Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
I Sverige innebär det förberedelse för brott. Ett vapen har ju syftet att skada andra, så i Sverige går det inte för sig att gå beväpnad. Oavsett om man har licens eller inte.
I USA är det tydligen tillåtet. Men om jag vore polis i USA skulle jag tycka att det kändes obehagligt om man själv är beväpnad med pistol och det drar omkring folkhopar med betydligt tyngre beväpning, och oklara motiv. Det är lätt att bli "outgunned", så att säga.
Var går gränsen? Om tusen tungt beväpnade medborgare omringar Vita Huset kan det ju ses som förberedelse för statskupp.
Du pratar ju om USA..
Som jag skrev tidigare, de har laglig rätt, de har rätt att skapa en milis mm.
Ett syfte med ett vapen är oftast att skydda sig själv mot andra i själförsvarssyfte, men många använder vapen felaktigt, de skulle göra detta oavsett hur vapen är lagligt eller inte, det är bara att se i Sverige.
Kriminella använder vapen som är olagliga och staten försöker göra lagliga vapen olagliga. Väldigt märkligt sätt att täcka kriminalitet på.
Vad du känner och vad som är lagligt i USA är vitt skilda saker, men visst jag kan förstå, men som en polis i USA som troligtvis har gått igenom en militär utbildning mm ser nog på saken på annat sätt, många av dessa "milismän" är gamla soldater och det finns nog ett slags band mellan dessa och många poliser då de är bröder inom armen.
PS. Givetvis, om vita huset skulle omringas så skulle ju militär beordras dit genast, de har ju en o annan soldat i det landet..