2020-04-24, 15:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ateister är en ganska heterogen grupp, vilket gör det meningslöst att diskutera ditt trådämne. Jag har t.ex. inget gemensamt med ateister i Sovjet mer än att de liksom jag ansåg att man är dum i huvudet om man tror på Gud.
Är alla religiösa en homogen grupp då? Eller ens bara alla kristna?

Exempel på trådar som ÄR ok (har iaf inte PK:ats) i Religionsforumet:

(FB) Religion - en mentalsjukdom

(FB) Religösa människor är idioter!

(FB) Är religiösa generellt sett mindre intelligenta?

Varför får man inte ha en tråd om ateister på Flashback? Varför detta plötsliga krav på att vara nyanserad? På Flashback???
Citera
2020-04-24, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är alla religiösa en homogen grupp då? Eller ens bara alla kristna?

Exempel på trådar som ÄR ok i Religionsforumet:

(FB) Religion - en mentalsjukdom

(FB) Religösa människor är idioter!

(FB) Är religiösa generellt sett mindre intelligenta?

Varför får man inte ha en tråd om ateister på Flashback?

Alla religiösa är en homogen grupp såtillvida att de tror på något som saknar empirisk grund för att dämpa sin existentiella ångest. Det finns inget annat skäl att vara religiös.
Citera
2020-04-24, 15:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ateister är en ganska heterogen grupp, vilket gör det meningslöst att diskutera ditt trådämne. Jag har t.ex. inget gemensamt med ateister i Sovjet mer än att de liksom jag ansåg att man är dum i huvudet om man tror på Gud.
Det får stå för dig.

Själv har jag ingen uppfattning alls om hur alla religiösa är. Eller om hur alla ateister är. Detta är f ö även OT i denna tråd.
Citera
2020-04-24, 16:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Detta är EN syn på vad ateism är som du alltså är överens med Mod om. Det är EN sorts svar i tråden (FB) Vad är ateism? .

F ö är dina (och mina) personliga åsikter om religion och ateism Off Topic i denna tråd. Ta de på relevant plats, t ex i den länkade tråden (om DEN får finnas kvar).

Felt är nog att du inte förstår vad ateism betyder. Man kan inte ha någon åsikt om vad det betyder. Det betyder bara en sak och så är det.

Du kanske behöver utbilda dig i ämnet först innan du försöker dig på att starta trådar. Så slipper du starta en tråd som inte går ihop. Lär dig först vad ordet ateism har för definition.
Citera
2020-04-24, 17:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Kan så vara, men en sådan övertygelse är icke desto mindre något som alla ateister har gemensamt. Det är inte alls orimligt att resonera kring vilken slags excesser den övertygelsen kan leda till, lika lite som det är fel att resonera kring vad en religiös övertygelse kan leda till.

Korgningen var dessutom klart felaktig eftersom mod motiverade den med en neo-ateistisk definition av ateism som innefattar även agnostiker. Den definitionen är en kontroversiell minoritetsuppfattning som torgförts av Dawkins och andra radikala neo-ateister.

Moderering ska vara saklig och inte spegla moderatorns egna uppfattningar i kontroversiella frågor. Man kan fråga sig hur folk skulle reagera om en tråd om SD flyttades från PI till nazist- och fascistforumet med motiveringen att moderatorn anser att SD är fascister.
Citera
2020-04-24, 18:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Felt är nog att du inte förstår vad ateism betyder. Man kan inte ha någon åsikt om vad det betyder. Det betyder bara en sak och så är det.

Du kanske behöver utbilda dig i ämnet först innan du försöker dig på att starta trådar. Så slipper du starta en tråd som inte går ihop. Lär dig först vad ordet ateism har för definition.
Forskare och såna som verkligen vet något håller inte med om massor av påståenden på Flashback, inkl sånt som står i rubrikerna.

Betyder det här nu att det blir förbjudet på Flashback att skriva om vad som görs av "negrer" eller av "blattar" eller av muslimer eller av "vänsterblivna" eller av feminister etc etc? Eller om att klimatkrisen är fejk?

"Läs på!" va? Och sen till PK?

Varför får man inte skriva om sjuka grejer som just ateister har gjort? På Flashback???
Citera
2020-04-24, 18:18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Så vad tycker ni?

Papperskorgningen var onödig. Den borde flyttats till (FB) Laidback istället, p.g.a dess något spretande fortgång.

Läsvärd tråd, men inget för (FB) Religion

Citat:
Varför skulle man inte få starta en tråd på Flashback, i Religionsforumet, om ateistiska brott?

Är det bara brott du är intresserad av att diskutera så bör den placeras i (FB) Brott och brottsbekämpning istället.

Nu var tråden dock så spretande i sina inlägg där inte bara brott diskuterades. Jag själv planerade att skriva ett inlägg om Nordkorea t ex, varpå (FB) Laidback blir min stående rekommendation för trådens placering.
Citera
2020-04-25, 01:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Papperskorgningen var onödig. Den borde flyttats till (FB) Laidback istället, p.g.a dess något spretande fortgång.

Läsvärd tråd, men inget för (FB) Religion

Är det bara brott du är intresserad av att diskutera så bör den placeras i (FB) Brott och brottsbekämpning istället.

Nu var tråden dock så spretande i sina inlägg där inte bara brott diskuterades. Jag själv planerade att skriva ett inlägg om Nordkorea t ex, varpå (FB) Laidback blir min stående rekommendation för trådens placering.
Som jag uppfattar det bestod det spretiga mest i att en del inte ville gå med på att detta nu handlade om ateister och inte om religiösa. Ska en hel tråd skickas till PK för att en del skriver OT i den?

Men om Flashback nu ska vara så nyanserat att man inte kan ha en tråd om [en del] ateisters övertramp eftersom en Mod är en sån snöflinga om det...

... vill jag för min egen del snöflinga om att jag då rakt inte är någon knarkare. Asså, vilket jävla påhopp.
(FB) Varför knarkas det så in i helvete bland alla Flashbackare?
Citera
2020-04-25, 10:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Som jag uppfattar det bestod det spretiga mest i att en del inte ville gå med på att detta nu handlade om ateister och inte om religiösa. Ska en hel tråd skickas till PK för att en del skriver OT i den?

Men om Flashback nu ska vara så nyanserat att man inte kan ha en tråd om [en del] ateisters övertramp eftersom en Mod är en sån snöflinga om det...

... vill jag för min egen del snöflinga om att jag då rakt inte är någon knarkare. Asså, vilket jävla påhopp.
(FB) Varför knarkas det så in i helvete bland alla Flashbackare?

I ditt exempel ovan finns ju en koppling till Flashbackare. I tråden ateister som begår brott finns ingen koppling till religion.
Citera
2020-04-25, 15:36
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Orkar egentligen inte detta. Har inte tid och lust. Finner det bara märkligt. Detta är den korgade tråden:

(FB) Värsta exemplen på sjuka ateistiska händelser

(Den tråd som avses i TS, som detta skulle vara en travesti på är (FB) Värsta exemplen på sjuka religiösa riter. Denna ligger f ö kvar, men det är INTE Topic i denna tråd.)

I det senaste inlägget ger Mod Ruskigbuss en förklaring, där han mycket bestämt sätter ner foten om hur han själv ställer sig i Topic i tråden (FB) Vad är ateism?.

Som (möjligen diskutabel) reaktion RPade jag några trådar som inte heller ställer upp på Mods definition av ateism, bl a den ovanstående. Fick PM-svar från Mod och på det följde följande diskussion om ffa den korgade tråden:

Så vad tycker ni? Vad tycker ffa Mods och admins? Varför skulle man inte få starta en tråd på Flashback, i Religionsforumet, om ateistiska brott?

Själv blir jag bara trött. På Flashback. På motiveringar som utgår från Mods egna subjektiva åsikter. Mod får självklart tycka vad han vill om Topic men det bör han hålla isär från sitt modererande.

Förstår vad du vill diskutera men tror att det inte går att bevisa vem som gjorde vad och har ateism som gemensam nämnare.

Däremot om man skulle exempelvis profilera seriemördare och finna att de alla var ateister eller veganer eller något annat som var deras faktor då skulle det kunna finnas en diskussion angående det.

Men att generalisera på just detta sättet kommer inte att fungera.

För det blir för bred diskussion och dessutom måste man veta att brottet är begått av just en ateist.

Tänker också att man i så fall kan ha trådar för varje enskild företeelse och fråga vilka brott de som kör bil begår eller de som lagar mat osv.
Citera
2020-04-25, 15:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Förstår vad du vill diskutera men tror att det inte går att bevisa vem som gjorde vad och har ateism som gemensam nämnare.

Däremot om man skulle exempelvis profilera seriemördare och finna att de alla var ateister eller veganer eller något annat som var deras faktor då skulle det kunna finnas en diskussion angående det.

Men att generalisera på just detta sättet kommer inte att fungera.

För det blir för bred diskussion och dessutom måste man veta att brottet är begått av just en ateist.

Tänker också att man i så fall kan ha trådar för varje enskild företeelse och fråga vilka brott de som kör bil begår eller de som lagar mat osv.
Eller också är det så att man ser lite vad man vill se, och inte ser vad man inte vill se. Kolla t ex detta (från tråden):

https://en.wikipedia.org/wiki/League_of_Militant_Atheists

Fast de var ju kommunister, och därför...

Fast alla kommunister förföljer inte heller religiösa. Och alla muslimer är inte heller militanta islamister. Etc. Vi (inkl du och Ruskigbuss) väljer hur vi klassificerar, och utkräver eller inte utkräver kollektivt ansvar.

Men nu har ju Flashback bestämt sig för dels vad ateism är och dels att ansvar aldrig ska utkrävas av ateister, och att sånt inte får diskuteras här.

Ruskigbuss har en åsikt om vad ateism är och vad det inte är. Enligt hans åsikt kan man aldrig skylla något på ateism. Och han modererar enligt denna åsikt.

Varför är detta ok? På Flashback?
Senast redigerad av nerdnerd 2020-04-25 kl. 16:03.
Citera
2020-04-25, 16:18
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Eller också är det så att man ser lite vad man vill se, och inte ser vad man inte vill se. Kolla t ex detta (från tråden):

https://en.wikipedia.org/wiki/League_of_Militant_Atheists

Fast de var ju kommunister, och därför...

Fast alla kommunister förföljer inte heller religiösa. Och alla muslimer är inte heller militanta islamister. Etc. Vi (inkl du och Ruskigbuss) väljer hur vi klassificerar, och utkräver eller inte utkräver kollektivt ansvar.

Men nu har ju Flashback bestämt sig för dels vad ateism är och dels att ansvar aldrig ska utkrävas av ateister, och att sånt inte får diskuteras här.

Ruskigbuss har en åsikt om vad ateism är och vad det inte är. Enligt hans åsikt kan man aldrig skylla något på ateism. Och han modererar enligt denna åsikt.

Varför är detta ok? På Flashback?

Med den artikeln hade du haft en konkret diskussion.
Men i din trådstart finns inte detta.

Kolla med mod om du kan starta en ny tråd med den artikeln som grund och om den passar i delforumet "Religion".

Har aldrig sett någon diskussion som är rätt placerad och har ett tydligt fokus som inte får finnas här.

Problemet med vissa trådar är att frågan är för bred och generell och att som i det här fallet går det inte att finna att ateism är faktorn.

Men om tråden hade varit baserad på artikeln hade det varit skillnad.
Där finns en konkret faktor att diskutera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in