Du vill alltså öka viskositeten i kaffet, det görs ju dagligen när vi lagar mat, redning kallas det. Vill du få det trögflytande rätt snabbt så använder du majsmjöl. Vispa ner det i den varma vätskan. Du kan också välja att ha i gelatin om du vill göra det i kall vätska.
Citera
2020-04-28, 11:39
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Du vill alltså öka viskositeten i kaffet, det görs ju dagligen när vi lagar mat, redning kallas det. Vill du få det trögflytande rätt snabbt så använder du majsmjöl. Vispa ner det i den varma vätskan. Du kan också välja att ha i gelatin om du vill göra det i kall vätska.

Kan man använda agar agar i stället för gelatin?
Citera
2020-04-28, 11:46
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Självklart, fungerar mycket bra.
Citera
2020-04-28, 11:46
Medlem
Citat:
Självklart, skillnaden är att agar agar görs av alger och gelatin av grisben. Använder du agar agar kom ihåg att det stelnar rätt snabbt, ta inte för mycket då blir det bara en hård klump. Det har jag lärt mig den hårda vägen när jag skulle göra pannacotta, man skulle kunnat spela boll med det.
Citera
2020-04-28, 12:29
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan lika gärna använda kaffesumpen till hudvård!
Citera
2020-04-28, 17:08
Medlem
Gud-Runars avatar
Finns förtjockningsmedel på apotek.
www.apotea.se/fortjockning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem