Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-14, 19:41
  #1
Medlem
Veniconess avatar
Jag har under mitt liv haft kontakter med väldigt många religiösa och påfallande ofta tycks dessa vara väldigt naiva, blåögda människor som ofta inte ens läst sina religiösa traktat som ex. bibeln själva utan bara går på vad andra säger. När jag själv påpekar att jag läst både bibeln och Koranen från pärm till pärm blir de ofta märkbart osäkra och konfunderade när de inser att jag besitter större kunskap om deras religion än de själva. För kristna är bibeln sann eftersom pastorn, mamma, mormor, Ulf Ekman osv. osv. säger det. De har inte bemödat sig om att undersöka sanningen själva.

Dessutom tycks kyrkorna dra till sig väldigt många "trasiga" människor tex. mentalt instabila, före detta alkoholister, ensamstående mammor, arbetslösa osv. Dessa är förmodligen ofta med enbart för att få känna samhörighet, gemenskap och kanske få en gratis kopp kaffe.

Vad tycker ni övriga? Berätta om era erfarenheter av religiösa och vilken intelligensnivå dessa har legat på. Skulle vara intressant om man kan få en lösning i frågan huruvida religösa individer ÄR mindre intelligenta än genomsnittsmänniskan.
Citera
2013-04-14, 19:44
  #2
Medlem
Jag hänvisar till mitt egna inlägg jag skrev för ett tag sedan:


http://www.sciencedirect.com/science...60289608001013

Ateister fick 1.95 poäng högre IQ än agnostiker, 3.82 poäng högre än "liberalt övertalade" (alltså troende, men inte så "hårt" troende) och 5.89 poäng högre än "dogmatiskt övertalade" (de som anser att deras religion är den enda rätta). Undersökningen visade också att andelen troende sjönk mellan åldrarna 12-17 år och att inkomsten ökade i takt med andelen ateister (vilket dock snarare bör vara ett resultat av ens IQ, och inte ens tro).

De undersökte också det nationella genomsnittliga IQ:t och jämförde det med andelen troende i 137 länder. Ateister fick 6 poäng högre IQ i genomsnitt än troende. Den visade också att av de länder med över 20% ateister, så hade samtliga ett högre nationellt genomsnittligt IQ.

Den här studien tog inte hänsyn till sociala eller ekonomiska miljöer. Fattiga länder tenderar att ofta ha en högre andel troende och också ett lägre nationellt genomsnittligt IQ, vilket rapporten fick kritik för.
http://www.sciencedirect.com/science...60289608000238

Nu känns det väl lite fult att kategorisera in varandra i olika "IQ-grupper", men jag blev själv intresserad då det är ett ämne jag är intresserad av (men av rent psykologiska anledningar)

Andra undersökningar:
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...ve-in-God.html
(en undersökning som verkar vara en följd av den andra nämnda undersökningen)
http://www.sciencedaily.com/releases...0224132655.htm
(Helt annan undersökning. Indikerar att både (politiska) liberaler och ateister har det högsta IQ:t)
Citera
2013-04-14, 19:45
  #3
Medlem
Norrbottenss avatar
Ja.
Citera
2013-04-14, 19:48
  #4
Medlem
Att fråga en kristen varför han säger "Amen", dvs innebörden av ordet, brukar räcka för ett harklande i oförstånd.

Citera
2013-04-14, 19:51
  #5
Medlem
Jag tror inte att en tråd på flashback kan hitta en lösning på det. Men enligt mina erfarenheter är dom väldigt blåsta eller/och psykiskt instabila.
Jag har aldrig träffat någon religiös person som jag kan kalla smart, och ännu mer sällan någon som man faktiskt kan ha en diskussion om religion med.
Ger man någon kritik eller frågeställning om religion till den religiösa så håller dom för öronen, skriker och går sedan därifrån. Dom tar det alltid som ett påhopp fast man bara försöker att ha en givande diskussion.

Jag tror att oftast när dom blir religiösa i mitten av livet så är det att dom känner att något fattas i livet och behöver någon typ av samhörighet och söker sig då ofta till kyrkan där alla är välkomna.
Citera
2013-04-14, 19:52
  #6
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Att fråga en kristen varför han säger "Amen", dvs innebörden av ordet, brukar räcka för ett harklande i oförstånd.


Precis. Få kristna vet att "Amen" faktiskt betyder "Ske så förvisso". De upprepar det som ett mantra typ "Hare Krishna, Hare Rama".
Citera
2013-04-14, 20:09
  #7
Medlem
Över lag är det korrekt att men kan se intelligensskillnader mellan religiösa och ateister, dock handlar detta nog vanligtvis om att ateister i större utsträckning är intresserade av att använda hjärnan.

tror det också handlar om att människor med lägre intelligens oftare blir lurad av människor runt omkring dem, medan högre intelligens leder till att man ifrågasätter människor och på så sätt kommer man undan denna hjärntvättning som sker i många extremt religiösa familjer!

-Enemy Of Religion
Citera
2013-04-14, 20:09
  #8
Medlem
Bogomils avatar
Det finns en omfattande parallel-tråd om detta ämne:

"Religiösa människor dummare"

https://www.flashback.org/sp28522682
Citera
2013-04-14, 23:14
  #9
Medlem
Trinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Att fråga en kristen varför han säger "Amen", dvs innebörden av ordet, brukar räcka för ett harklande i oförstånd.

Bara för att en snickare inte kan härleda ordet "hammare" etymologiskt så betyder det inte att snickaren inte vet vad ordet betyder. Samma sak med kristnas användande av "amen". Jag har faktiskt aldrig hört någon kristen använda det ordet felaktigt.

Hur tror du att en snickare skulle reagera om du förhörde dig om innebörden av ordet "hammare"? Harklande i oförstånd, antagligen.
Citera
2013-04-15, 09:52
  #10
Medlem
proconsuls avatar
Som sagts ovan så finns det flera undersökningar som pekar på att religiösa människor har lägre IQ.
Och det stämmer säkert i många fall. Men man får inte glömma indoktrineringen, om man sedan barnsben blivit itutad att gud finns så kanske det inte dyker upp några intellektuella tvivel.
För en icke troende som mig är det naturligtvis obegripligt att någon alls kan tro på den gud som beskrivs i religionerna, men om man blivit invaggad i en tro så är det nog svårt att komma ur den hur intelligent man än är. För att komma ur en religion man växt upp i krävs inte bara intelligens utan också mod; mod att gå emot familjen, släkten, osv. Och modet att ställa sig ovetande, att lämna säkerheten i religionen för något okänt. Jag tror inte det är så enkelt alltid som att religiösa människor är dummare, det finns fler variabler att räkna med.
Citera
2013-04-15, 10:30
  #11
Medlem
Arepos avatar
1. Om så vore fallet: vad spelar det för roll?
2. De religiösa jag känner är troligen intelligentare än de icke-religösa jag känner, generellt sett. Detta, därför att förstnämnda grupp faktiskt brukar ha tänkt, medan sistnämnda grupp i större utsträckning oreflekterat "följer strömmen".
3. Varför skall anekdot sättas mot anekdot i en meningslös kamp? Skall vi nu reda ut vem som har flest bekanta, och således bäst underlag för att ge en god "statistisk" fingervisning?
4. Tråd finns redan.
Citera
2013-04-15, 12:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
1. Om så vore fallet: vad spelar det för roll?
Inte så mycket. Att veta det förändrar inte situationen, men det kanske kan förklara varför människor kommer fram till så olika slutsatser. Forskarens egna hypotes är att man med en lägre intelligens tenderar att dras till enklare svar, att intelligentare människor generellt är mer skeptiska och att de tenderar att välja ett tankesätt som ger en högre intellektuell tillfredställelse.

Undersökningarna visade också att religiösa verkar gå mer på känslor än på rationalitet när de ställs inför utmaningar.


Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
2. De religiösa jag känner är troligen intelligentare än de icke-religösa jag känner, generellt sett. Detta, därför att förstnämnda grupp faktiskt brukar ha tänkt, medan sistnämnda grupp i större utsträckning oreflekterat "följer strömmen".
Det här ser jag faktiskt som ett bra exempel på hur du bemöter en utmaning med känslor. Du bemöter studierna genom att säga att du själv "känner religiösa som troligen är intelligentare". Själv så hoppas jag att jag skulle sökt efter logiska argument istället för att argumentera med personliga upplevelser. Skulle jag inte ha några logiska argument så skulle jag förhoppningsvis inte argumentera emot.

Men visst kan en religiös människa vara intelligentare än en ateist. Ingen tvekan om saken. Det är ju genomsnitt vi talar om här, och inte någon naturlag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
3. Varför skall anekdot sättas mot anekdot i en meningslös kamp? Skall vi nu reda ut vem som har flest bekanta, och således bäst underlag för att ge en god "statistisk" fingervisning?
Fast dessa studier är vetenskapliga, och inte anekdotiska. Snarare så är det väl din bevisföring som är anekdotisk (syftar på vad du skrev på punkt 2)?

Men ja, det skulle absolut vara intressant att se en sådan undersökning! Du var troligen ironisk, men jag tycker faktiskt att det låter intressant. Men vet du vad? Jag tror nog att religiösa människor ofta har en större bekantskapskrets än ateister, om man ser till människor de kan säga att de känner väl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback