2020-04-28, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderator5
Jag tvättar mig enbart med vatten sedan 1 år tillbaka. Den enda hygienprodukten jag använder är handtvål vid toabesök. Inget schampo, ingen duschtvål, ingen deo. Tvättar man sig dagligen och byter underkläder så är det inga problem. Duschar 1-2 ggr per vecka. Huden har aldrig mått bättre, kliar aldrig, och håret är helt fritt från mjäll.

Har du kort hår så går det nog bra, men känner du dig fräsh?

Kan tänka mig att det iaf är bättre än att använda de flesta typer av shampon men sen beror det ju på hur aktiv du är, om du tränar och rör på dig mkt osv (svettas mkt?).
Citera
2020-04-28, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det låter inte som dina experiment är speciellt ekonomiska dock.

Om man ska gå in på förr i tiden så har jag hört allt ifrån urin till olivolja, och jag tror faktiskt inte urinen var den mest misslyckade metoden. Genom historien så har folk använt sig av farliga och dåliga metoder.

Jag köpte tjärschampo från lidl när de hade sin finska vecka, de är väl lite mer naturligt skulle jag gissa på. Men de luktar ju ganska speciellt.

Rent naturligt så tänker jag att kroppen tvättar sig med saltvatten, och de är väl lite så de där med urinen funkar antar jag.
Man kanske kunde blanda någon mix av saltvatten och tvätta håret med, låg halt såklart.

Iden med lime är kanske inte så dålig men den verkar vara hyfsat dyr om de blir varje dag?

Men kroppen kan ju också naturligt tvätta sig med regnvatten eller sjövatten eller snövatten som inte är salt.

Salt torkar ju ut tänker jag.

Urin användes för att tvätta kläder med förr har jag hört.

Jag har köpt billig lime😊
Det beror väl på var du befinner dig.
Senast redigerad av fruciante 2020-04-28 kl. 13:45.
Citera
2020-04-28, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det låter inte som dina experiment är speciellt ekonomiska dock.

Om man ska gå in på förr i tiden så har jag hört allt ifrån urin till olivolja, och jag tror faktiskt inte urinen var den mest misslyckade metoden. Genom historien så har folk använt sig av farliga och dåliga metoder.

Jag köpte tjärschampo från lidl när de hade sin finska vecka, de är väl lite mer naturligt skulle jag gissa på. Men de luktar ju ganska speciellt.

Rent naturligt så tänker jag att kroppen tvättar sig med saltvatten, och de är väl lite så de där med urinen funkar antar jag.
Man kanske kunde blanda någon mix av saltvatten och tvätta håret med, låg halt såklart.

Iden med lime är kanske inte så dålig men den verkar vara hyfsat dyr om de blir varje dag?

😅
Citera
2020-04-28, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Har du kort hår så går det nog bra, men känner du dig fräsh?

Kan tänka mig att det iaf är bättre än att använda de flesta typer av shampon men sen beror det ju på hur aktiv du är, om du tränar och rör på dig mkt osv (svettas mkt?).
Håret ser lite fett ut efter 2-3 dagar bara och efter dusch är det inte lika luftigt som när jag använde schampo. Har man lite längre hår som är naturligt fett så kanske man måste ha i något mer.
Citera
2020-04-28, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderator5
Håret ser lite fett ut efter 2-3 dagar bara och efter dusch är det inte lika luftigt som när jag använde schampo. Har man lite längre hår som är naturligt fett så kanske man måste ha i något mer.

Prova med lime eller citron?

Om man delar en citron i säg 4 delar så blir det ganska ekonomiskt.
Citera
2020-04-28, 14:21
Medlem
Sinraths avatar
Hur är det om man har övriga produkter i håret om man tvättar med lime eller liknande alternativ? Använder saltspray och en styling paste som behöver tvättas bort med jämna mellanrum. Bara vatten löser det inte. Har ingen lust att sluta styla håret och bara låta det hänga än så länge. Har ett riktigt milt schampo men har tidigare funderat på ha så få ingredienser i tvätten som möjligt.
Citera
2020-04-28, 16:28
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min fru brukar skölja håret med äppelcidervinäger, kanske har samma effekt?
Hon använder också rosmarin, vilket ger glans åt mörkt hår, vinäger och citrus är för ljust hår.
Säger hon!

Hur använder hon rosmarin, färskt eller nån form av olja eller vad? En specificerad instruktion vore uppskattat!
Citera
2020-04-28, 16:42
Medlem
Själv har jag testat en hel del till hår och hud: ägg, äppelcidervinäger, honung, salt, socker, kaffesump, citronkoncentrat, havrevatten, bikarbonat, bakpulver, treo, olivolja, kokosolja, jojobaolja, aloe vera, tjärschampo.

Ägg hade jag ett tag, gav ett kanska gant och glansigt hår, men orkade inte krabba med det efter ett tag(luktade också). Det som jag fortfarande använder är bakpulver och ibland nogon brustablett (acetylsalicylsyra) eftersom jag har mjäll, tar bort överflödiga döda hudceller och skapar en basisk miljö som hämmar tillväxten, mkt bättre än de miljöfarliga antimjällschampona.. många använder bikatbonat med sur efterskölj (citron).

Sedan använder jag honung ibland blandat med salt och gör en skrubb till huden, bra mot akne/antibakteriellt och blir mjukt. Även kokos är antibakteriellt.

Bra sida: http://www.nopoo.se/
Citera
2020-04-28, 17:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Hur använder hon rosmarin, färskt eller nån form av olja eller vad? En specificerad instruktion vore uppskattat!
Lägger färsk rosmarin i kokhet vatten, det får dra, och använder vattnet kallt efter dusch.
Citera
2020-04-28, 17:19
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lägger färsk rosmarin i kokhet vatten, det får dra, och använder vattnet kallt efter dusch.

Toppen, tackar! Så lime som TS föreslår är endast för blont hår enligt din fruga?
Citera
2020-04-28, 19:57
Medlem
PinkLaceys avatar
Är jättemånga som inte tvättar håre rörd kemikalier. Finns en hel no poo- rörelse. Jag har inte använt schampo på år, men tvättar med balsam enligt den sk curly girl metoden.

Finns massa bra grupper på Facebook.

Lime skulle jag undvika, det sliter på både hår och hud. Lime används för att bleka håret på ett naturligt sätt. Finns bättre att tvätta håret med på ett naturlig sätt. Som aleppotvål, rasullera, naturlig tvål med rosmarin.
Har du använt schampo och produkter innan så är det bra att använda ett sk sista tvättenschampo för att få ur alla sulfater, silikonet och oljor ur håret.
Senast redigerad av PinkLacey 2020-04-28 kl. 20:54.
Citera
2020-04-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinkLacey
Är jättemånga som inte tvättar håre rörd kemikalier. Finns en hel no poo- rörelse. Jag har inte använt schampo på år, men tvättar med balsam enligt den sk curly girl metoden.

Finns massa bra grupper på Facebook.

Lime skulle jag undvika, det sliter på både hår och hud. Lime används för att bleka håret på ett naturligt sätt. Finns bättre att tvätta håret med på ett naturlig sätt. Som aleppotvål, rasullera, naturlig tvål med rosmarin.
Har du använt schampo och produkter innan så är det bra att använda ett sk sista tvättenschampo för att få ur alla soldater, silikonet och oljor ur håret.

Jag visste inte att jag hade soldater i mitt hår. Infanterister eller?...😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in