Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-04-26, 10:03
Bannlyst
Jag har länge velat sluta med shampoo och balsam - de är skitprodukter som förstör håret bara - så har jag tänkt länge nu men det är svårt att hitta ett bra alternativ.

Iaf nu testade jag att klyva en ganska stor limefrukt på mitten och pressa den i en hink med ca 5 liter vatten (ljummet).
Först sköljde jag håret normalt med ljummet vatten, sen doppade jag håret i lime vattnet och såg till att allt hår blev sköljt. Sen fortsatte jag med vanligt vatten i håret igen för att sedan pressa den andra halvan i en till hink med vatten och göra om samma process.
Jag såg att vattnet såg lite smutsigt ut och håret kändes fräsht och rent och luktade gott.
Mitt hår har nog aldrig känts och setts friskare och fräshare och detta endast med hjälp av limefrukten!?
Så jävla enkelt! Men samtidigt känner jag mig lurad av att ha använt shampoo hela jävla livet.(!?1?) Varför har ingen berättat det här för mig tidigare???

Kanske kan jag även börja skippa tvålen när jag dushar och använda limevattnet och en skopa?
Och hälla i limevattnet i en liten sprayflaska och använda som deo?

Kan det vara så enkelt?

Någon som provat?
Senast redigerad av fruciante 2020-04-26 kl. 10:20.
Citera
2020-04-26, 10:25
Medlem
sommarlovs avatar
Min fru brukar skölja håret med äppelcidervinäger, kanske har samma effekt?
Hon använder också rosmarin, vilket ger glans åt mörkt hår, vinäger och citrus är för ljust hår.
Säger hon!
Citera
2020-04-26, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante

Kanske kan jag även börja skippa tvålen när jag dushar och använda limevattnet och en skopa?

Kan det vara så enkelt?

Någon som provat?

Måste man ens ha tvål när man duschar egentligen? Det är ju parfym i som gör att man luktar godare men utöver de så ställer de väl också till en hel del om man duschar ofta.

Hur länge har du använt lime-vatten till håret och hur ofta?
Citera
2020-04-26, 10:45
Medlem
Citat:
Jag har länge velat sluta med shampoo och balsam - de är skitprodukter som förstör håret bara - så har jag tänkt länge nu men det är svårt att hitta ett bra alternativ.

Iaf nu testade jag att klyva en ganska stor limefrukt på mitten och pressa den i en hink med ca 5 liter vatten (ljummet).
Först sköljde jag håret normalt med ljummet vatten, sen doppade jag håret i lime vattnet och såg till att allt hår blev sköljt. Sen fortsatte jag med vanligt vatten i håret igen för att sedan pressa den andra halvan i en till hink med vatten och göra om samma process.
Jag såg att vattnet såg lite smutsigt ut och håret kändes fräsht och rent och luktade gott.
Mitt hår har nog aldrig känts och setts friskare och fräshare och detta endast med hjälp av limefrukten!?
Så jävla enkelt! Men samtidigt känner jag mig lurad av att ha använt shampoo hela jävla livet.(!?1?) Varför har ingen berättat det här för mig tidigare???

Kan det vara så enkelt?

Någon som provat?
Vi är många som insett att schampo och många hårprodukter ställer till det. Schampo innehåller sulfater som är en alldeles utmärkt rengörande ingrediens, för bra helt enkelt. Därför tillsätts mineraloljor och silikon i balsam och schampo för att håret ska bli glansigt och mjukt. Håret känns tung och dött, vi föreslås ytterligare produkter med mineralolja och silikon. Det blir en ond cirkel.
Jag har några månader praktiserat balsammetoden. Tvätta håret ordentligt med ett schampo utan silikon och mineralolja men med sulfater, alla produkter ska ju tvättas bort. Sedan ”tvättar” jag håret igen med enbart balsam, ett balsam utan silikon och mineralolja, marknadsförs ofta som barnprodukter. Jag använder apoteket hjärtats oparfymerade mild balsam för 29 kr. Nu har mitt hår samma känsla som när jag var barn, dessutom behöver jag bara tvätta håret en gång per vecka, då med mitt balsam. Jag har tvättat håret med schampo två gånger efter att jag varit ute och spritt ut gödsel i trädgårdslandet. Då använde jag apoteket hjärtats oparfymerade milda schampoo.
Citera
2020-04-26, 13:14
Medlem
Stå med hink och frukt varje gång jag ska tvätta håret. Knappast, låter dessutom dyrare.
Citera
2020-04-28, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min fru brukar skölja håret med äppelcidervinäger, kanske har samma effekt?
Hon använder också rosmarin, vilket ger glans åt mörkt hår, vinäger och citrus är för ljust hår.
Säger hon!

Mycket möjligt.
Jag har läst på lite nu och tydligen så rubbar vanlig tvål och shampoo hårets naturliga
ph-värde som ska vara något surt.
och eftersom lime är surt så är det väl det optimala.

Gillar inte riktigt doften av äppelcidervinäger - en typisk sån doft som lockar
till sig flugor - jag antar att det är eftersom den är fermenterad.
Dock tror jag att det funkar. Något som folk väldigt sällan nämner när man läser på nätet
är hur man blandar ämnet. Tex äppelcidervinäger - grejen är ju att det är extremt koncenterat
så man lär ju inte hälla i håret direkt från flaskan. Samma sak med citron och lime,
det är ju skadligt för huden om man applicerar det direkt på och gör då mer skada än nytta.

Iallafall, blir fortfarande förundrad över hur bra det funkade med limefrukten för mitt hår.
Håret blev tjockare och glansigare utan att se fett och fult ut, det är heller inte frissigt utan ser bara friskt och hälsosamt ut.
Folk spenderar så jävla mycket pengar på de perfekta hud och hårprodukterna, det finns 1000 olika shampon och balsam, hårgeléer, sprayer, vaxer, krämer, ja allt skit.

Ibland hör man det sägas när man kollar runt på nätet att man inte bör ha på någonting på kroppen som man inte vill äta (stoppa i munnen) - sen samtidigt fortsätter folk använda sig av tvål. (äta tvål??)

Ok, jag använder också fortfarande tvål men hoppas på att kunna använda mig av lime-vattnet även till kroppen och skippa tvålen helt. Grejen är ju att kroppen tar åt sig C vitamin och andra ämnen från frukten ungefär som att den äter det man applicerar på huden, och de dyra krämerna verkar vara ungefär som häftiga multivitaminskurer de dom gör är ju bara att imitera den äkta varan.

Jag testade att ha limevattnet i en liten sprayflaska som jag nämnde i trådstarten men det funkade inte alls, men jag tror att det beror på att som deo behöver man ha en betydligt mer koncentrerad
lösning. Ska prova igen framöver när jag får tid.

Man måste vara lite av en kemist för att hålla på med såna här experiment hehe...
Senast redigerad av fruciante 2020-04-28 kl. 08:05.
Citera
2020-04-28, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Måste man ens ha tvål när man duschar egentligen? Det är ju parfym i som gör att man luktar godare men utöver de så ställer de väl också till en hel del om man duschar ofta.

Hur länge har du använt lime-vatten till håret och hur ofta?

När jag skrev tråden så hade jag bara testat 1 gång!
Men jag blev så otroligt övertygad så jag skrev tråden snabbt ändå.
Nu har jag gjort det 3 gånger (3 dagar på raken) och det funkar lika bra

Anledningen jag tror det funkar är i och med sättet jag gör det på.
Eftersom lime är extremt koncentrerat så behöver man bara väldigt lite
för att det ska ge verkan, alltså 1 limefrukt blandat med 10 liter vatten (2 sköljningar, hinken är
som sagt 5 liter).

Det bästa vore att ha en limefrukt press i metall när man gör det så får man ut mer juice samt att
man får bort de små flanen från fruktköttet när man gör det enbart med händerna vilket kan fastna i håret. Fick ta bort några små bitar men det gick enkelt.
Med en limefrukt-press skulle hela processen gå mkt snabbare också.

En annan grej är ju att det är ju ändå inte så att jag uppfinner hjulet, citron och lime har ju använts av människor i alla tider för rengöring men det finns väldigt lite dokumenterat om exakt hur man gjorde.

Hoppas det blir en revolution så att alla hud och hår-produktsbolag kan brinna i helvetet.
Senast redigerad av fruciante 2020-04-28 kl. 08:09.
Citera
2020-04-28, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Vi är många som insett att schampo och många hårprodukter ställer till det. Schampo innehåller sulfater som är en alldeles utmärkt rengörande ingrediens, för bra helt enkelt. Därför tillsätts mineraloljor och silikon i balsam och schampo för att håret ska bli glansigt och mjukt. Håret känns tung och dött, vi föreslås ytterligare produkter med mineralolja och silikon. Det blir en ond cirkel.
Jag har några månader praktiserat balsammetoden. Tvätta håret ordentligt med ett schampo utan silikon och mineralolja men med sulfater, alla produkter ska ju tvättas bort. Sedan ”tvättar” jag håret igen med enbart balsam, ett balsam utan silikon och mineralolja, marknadsförs ofta som barnprodukter. Jag använder apoteket hjärtats oparfymerade mild balsam för 29 kr. Nu har mitt hår samma känsla som när jag var barn, dessutom behöver jag bara tvätta håret en gång per vecka, då med mitt balsam. Jag har tvättat håret med schampo två gånger efter att jag varit ute och spritt ut gödsel i trädgårdslandet. Då använde jag apoteket hjärtats oparfymerade milda schampoo.

Jag har också testat såna barn-produkter. De är mkt skonsammare faktiskt men jag blev ändå inte övertygad. Gillar inte att vara en del av hela skönhetsproduktsindustrin eftersom jag inte tror på den.
Kan du inte testa lime-vattnet och berätta om det blev lika bra för dig som för mig?

Det du behöver är alltså:
*1 st Limefrukt
*1 st 5-7 liters hink (vet inte exakt hur stor min hink är men nått sånt)
*1 st limefruktpress (enklast så men om du inte har så pressa med handen)
*1 st kniv (ta en halva lime per sköljning)
*Vatten (ljummet eller varmt vatten funkade bra för mig)
Citera
2020-04-28, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
ja tvättar då håret med schampo som normalt folk.. hehe.. ja tycker inte om att gå omkring o va skitig....hehe..lime..?..va är de för trams.. köp dig en flaska schampo o va nöjd.... inte behövs de nå citrusfrukter hit o dit.. de är bara fruntimmer som pysslar med sånt... hehe...

Mvh Johan

Raka av dig håret helt istället som en riktig karlakarl
så kan du helt sluta med sånt fjoll-shampoo som dom lurat i dig genom reklam och grupptryck.
Citera
2020-04-28, 07:57
Medlem
Citat:
Jag har också testat såna barn-produkter. De är mkt skonsammare faktiskt men jag blev ändå inte övertygad. Gillar inte att vara en del av hela skönhetsproduktsindustrin eftersom jag inte tror på den.
Kan du inte testa lime-vattnet och berätta om det blev lika bra för dig som för mig?

Det du behöver är alltså:
*1 st Limefrukt
*1 st 5-7 liters hink (vet inte exakt hur stor min hink är men nått sånt)
*1 st limefruktpress (enklast så men om du inte har så pressa med handen)
*1 st kniv (ta en halva lime per sköljning)
*Vatten (ljummet eller varmt vatten funkade bra för mig)
Ok, det ska jag göra, återkommer. 😄
Citera
2020-04-28, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Stå med hink och frukt varje gång jag ska tvätta håret. Knappast, låter dessutom dyrare.

Men hur lång tid tar det att fylla upp en hink?
Nej inte speciellt lång tid...låt den bara stå i duschen.
Det tar inte heller lång tid att dela en limefrukt och pressa den i vattnet.
När du får det till en vana så kommer det gå väldigt snabbt.

Vet inte vad limefrukt kostar där du bor men du kan ju spara in på andra hårprodukter
om du får till håret bra endast genom limetvätten.
Citera
2020-04-28, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Ok, det ska jag göra, återkommer. 😄

Yess!

Hoppas det går bra för dig
Spännande
Citera
  • 1
  • 2