Jag noterar två potentiella problem, det första är att du flyttar din fokus till olika fenomen i din medvetna närvaro och det andra är att du noterar och beskriver fenomenen du lägger din fokus på när du gör det, vilket du beskriver här:
Citat:
t.ex. värmen i duschen, bilar som susar förbi och lukten i parken.
Citat:
noterat att värmen i duschen är behaglig, vattnet längs kroppen och fukten i luften
Citat:
tvålen som jag beskriver utseendet på för mig själv, när jag är klar med den hoppar jag vidare till nästa närvarande ting, doft, känsla, eller ljud. (energikrävande)
Upphör med detta flyttande av fokus på olika fenomen, detta är inte nödvändigt. Möjligtvis kanske du undrar vad du ska göra istället? Om så är fallet är svaret att du bara ska upphöra med det och sluta notera och beskriva fenomenen som du tar fokus på.
Citat:
Vanligtvis reflekterar jag över dagen, utvärderar, tänker på interaktioner och flyter vidare i vad man kunde ha sagt, vad man borde ha sagt and so on.
Att reflektera över dagen kan vara ett mycket kraftfullt verktyg för att erhålla visdom och utveckla din karaktär men detta är inte en form av mindfullness.
Förslagsvis utövar du mindfullsness under dagen och mot kvällstid upphör du med det och byter till reflektion, om du ska göra detta effektivt bör du även dokumentera ner dina reflektioner och sätta dem under analys.
Den grekiska filosofen Aristoteles tränade alla sina studenter i detta, när dagen var slut så ägnade alla elever sig åt att återkalla dagen, vad de hade gjort, varför de gjorde så, vad de kunde gjort bättre och vad de lärt sig, om man gör detta så erhåller man självkännedom och detta resulterar i visdom, denna metod blir även betydligt effektivare om du sysslat med mindfullness under dagen eftersom ditt sinne då inte varit ockuperat med mycket meninglös mental aktivitet vilket kommer resultera i att du kommer kunna reflektera effektivare och göra bättre analyser till följd.