Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Min fru brukar skölja håret med äppelcidervinäger, kanske har samma effekt?
Hon använder också rosmarin, vilket ger glans åt mörkt hår, vinäger och citrus är för ljust hår.
Säger hon!
Mycket möjligt.
Jag har läst på lite nu och tydligen så rubbar vanlig tvål och shampoo hårets naturliga
ph-värde som ska vara något surt.
och eftersom lime är surt så är det väl det optimala.
Gillar inte riktigt doften av äppelcidervinäger - en typisk sån doft som lockar
till sig flugor - jag antar att det är eftersom den är fermenterad.
Dock tror jag att det funkar. Något som folk väldigt sällan nämner när man läser på nätet
är hur man blandar ämnet. Tex äppelcidervinäger - grejen är ju att det är extremt koncenterat
så man lär ju inte hälla i håret direkt från flaskan. Samma sak med citron och lime,
det är ju skadligt för huden om man applicerar det direkt på och gör då mer skada än nytta.
Iallafall, blir fortfarande förundrad över hur bra det funkade med limefrukten för mitt hår.
Håret blev tjockare och glansigare utan att se fett och fult ut, det är heller inte frissigt utan ser bara friskt och hälsosamt ut.
Folk spenderar så jävla mycket pengar på de perfekta hud och hårprodukterna, det finns 1000 olika shampon och balsam, hårgeléer, sprayer, vaxer, krämer, ja allt skit.
Ibland hör man det sägas när man kollar runt på nätet att man inte bör ha på någonting på kroppen som man inte vill äta (stoppa i munnen) - sen samtidigt fortsätter folk använda sig av tvål. (äta tvål??)
Ok, jag använder också fortfarande tvål men hoppas på att kunna använda mig av lime-vattnet även till kroppen och skippa tvålen helt. Grejen är ju att kroppen tar åt sig C vitamin och andra ämnen från frukten ungefär som att den äter det man applicerar på huden, och de dyra krämerna verkar vara ungefär som häftiga multivitaminskurer de dom gör är ju bara att imitera den äkta varan.
Jag testade att ha limevattnet i en liten sprayflaska som jag nämnde i trådstarten men det funkade inte alls, men jag tror att det beror på att som deo behöver man ha en betydligt mer koncentrerad
lösning. Ska prova igen framöver när jag får tid.
Man måste vara lite av en kemist för att hålla på med såna här experiment hehe...