2020-04-28, 19:32
Medlem
För mig så är ett Netflix/HBO abonnemang en riktig spargris. 89 kr/månaden i stället för ett par tusen i krognotor varje månad.
Citera
2020-04-28, 20:21
Medlem
Sonny00s avatar
Gå aldrig in i affärer. Gå direkt hem från jobbet och titta på de fria TV-kanalerna. Detta upprepar du dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år...
Citera
2020-04-28, 23:01
Medlem
Mina två tips.

Tips nr 1
- köp tingstads matlådor (100 st kostar en hundralapp).
-gå till ett lunchställe med buffé.
- efter du ätit klart din lunch fyller du på minst 2 matlådor som du tar med dig hem.

Din lunchpeng har nu blivit tre och du har färdiga matlådor för två dagar. Försök att rotera lunchställen så du inte blir påkommen.

Tips nr 2
-Skaffa dig en vettig partner! Inte nödvändigtvis någon som är rik utan någon som har känsla för ekonomi etc.

Bonustips.
-bo nära ditt jobb. Underlättar väldigt mycket.
Citera
2020-04-29, 00:13
Medlem
Max ett ark till kissdroppen (dubbelvikt).
Citera
2020-04-29, 00:16
Medlem
Scalpings avatar
- Börja med 5:2-dieten och fasta två dar i veckan. Ełler varannandagsfasta blir ju ännu billigare.
- Sälj prylar du inte använder
- skit i gymkort och träna hemma istället
- gör storkok och frys in
- låt skogen bli ditt skafferi
- havregrynsgröt, blodpudding, falukorv och potatis är billig mat.
Citera
2020-04-29, 02:08
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Låter kanske troll, men är seriös med detta: fasta emellanåt.

Att inte äta på ett helt dygn är väldigt ekonomiskt, kan du göra detta typ 8 ggr/månad så har du sparat in mycket pengar + rensar ut lite skit i kroppen.

Annars är det alla andra snåleri-metoder, klippbupp tandkrämstubrn för det sista, varmvatten i nästan tom tvålflaska > skaka om, ha för lite pengar på betalkortet för att alltid bli tvungen att flytta pengar (för att ge en betänketid), behåll och pteranvänd plastpåsar eller ta med ryggsäck till affären. Ät hos andra när möjlighet gives, hehe.
Om man blir hungrig så kan man värma havregryn och vatten. Praktiskt taget helt gratis och mättande om man är hungrig. Är du fortfarande hungrig- ät mer havregrynsgröt.
Citera
2020-04-29, 08:53
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Gå aldrig in i affärer. Gå direkt hem från jobbet och titta på de fria TV-kanalerna. Detta upprepar du dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år...
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Stor sanning, jag ser det som en utmaning att handla varannan vecka, och absolut inte när man är sötsugen och eller hungrig. Mest basvaror

Brukar intala mig att göra nåt gott istället för att köpa skit, typ steka potatisskivor i ett lager olja istället för köpa chips

Edit du menar kanske vanliga butiker, man kan ju ha som regel att handla kläder var x:e månad, elelktronik osv
Citera
2020-04-29, 09:58
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Om man blir hungrig så kan man värma havregryn och vatten. Praktiskt taget helt gratis och mättande om man är hungrig. Är du fortfarande hungrig- ät mer havregrynsgröt.
Exakt, men har man inte ätit det som liten får man lära sig gilla det, mkt socker t.ex

Går att variera i det oändliga

Behöver inte vara sött, med buljong istället för mjölk
Citera
2020-04-29, 10:01
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Tänk utanför normen. Behöver du en mobil för 10k+ eller kan en mobil för 3k uppfylla dina behov? Det samma gäller bil och andra prylar. Köp inte skit du inte behöver. Du behöver antagligen inte nya kläder, du beher antagligen inte ett abonnemang med 100gb surf. Du behöver inga nya möbler och ska du köpa möbler behöver du inte dyra designermöbler. Du behöver inte en barnvagn för 10k. Du behöver inte den senaste och häftigaste modellen av dammsugare, diskmaskin osv. Bo inte större än du behöver. Bo nära jobbet så du kan cykla till jobbet. Äg ingen bil. Ha en partner som är på samma plan som dig själv. Handla på Willys istället för Ica. Bestäm mat beroende på vad det är för erbjudanden i butiken. Ha ett mål och motivation med sparandet.
Mina gränser, alltid beg såklart
Mobil under 1000 abonemang 99kr mån
Dator några tusenlappar
Bil 30k
Mat 3000k mån
Citera
2020-04-29, 10:12
Medlem
Skippa abonnemang och köp kontantkort. Behöver du tv-kanaler? Annars bort med skiten. Slipper dessutom bindningstid på streaming-sidor. Vänta tills en hel säsong av vad du vill se har kommit så att du kan se det över en månads tid.

Mat är en stor ekonomibov för många. Laga mer hemma. Förslagsvis storkok på söndagen med ett par rätter så att du att du kan variera matlådor varannan dag annars blir det jävligt segt.

Fixa en stående överföring från ditt lönekonto till ett förbestämt konto/fond/vadduvill vid lönedagen så att du alltid sparar varje månad. Lättare att se vad man har att leka med.

Gör en årsbudget. Där ser man lätt vad kostnaderna stegrar iväg under året även om det ser ut som småsummor när du gör det enstaka köpet. Ger en tankeställare om vad som kanske inte behövs i ens liv.
Citera
2020-04-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Mina gränser, alltid beg såklart
Mobil under 1000 abonemang 99kr mån
Dator några tusenlappar
Bil 30k
Mat 3000k mån

Hur får man ihop en matbudget på 3 miljoner per månad?
Kan va kul o veta vad fan man måste äta då
Citera
2020-04-29, 10:44
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Exakt, men har man inte ätit det som liten får man lära sig gilla det, mkt socker t.ex

Går att variera i det oändliga

Behöver inte vara sött, med buljong istället för mjölk
Jag gillar att lägga på ett lager blåbärssaft på. Blir riktigt gott. Bär/sylt/socker/kanel/mjölk finns oändligt.

Om man är trött på konsistensen så brukar jag ha en rågmacka med med skinka på. Dubbelmacka rågbröd och en skinkskiva, en stor skål havregrynsgröt och jag lovar att man blir mätt. Det kostar säkert under 10 kronor per portion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in