• 3
  • 4
2020-04-29, 11:46
Medlem
mattias_rs avatar
Nu vet jag inte din ekonomi och hur du bor men en stor kostnad för många är hyra och mat.
Kan du få ner kostnaderna med att byta boende så gör det. Hyra ett rum, torp eller med en kompis/partner.

Mat behöver man och här kan man spara mycket med att laga maten själv, gör egen pasta, baka, surdeg osv..
Jag fryser in livsmedel i påsar för att ha i olika rätter som wok, pyttipanna m.m dumt och köpa en färdig wokpåse med grönsaker eller en påse pyttipanna när man kan frysa ner små slattar här och där och tillaga senare när man har fått ihop en portion eller två.

Köp inte storpack utav färskt livsmedel som du inte kan frysa in, är dumt att få slänga mat som blivit dåligt.

Gör en matsedel för veckan/månaden och använd det du har i frysen,

Odla grönsaker och kryddor, ta "sticklingar" från kryddorna och plantera om så har du livslångt tillgång till kryddor, har haft tillgång till basilika i 3 år nu från de jag odlade upp. Kolla in kilopriset på kryddor nästa gång du handlar. Investera i en LED lampa (odlingslampa) så kan du odla året om, bygg ihop ett odlingstält med 1-2st överlevnadsfilt/nödfilt.

Har du möjlighet så köp några kycklingar (se vad din kommun/länsstyrelse har för regler) som du kan ha året runt så att du får ägg. Du kan köpa hönor direkt men de kan ha parasiter m.m så bäst är att köpa dags födda kycklingar för att minimera detta. Vissa kommer bli tuppar så köp flera, sen är det lika mycket jobb att ha 4 hönor som 20. Jag städar ur 1 gång i veckan och har 12st hönor just nu.

Drick vatten istället för läsk/öl.

Öl kan du brygga själv och brygger du med malt och inte extrakt så har du en biprodukt (drav) som du kan ge till hönorna, eller blanda ut dravet med vetemjöl och baka matbröd.
Senast redigerad av mattias_r 2020-04-29 kl. 11:51.
Citera
2020-04-29, 12:39
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Hur får man ihop en matbudget på 3 miljoner per månad?
Kan va kul o veta vad fan man måste äta då
Beggad dessutom!
Citera
2020-04-29, 12:53
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Nu vet jag inte din ekonomi och hur du bor men en stor kostnad för många är hyra och mat.
Kan du få ner kostnaderna med att byta boende så gör det. Hyra ett rum, torp eller med en kompis/partner.

Mat behöver man och här kan man spara mycket med att laga maten själv, gör egen pasta, baka, surdeg osv..
Jag fryser in livsmedel i påsar för att ha i olika rätter som wok, pyttipanna m.m dumt och köpa en färdig wokpåse med grönsaker eller en påse pyttipanna när man kan frysa ner små slattar här och där och tillaga senare när man har fått ihop en portion eller två.

Köp inte storpack utav färskt livsmedel som du inte kan frysa in, är dumt att få slänga mat som blivit dåligt.

Gör en matsedel för veckan/månaden och använd det du har i frysen,

Odla grönsaker och kryddor, ta "sticklingar" från kryddorna och plantera om så har du livslångt tillgång till kryddor, har haft tillgång till basilika i 3 år nu från de jag odlade upp. Kolla in kilopriset på kryddor nästa gång du handlar. Investera i en LED lampa (odlingslampa) så kan du odla året om, bygg ihop ett odlingstält med 1-2st överlevnadsfilt/nödfilt.

Har du möjlighet så köp några kycklingar (se vad din kommun/länsstyrelse har för regler) som du kan ha året runt så att du får ägg. Du kan köpa hönor direkt men de kan ha parasiter m.m så bäst är att köpa dags födda kycklingar för att minimera detta. Vissa kommer bli tuppar så köp flera, sen är det lika mycket jobb att ha 4 hönor som 20. Jag städar ur 1 gång i veckan och har 12st hönor just nu.

Drick vatten istället för läsk/öl.

Öl kan du brygga själv och brygger du med malt och inte extrakt så har du en biprodukt (drav) som du kan ge till hönorna, eller blanda ut dravet med vetemjöl och baka matbröd.
Ärlig fråga, har du något hum om vad kostnaden per ägg blir med egna hönor?
Måste vara svårt att komma ner i 2-3kr plus allt skitgöra
Citera
2020-04-29, 14:18
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Skulle vara kul att höra era småsparar-tips på hur man kan tjäna lite enkla pengar utan att ta någon som helst risk. Kan vara hjälpsamt för många i dessa tider. Själv har jag;

- Gått ur svenska kyrkan
- Lämnat storbanker och satt in pengar och lön på internetbank med insättningsgaranti
- Har en account-sharing strategi med familj och vänner (en delar spotify, en annan HBO osv.)
- Har alltid bra plats i frysen så jag kan storhandla rabatterat kött jag fryser in

Fyll gärna på!

Har överhuvudtaget inte skräp som spott o fy samt HBO.
Här en lista på kristna trutherkanaler (gratis) som du bör lägga din tid på istället

christian truther channels Youtube :

"Enterthestars Reloaded"
"Richard Bruce"
"Truthunedited"
"Shaking My head production"
"Thecontroversy7"
"John 316 video Ministry"
"Jeremiah Cohen"
"Revelations of Jesus Christ"
"Face Like the Sun"
"End Times Productions"
"Little Light Studios"
"Gabe the Street preacher"
"Artikel7"
"Rob Skiba"
Citera
2020-04-29, 14:21
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssinho
- Klippa tandkrämstuben, då man nästan aldrig får ut allt och då räcker det ett par gånger till.
- Spara gamla kläder i påse och ta med till klädaffären när den är full och få presentkort som du kan
använda när du måste handla kläder nästa gång.

borsta i msm eller salt istället. tqndkräm sliter på tänderna och flour är en restprodukt från industrin då man framställer aluminium , flour är ett nervgift och främsta ingrediensen i råttgift. flour orsakar demens
Citera
2020-04-29, 17:56
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Skulle vara kul att höra era småsparar-tips på hur man kan tjäna lite enkla pengar utan att ta någon som helst risk. Kan vara hjälpsamt för många i dessa tider. Själv har jag;

- Gått ur svenska kyrkan
- Lämnat storbanker och satt in pengar och lön på internetbank med insättningsgaranti
- Har en account-sharing strategi med familj och vänner (en delar spotify, en annan HBO osv.)
- Har alltid bra plats i frysen så jag kan storhandla rabatterat kött jag fryser in

Fyll gärna på!
Seriöst, hur orkar du?
Vill du bli smal, ät och lev som smala människor. Smala människor köper inte bantningsprodukter eller ens bantar.
Vill du bli rik? Gör då exakt som rika människor. Jag har aldrig mött någon förmögen människa som säger att välståndet till stor del berodde på storhandling eller vara sniken med abonnemangsprmier.
Citera
2020-04-30, 01:37
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ärlig fråga, har du något hum om vad kostnaden per ägg blir med egna hönor?
Måste vara svårt att komma ner i 2-3kr plus allt skitgöra

Beror lite på vilka hönor man har, vissa värper nästan varje dag andra ca varannan dag. Så räkna med 1,5-3kr per höna och dag då är det inklusive strömedel, foder och rengöring utav golv och väggar. Du kan få det billigare ifall du ha bra kontakt med en som kan leverera halm mot lite ägg. Under vintern så värper de inte lika ofta.

Jobbmässigt så tar det bara någon minut 2ggr per dag och rengöringen gör du 1 gång i veckan.

Du kan sälja ägg till vänner och bekanta och du har gratis gödsel och du slipper mördarsniglarna för de tar hönorna hand om.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in