Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-04-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Jag pratade aldrig med någon under de 15 år jag gick i samma tankar, därför att risken att informationen senare kunde användas mot mig (tänk vårdnadstvist eller annat fall där dina förmågor ifrågasätts) var större än chansen

Ja, det är väl det jag är rädd för, att det kommer kunna användas mot mig på något sätt i framtiden. Är rädd för att om jag blir frisk och mår bra igen så kommer jag inte kunna återgå till mitt arbete inom grundskolan t.ex. Att jag inte kommer ses som tillförlitlig för det på olika sätt. Att jag ses som för störd för det
Citera
2020-04-27, 15:11
Medlem
Zippotheflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritual666
Säger du att du är självmordsbenägen så låser dom in dig på TVÅNG och proppar i dig massa antipsykotisk medicin som tar bort allt dopamin.

Så det är nog det värsta du kan göra...

Inte sant. Det värsta vore att skada sig själv. Söka hjälp är smart coping.
Citera
2020-04-27, 17:13
Medlem
JordTraditionArvs avatar
Jag tror att det är viktigt för dig att få hjälp. Om du söker vård hos psykiatrin så lär de väl ha tystnadsplikt så att det inte ska kunna användas mot dig i framtiden.
Citera
2020-04-27, 18:19
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Det är inte säkert att man får hjälp. Det säger jag inte för att vara elak eller liknande, men man måste vara realistisk.

Och på akutpsyk får man verkligen ingen hjälp. Tvärtom, de försämrar ens mående.
Kan hålla med om att den miljön många gånger inte är den bästa och en del mår sämre och en del bättre. För övrigt så hjälper inte vården sådär mycket över huvud taget. Men det skadar kanske inte å säga att man har självmordstankar. Vem vet någon kanske bryr sig?
Citera
2020-04-30, 01:23
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okokko
Jag är deprimerad. Och jag kollar klipp på självmord, ser hur man gör och funderar över hur jag skulle kunna dö. Vet två alternativ som jag kan tänka mig.
Jag vet inte om jag kan och jag vet inte om jag vill. Känns som att jag övar tankarna men jag har inte bestämt något.
Egentligen vill jag att allt ska bli som vanligt igen, men jag vet att det inte kommer bli som förut efter det här.
Om jag berättar för min vårdkontakt om det så känns det som att ingenting kommer bli som vanligt igen någonsin. Då är jag över på den sidan på nåt sätt.
Är också rädd för att bli inlagd. Och då är jag verkligen över på den sidan.
Vad händer när man berättar?

Finns psykolog på Kry/Min doktor du kan prata med. Du behöver inte ha med i beskrivningen att du har självmordstankar, säg bara att du är djupt deprimerad sedan kan du berätta det när ni har konversationen.

Vet inte varför du är deprimerad men vanligaste orsaken lär väl vara att du är på botten i hierarkin, arbetslös, inga vänner, ingen partner, kass ekonomi. Det går inte att kliva ut en depression om fallet är så. Vill du berätta mer kan jag guida dig till de åtgärder du kan fullfölja. Viktigt att du har någon att prata med dock.
Citera
2020-04-30, 01:25
Medlem
f30malmos avatar
Om du har en bra läkare får du hjälp. Det är dock inte så att de kommer låsa in dig omedelbart, det är vanligt att ha självmordstankar om man är deprimerad.
Citera
2020-04-30, 01:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ja, det är väl det jag är rädd för, att det kommer kunna användas mot mig på något sätt i framtiden. Är rädd för att om jag blir frisk och mår bra igen så kommer jag inte kunna återgå till mitt arbete inom grundskolan t.ex. Att jag inte kommer ses som tillförlitlig för det på olika sätt. Att jag ses som för störd för det

Så är det inte.
Citera
2020-04-30, 01:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritual666
Säger du att du är självmordsbenägen så låser dom in dig på TVÅNG och proppar i dig massa antipsykotisk medicin som tar bort allt dopamin.

Så det är nog det värsta du kan göra...

Njae. Allt möjligt kan hända. Det du beskriver händer inte om man frivilligt vill ha vård för man är deprimerad.

Det kan bli inläggning om det är psyk akut ts går till dock, eller åka hem med mediciner i en påse om det är platsbrist.
Citera
2020-04-30, 11:19
Medlem
Jag har jobbat inom psykvården och jag måste säga som det är
Söker du akut med självmordstankar MÅSTE dom lägga in dig om du vill det.
I värsta fall kan läkaren sätta LPT (lagen om psykisk tvångsvård) på dig. Sen består " hjälpen" i en sängplats o ev. medicinering.
Psykvården i Sverige är under all kritik.
Jag rekommenderar dig att prata med en anhörig du litar på. Sen kontakta en kurator eller psykolog.
Citera
2020-05-02, 17:25
Medlem
Somethingdeeps avatar
Citat:
Jag är deprimerad. Och jag kollar klipp på självmord, ser hur man gör och funderar över hur jag skulle kunna dö. Vet två alternativ som jag kan tänka mig.
Jag vet inte om jag kan och jag vet inte om jag vill. Känns som att jag övar tankarna men jag har inte bestämt något.
Egentligen vill jag att allt ska bli som vanligt igen, men jag vet att det inte kommer bli som förut efter det här.
Om jag berättar för min vårdkontakt om det så känns det som att ingenting kommer bli som vanligt igen någonsin. Då är jag över på den sidan på nåt sätt.
Är också rädd för att bli inlagd. Och då är jag verkligen över på den sidan.
Vad händer när man berättar?

Mina föräldrar fick reda på att jag inte mådde bra där de hittade knivar under min kudde som jag hade använt. Då sattes jag i kö för en psykolog men fick vänta ett år innan jag fick någon. Och då hade jag tagit mig ur det värsta själv. Under hela tiden pratade jag med mina närmsta vänner. Dock bara om självmord med två av dem. Den ena sa inget och för sökte bara få mig att må bättre, den andre blev bara arg och sa att hon tyckte att det var fegt.
Just nu skulle jag själv bara säga försök prata med någon, vemsomhelst för då kommer du få hjälp. Och även om det inte blir som vanligt kommer det bli bra och bättre fast bara på ett annat sätt.
Något annat som också är väldigt viktigt att tänka på är att du har bara ett liv, och om du avslutar det kan du aldrig leva igen. det finns inget mer efter det. Du kan aldrig ångra dig när du har gjort det. Och du kommer aldrig att få veta om det hade kunnat bli bättre. Jag vet att det är skitjobbigt och jag vet precis som många andra vad du går igenom men du måste försöka att se framåt!
Du får gärna skriva privat till mig om du vill prata!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in