• 3
  • 4
2020-04-28, 20:54
Medlem
PinkLaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag visste inte att jag hade soldater i mitt hår. Infanterister eller?...😄
Haha, SULFATER skulle det vara
Citera
2020-04-29, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Hur är det om man har övriga produkter i håret om man tvättar med lime eller liknande alternativ? Använder saltspray och en styling paste som behöver tvättas bort med jämna mellanrum. Bara vatten löser det inte. Har ingen lust att sluta styla håret och bara låta det hänga än så länge. Har ett riktigt milt schampo men har tidigare funderat på ha så få ingredienser i tvätten som möjligt.

Eftersom det löser upp smuts så borde det gå bra. Du kan reglera hur starkt du vill ha det
genom vattentemperaturen, hur mkt lime du har i och hur många ggr du badar håret.
Citera
2020-04-29, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Själv har jag testat en hel del till hår och hud: ägg, äppelcidervinäger, honung, salt, socker, kaffesump, citronkoncentrat, havrevatten, bikarbonat, bakpulver, treo, olivolja, kokosolja, jojobaolja, aloe vera, tjärschampo.

Ägg hade jag ett tag, gav ett kanska gant och glansigt hår, men orkade inte krabba med det efter ett tag(luktade också). Det som jag fortfarande använder är bakpulver och ibland nogon brustablett (acetylsalicylsyra) eftersom jag har mjäll, tar bort överflödiga döda hudceller och skapar en basisk miljö som hämmar tillväxten, mkt bättre än de miljöfarliga antimjällschampona.. många använder bikatbonat med sur efterskölj (citron).

Sedan använder jag honung ibland blandat med salt och gör en skrubb till huden, bra mot akne/antibakteriellt och blir mjukt. Även kokos är antibakteriellt.

Bra sida: http://www.nopoo.se/

Då borde du ju testa lime-vattnet och jämföra resultatet med dom andra metoderna

Förresten, har du testat öl i håret?
Citera
2020-04-29, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PinkLacey
Är jättemånga som inte tvättar håre rörd kemikalier. Finns en hel no poo- rörelse. Jag har inte använt schampo på år, men tvättar med balsam enligt den sk curly girl metoden.

Finns massa bra grupper på Facebook.

Lime skulle jag undvika, det sliter på både hår och hud. Lime används för att bleka håret på ett naturligt sätt. Finns bättre att tvätta håret med på ett naturlig sätt. Som aleppotvål, rasullera, naturlig tvål med rosmarin.
Har du använt schampo och produkter innan så är det bra att använda ett sk sista tvättenschampo för att få ur alla sulfater, silikonet och oljor ur håret.

Jag tror inte det sliter på håret om man har det tillräckligt utblandat med vatten.

Om du vill bleka håret med lime lär du nog ha det i koncentrerad form i sittandes
i flera minuter. Det är något helt annat.

Jag tycker du ska prova!
Citera
2020-04-29, 13:17
Medlem
PinkLaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag tror inte det sliter på håret om man har det tillräckligt utblandat med vatten.

Om du vill bleka håret med lime lär du nog ha det i koncentrerad form i sittandes
i flera minuter. Det är något helt annat.

Jag tycker du ska prova!
Jag vet att lime sliter för det är för surt och frätande. Det fungerar inte på samma sätt som äppelcidervinäger.
Jag har extremt lockigt hår och måste sköta mitt hår jättenoga, går inte att hålla på att laborera. Jag har hållit på med no poo i över 20 år.
Fungerar det bra med lime så kör på det, men jag tror resultatet i det långa loppet inte kommer bli så bra.
Citera
2020-04-29, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PinkLacey
Jag vet att lime sliter för det är för surt och frätande. Det fungerar inte på samma sätt som äppelcidervinäger.
Jag har extremt lockigt hår och måste sköta mitt hår jättenoga, går inte att hålla på att laborera. Jag har hållit på med no poo i över 20 år.
Fungerar det bra med lime så kör på det, men jag tror resultatet i det långa loppet inte kommer bli så bra.

Håret och hudens ph-värde är en aning surt så det ska vara surt.
Det är sant att det är frätande men inte om du blandar ut det med tillräkligt med vatten vilket jag gör.
Äppelcidervinäger är också surt.
Hur gör du när du har det i håret? Hur mkt vatten blandar du ut det med?

Tror att det kan vara olika pga vad för hår man har. Mitt är också lockigt.
Har du afro?

Efter ca 1 månad kommer jag väl se om jag haft problem eller ej men än så länge har det funkat jättebra 😊
Citera
2020-05-12, 20:51
Bannlyst
Nu har jag tvättat håret med lime-vatten i ungefär 2 och en halv vecka.

Frågor?
Citera
2020-05-13, 15:11
Medlem
tkhasis avatar
Jag tvättar håret med rågmjöl. Det är helt suveränt tycker jag. Jag gör så här: Ca 1 ½ dl lagom varmt vatten och 3 msk grovt rågmjöl i en flaska med lock. Kanske mer om du har väldigt långt/tjockt hår. Skaka ordentligt och låt stå ca 2 minuter. Skaka ordentligt igen. Sila bort de grova rågmjölskornen med en finmaskig sil och häll tillbaka vätskan i flaskan. Massera in vätskan i antingen torrt eller vått hår och massera försiktigt ett par minuter. Låt sitta i medan du tvättar kroppen. Skölj ordentligt. Avsluta med att skölja håret med så kallt vatten som möjligt en liten stund. (Luta dig framåt så du slipper få det kalla vattnet över kroppen.)

Klart. Mycket enkelt. Jag behöver tvätta håret ca var tredje till fjärde dag med den här metoden. Blir jag svettig i håret däremellan räcker det att skölja igenom håret ordentligt när jag duschar.

OBS! Det kan bli halt på golvet i duschen när man tvättar håret med rågmjöl. Vätskan är mycket hal.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in