• 1
  • 2
2020-04-22, 20:42
Medlem
Har läst om att leva i nuet och har även försökt mig på det, samt mindfulness med meditation periodvis. Meditation förstår jag mig på och tycker även att det ger effekt på min vardag, men tyvärr sämre på att meditera regelbundet.

Men detta med att leva i nuet är en annan femma, kanske har jag missuppfattat totalt, så som jag förstår det ska man inte grubbla över förflutet eller framtiden utan 'man ska see på fåglarna'.

Tänka på saker som händer här och nu som t.ex. värmen i duschen, bilar som susar förbi och lukten i parken.
Men det är ju gjort på tre sekunder, blir ju tokig då jag försöker vara mindful efter att jag har noterat att värmen i duschen är behaglig, vattnet längs kroppen och fukten i luften, sen då? 5 minuter till utav duschning. Vanligtvis reflekterar jag över dagen, utvärderar, tänker på interaktioner och flyter vidare i vad man kunde ha sagt, vad man borde ha sagt and so on.
Men.. som mindful står jag som en appatisk man och stirrar på tvålen som jag beskriver utseendet på för mig själv, när jag är klar med den hoppar jag vidare till nästa närvarande ting, doft, känsla, eller ljud. (energikrävande)
Samma i parken, man ser något som väcker något minne så spinner man in i det, ska man sätta stopp i det tankemönstret då?

Kan någon föklara mer konkret vad leva i nuet innebär och kanske äver ge exempel på tankemönter
Citera
2020-04-22, 20:56
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosslrak
Kan någon föklara mer konkret vad leva i nuet innebär och kanske äver ge exempel på tankemönter
Du ska använda de första tankarna, som du riktar utåt och tar in omvärlden med, som en språngbräda och inte som ett tankeexperiment.

Om du har någon hobby eller utövar någon sport eller då och då läser en bok så har du säkert varit med om att du försvinner in i det du för stunden gör så mycket att tiden nära på verkar försvinna.

På samma sätt kan du i andra sammanhang hamna i ”flow” där du inte tänker utan endast existerar i nuet.

De flesta menar dock ”lev i nuet” som en plattityd för att man inte ska gå och älta eller planera för något som eventuellt händer vid något senare tillfälle.
Citera
2020-04-22, 21:01
Medlem
svartnatt666s avatar
Du är konstant i nuet. Ju snabbare du fattar det dessto bättre. Är trams. Det du tänker på är nuet. Det ser framåt händer i nuet. Allt är fucking direkt just nu. Är totalt betydelselöst för mig.

Men um. Du vill inte tänka fram eller bak? Um. Sätt dig. Stilla. Sitt där tills idk. Kriget är över? I huvet? Av sig självt? Har mediterat sådär i 5år. Spenderar timmar i nuet. Låter tankar få varandra bästa fan dem faktiskt. Har noll kontroll. Är lite som en pendel som sakta stannar av sig självt. Lita på det.
Citera
2020-04-22, 21:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Har läst om att leva i nuet och har även försökt mig på det, samt mindfulness med meditation periodvis. Meditation förstår jag mig på och tycker även att det ger effekt på min vardag, men tyvärr sämre på att meditera regelbundet.

Men detta med att leva i nuet är en annan femma, kanske har jag missuppfattat totalt, så som jag förstår det ska man inte grubbla över förflutet eller framtiden utan 'man ska see på fåglarna'.

Tänka på saker som händer här och nu som t.ex. värmen i duschen, bilar som susar förbi och lukten i parken.
Men det är ju gjort på tre sekunder, blir ju tokig då jag försöker vara mindful efter att jag har noterat att värmen i duschen är behaglig, vattnet längs kroppen och fukten i luften, sen då? 5 minuter till utav duschning. Vanligtvis reflekterar jag över dagen, utvärderar, tänker på interaktioner och flyter vidare i vad man kunde ha sagt, vad man borde ha sagt and so on.
Men.. som mindful står jag som en appatisk man och stirrar på tvålen som jag beskriver utseendet på för mig själv, när jag är klar med den hoppar jag vidare till nästa närvarande ting, doft, känsla, eller ljud. (energikrävande)
Samma i parken, man ser något som väcker något minne så spinner man in i det, ska man sätta stopp i det tankemönstret då?

Det är svårt att stanna i nuet. Därför är meditation ett bra hjälpmedel. Andra hjälpmedel är
aktiviteter som är krävande.
- Bergsklättring. Då gäller det att inte tappa fotfästet i tillvaron. Är du inte i nuet blir du en blöt fläck.
- Simma i havet. Svårt att tänka på något annat.
- Lyssna på fåglarna och försök förstå vad de säger mm
- Lek
Samt självmedvetenhet dvs det räcker inte att vara där utan man måste även vara medveten om att man är där.
- nu märker jag att solen skiner på min hud. Jag märker att det är skönt.
Som en egen drönarhjärna som ser vad som händer.
Då försvinner ångesten.
Citera
2020-04-22, 21:08
Medlem
Bonnatorps avatar
Ska och ska; hjälper det dig att komma närmare Han som orsakar att det blir?

Isåfall borde du göra just så.

Jesus gav gott intryck av att mena att man skulle leva i nuet, men till en rimlig nivå.
En intressant detalj är att hans fars namn har en komponent om nuet. "Han som gör bli" är en variant, men blidelen (hawah på hebreiska betyder även "nu", har jag läst i en översättning någonstans) kan vara väldigt nära inpå, så att säga.
Så "han som är nu" eller "han som gör nuet" är också möjliga översättningar av Jahve.

Så att leva i nuet, det kan betyda verkligen allting för en del.
Det handlar ju just om din personliga relation till själva grunden som du bor på, att du känns vid och vet om det.

Jag var och tittade på himlen idag.
Stora ting visade sig bland molnen, och hade jag försökt att förklara för en annan människa hade jag nog lätt kunnat bli orolig.
Men där och då så visste jag ju vad det var jag visste, för jag litade på att min förståelse faktiskt var där. Att jag som människa inte har fullt ansvar för hela min upplevelse, även om jag både bör och vill vara delaktig i den.

Och ändå kunde jag gå hemmåt igen och känna mig som människa. Inte mer speciell än någon annan, men ändå få känna mig uppskattad på ett speciellt personligt sätt.
Och det var glädje, där och då.
Där, och Nu.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-04-22 kl. 21:11.
Citera
2020-04-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det är svårt att stanna i nuet. Därför är meditation ett bra hjälpmedel. Andra hjälpmedel är
aktiviteter som är krävande.
- Bergsklättring. Då gäller det att inte tappa fotfästet i tillvaron. Är du inte i nuet blir du en blöt fläck.
- Simma i havet. Svårt att tänka på något annat.
- Lyssna på fåglarna och försök förstå vad de säger mm
- Lek
Samt självmedvetenhet dvs det räcker inte att vara där utan man måste även vara medveten om att man är där.
- nu märker jag att solen skiner på min hud. Jag märker att det är skönt.
Som en egen drönarhjärna som ser vad som händer.
Då försvinner ångesten.

Bra tips! Bortsett från "Försök förstå vad fåglarna säger" då kommer du garanterat försvinna i tankarna
Citera
2020-04-22, 21:16
Medlem
svartnatt666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Bra tips! Bortsett från "Försök förstå vad fåglarna säger" då kommer du garanterat försvinna i tankarna
So what? Einstein tänkte sönder hjärnan oavbrutet. Han skulle med kört på inte tänka? Va i nuet. Bli totalt bortkastad resurs?
Citera
2020-04-22, 21:22
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartnatt666
So what? Einstein tänkte sönder hjärnan oavbrutet. Han skulle med kört på inte tänka? Va i nuet. Bli totalt bortkastad resurs?
Låt säga att det var en man som jobbade med att samla skatter.

Han samlade skatter från affärsmän och tjänstemän, och även från vanligt folk.
Medans han jobbade så hade han inte tid att använda skatterna för sig själv, utan bara ge den till andra som hade tiden.
När han kommer hem så är skatterna slut, och allt han har är det han började dagen med.

Vem är den här mannen, och varför kan han inte göra sig själv tid?
Citera
2020-04-22, 21:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Det har du nog fan rätt i.

Men detta med att sänka kroppen i ett småkallt hav har jag upplevt som att just då har jag djävligt svårt att tänka på något annat
Citera
2020-04-22, 21:57
Medlem
Här har man hamnat i filosofiforumet, kul med många svar!
Man är i nuet mer än vad man aktivt tänker, av vad jag förstår.
Gillar liknelsen med flowstate, då det känner jag väl igen och förstår precis vad som menas, då är man verkligen i nuet!
Men tanken är alltså inte att man ska försöka vara i flowstate medans man duschar, lagar mat och diverse, känns ju inte rimligt, eller är de det man eftersträvar med att leva i nuet?

Man vill alltså ha sina stunder i nuet under dagen/vecka, men alltså inget som man försöker upprätthålla kontinuerligt.
Men att meditera är alltså ihopbundet med att leva i nuet och är en bra aktivitet för att just komma in i nuet.

Att försöka spräcka sitt analyserande tankemänster angående tidigare konversationer och annat malande med att lyfta blicken och ta in omgivningen, även om det bara är dem där korta stunden så har man, gått med vinst'?
Citera
2020-04-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartnatt666

Visst är tankarna en viktig resurs, hur skulle vi annars utvecklas om folk inte tänkte? Det är dock stor skillnad att vara uppslukad av tankar och att använda det som en resurs.

TS är nog väldigt analytiskt lagd vilket jag också är och då behöver man hitta ett sätt att få kontakt med sina sinnen igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det har du nog fan rätt i.

Men detta med att sänka kroppen i ett småkallt hav har jag upplevt som att just då har jag djävligt svårt att tänka på något annat

Haha, indeed. Tog ett kallt dopp idag faktiskt, kändes uppfriskande
Citera
2020-04-23, 00:03
Medlem
Citat:

När man säger - leva i nuet så menar man att man INTE ska leva tankemässigt i det förflutna. Många gör det. Sluta grubbla är ett annat sätt att säga det. När man når det så "upplever" man, känner, nuet. Man förnimmer nuet tydligare. Det är att leva i nuet. Att leva i nuet är alltså menat som en motsats till att leva i det förflutna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in