Citat:
Ursprungligen postat av
Nosslrak
Har läst om att leva i nuet och har även försökt mig på det, samt mindfulness med meditation periodvis. Meditation förstår jag mig på och tycker även att det ger effekt på min vardag, men tyvärr sämre på att meditera regelbundet.
Men detta med att leva i nuet är en annan femma, kanske har jag missuppfattat totalt, så som jag förstår det ska man inte grubbla över förflutet eller framtiden utan 'man ska see på fåglarna'.
Tänka på saker som händer här och nu som t.ex. värmen i duschen, bilar som susar förbi och lukten i parken.
Men det är ju gjort på tre sekunder, blir ju tokig då jag försöker vara mindful efter att jag har noterat att värmen i duschen är behaglig, vattnet längs kroppen och fukten i luften, sen då? 5 minuter till utav duschning. Vanligtvis reflekterar jag över dagen, utvärderar, tänker på interaktioner och flyter vidare i vad man kunde ha sagt, vad man borde ha sagt and so on.
Men.. som mindful står jag som en appatisk man och stirrar på tvålen som jag beskriver utseendet på för mig själv, när jag är klar med den hoppar jag vidare till nästa närvarande ting, doft, känsla, eller ljud. (energikrävande)
Samma i parken, man ser något som väcker något minne så spinner man in i det, ska man sätta stopp i det tankemönstret då?
Kan någon föklara mer konkret vad leva i nuet innebär och kanske äver ge exempel på tankemönter
Det är svårt att stanna i nuet. Därför är meditation ett bra hjälpmedel. Andra hjälpmedel är
aktiviteter som är krävande.
- Bergsklättring. Då gäller det att inte tappa fotfästet i tillvaron. Är du inte i nuet blir du en blöt fläck.
- Simma i havet. Svårt att tänka på något annat.
- Lyssna på fåglarna och försök förstå vad de säger mm
- Lek
Samt självmedvetenhet dvs det räcker inte att vara där utan man måste även vara medveten om att man är där.
- nu märker jag att solen skiner på min hud. Jag märker att det är skönt.
Som en egen drönarhjärna som ser vad som händer.
Då försvinner ångesten.