• 1
  • 2
2020-04-28, 00:38
Medlem
Skulle vara kul att höra era småsparar-tips på hur man kan tjäna lite enkla pengar utan att ta någon som helst risk. Kan vara hjälpsamt för många i dessa tider. Själv har jag;

- Gått ur svenska kyrkan
- Lämnat storbanker och satt in pengar och lön på internetbank med insättningsgaranti
- Har en account-sharing strategi med familj och vänner (en delar spotify, en annan HBO osv.)
- Har alltid bra plats i frysen så jag kan storhandla rabatterat kött jag fryser in

Fyll gärna på!
Citera
2020-04-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Skulle vara kul att höra era småsparar-tips på hur man kan tjäna lite enkla pengar utan att ta någon som helst risk. Kan vara hjälpsamt för många i dessa tider. Själv har jag;

- Gått ur svenska kyrkan
- Lämnat storbanker och satt in pengar och lön på internetbank med insättningsgaranti
- Har en account-sharing strategi med familj och vänner (en delar spotify, en annan HBO osv.)
- Har alltid bra plats i frysen så jag kan storhandla rabatterat kött jag fryser in

Fyll gärna på!
Du beskriver ju hur man *sparar* pengar.
De flesta har svårt att styra sin lön. Men alla kan göra nåt åt sina utgifter.
Sälj bilen. Om du måste ha en, köp en som är 10 år gammal, eller testa bilpool.
Åk kommunalt, cykla eller gå till jobbet.
Alltid matlåda.
Aldrig aldrig a-l-d-r-i-g (Bamses farmors röst) slänga mat.
Köp inte så förbannat mycket kläder.
Köp möbler, tv och annat på Blocket.
Säg upp onödiga abbonemang, gymkort, tidningar etc.
Citera
2020-04-28, 00:53
Medlem
Yllevantars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1

- Gått ur svenska kyrkan

Fyll gärna på!

Låter kanske troll, men är seriös med detta: fasta emellanåt.

Att inte äta på ett helt dygn är väldigt ekonomiskt, kan du göra detta typ 8 ggr/månad så har du sparat in mycket pengar + rensar ut lite skit i kroppen.

Annars är det alla andra snåleri-metoder, klippbupp tandkrämstubrn för det sista, varmvatten i nästan tom tvålflaska > skaka om, ha för lite pengar på betalkortet för att alltid bli tvungen att flytta pengar (för att ge en betänketid), behåll och pteranvänd plastpåsar eller ta med ryggsäck till affären. Ät hos andra när möjlighet gives, hehe.
Citera
2020-04-28, 01:35
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Köp mindre kokain, sluta snusa.
Citera
2020-04-28, 07:01
Medlem
Vill slå ett slag för kreditkortet. Det tar emot mer för mig att se den skulden växa än det tar emot att spendera pengar på lönekontot.
Citera
2020-04-28, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Vill slå ett slag för kreditkortet. Det tar emot mer för mig att se den skulden växa än det tar emot att spendera pengar på lönekontot.

Ha ha det är därför man handlar med kontantkort ej kredit
Citera
2020-04-28, 07:28
Medlem
klipp dig själv

skippa krogen (inte säkert de släpper in dig heller efter du klippt dig själv )
Citera
2020-04-28, 07:58
Medlem
Rotselleris avatar
Det är alltid sparåtgärder som kommer upp i dessa trådar men att sikta mot en karriär med högre lön nämns sällan. Sen får man väga pros and cons mot varandra vad gäller snåla vs jobba ett jobb med obekväma arbetstider eller ett arbete man inte kanske tycker är jätteroligt.

Pratar vi kassaflöden på långsikt är ju månadssparande överlägset, den berömda ränta på ränta effekten är värd mycket.
Citera
2020-04-28, 08:03
Medlem
Sluta småhandla skit som att köpa latte, godis, frukost på vägen till jobbet.

Handla storpack.

Handla varor med bäst före datum samma dag till rabatt (Lidl) och frys in prylarna.

Om du är snusare köp en snussats och baka ditt eget snus i ugnen. Kör du portion köp en hink och gör ditt eget.

Handla all alkohol på Bordershop i stora inköp 1-2 ggr per år.

Brygg ditt eget öl / vin.

Om du är rökare Odla egen tobak och framställ råtobak som du sedan rullar.

Handla kläder på 2nd hand.

Köp bostad / bilar osv från kronofogdens auktioner.

Ta cykel istället för bilen.
Citera
2020-04-28, 09:05
Medlem
- Klippa tandkrämstuben, då man nästan aldrig får ut allt och då räcker det ett par gånger till.
- Spara gamla kläder i påse och ta med till klädaffären när den är full och få presentkort som du kan
använda när du måste handla kläder nästa gång.
Citera
2020-04-28, 09:13
Skaffa en budgetapp/budgetkalkylark i excel/google sheets och skriv upp varenda jävla utgift och inkomst. Det kommer kraftigt öka din medvetenhet om vad du faktiskt gör av med dina pengar på.
Citera
2020-04-28, 10:39
Medlem
Mitt bästa tips är att göra en budget för varje månad hela året.
Jag lägger in en en prognos på vilken lön jag kommer få varje månad resten av året, samt vilka kostnader jag räknar med. På så vis så får jag en bättre koll och bättre medvetenhet om mina kostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in