Citat:
Ursprungligen postat av
Okokko
Jag är deprimerad. Och jag kollar klipp på självmord, ser hur man gör och funderar över hur jag skulle kunna dö. Vet två alternativ som jag kan tänka mig.
Jag vet inte om jag kan och jag vet inte om jag vill. Känns som att jag övar tankarna men jag har inte bestämt något.
Egentligen vill jag att allt ska bli som vanligt igen, men jag vet att det inte kommer bli som förut efter det här.
Om jag berättar för min vårdkontakt om det så känns det som att ingenting kommer bli som vanligt igen någonsin. Då är jag över på den sidan på nåt sätt.
Är också rädd för att bli inlagd. Och då är jag verkligen över på den sidan.
Vad händer när man berättar?
Jag har jobbat med många människor som varit i dåligt mående och har både varit med dem och hört dem berätta om hur det gått till när de berättat för sina olika vårdkontakter om suicidala tankar.
Tyvärr finns det vissa inom vården som inte borde jobba med det de gör, låt oss få detta ur vägen. Det finns de som inte gör det de ska när liknande händer men min upplevelse är att de lyckligtvis inte tillhör majoriteten.
Det som i vanliga fall händer är att du får genomgå en självskattning där du svarar på olika frågor om ditt mående och dina tankar. Detta kompletteras med samtal med dig, givetvis.
I vissa fall anses inte risken vara överhängande och personen har en trygg miljö omkring sig och kan då få åka hem med nya samtal inbokade och ibland med stämningshöjande medicin, ofta både och.
Om risken är överhängande att du kommer agera på dina självmordstankar så kan du bli inskriven. Hur länge är svårt att säga men så kort tid som möjligt men inte för tidigt.
Helst vill de ju att du faktiskt vill bli inskriven om det står så illa till men om du nekar och de anser risken vara allvarlig så kan det bli frågan om en tvångsplacering enligt LPT - Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård, du kan läsa mer om just den biten här:
https://www.1177.se/sa-fungerar-vard...sk-tvangsvard/
Mitt råd skulle vara att du faktiskt vågar berätta, det lär ju inte bli värre än nu.