2020-05-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag menar att just för att vi har tagit fram exakta siffror (även om siffrorna inte alls är exakta utan en minimisiffra) så används det emot oss av EU.

Hade vi istället låtit ortsbefolkningen/LRF/Jägarnas riksförbund eller SSR uppskatta antalet och gått på det hade inte EU lagt sig i, det hade räckt med att säga att vi inte har en aning om antalet så hade EU inte lagt sig i.
Hur vet du att det rör sig om en minimisiffra? Men i vilket fall, är verkligen EU den stora boven i just det här dramat? Beslutades det inte om att rovdjur skulle ha en gynnsam bevarandestatus innan Sverige gick med i EU?

Men då förstår jag vad du menar, en mindre exakt siffra som dessutom överdrivs skulle leda till mindre intresse från EU, Naturvårdsverket etc.

Citat:
Förresten så hade inte EU lagt sig i våran vargjakt öht om inte svenska aktivister legat på.
Det kan jag inte uttala mig om, men spelar det någon roll egentligen? Utan EU hade dom väl snarare legat på länsstyrelser och naturvårdsverket istället?

Citat:
Jag förstår inte hur du menar att om det jag skriver stämmer så har dessa länder högre vargtäthet, jag påstår ju inte att vi inte kan veta något om detta.
Poängen var den att om vi antar att det är som du säger att man i Öst- och Sydeuropa inofficiellt "får" jaga varg mer generöst än i Sverige så verkar det ändå förhålla sig så att samexistens fungerar bättre i andra länder. I vart fall finns det fler vargar och fler människor på en mindre yta utan att det som det i debatten ibland har låtit "inte går att leva på landsbygden om det finns varg". Jag är inte lika övertygad som dig att övriga europeiska länders siffror är helt tagna ur luften och inte har något med verkligheten att göra, även om jag köper att den svenska vargstammen säkerligen kan vara bättre dokumenterad. Kort och gott, svensk vargmotståndare gnäller lite väl mycket jämfört mot övriga länder helt enkelt.

Citat:
Jo det är just densamme Chapron, mannen från jägareförbundets skrev först om Chaprons uppmaning till tjuvjakt utan att nämna namnet, bara att det var en känd forskare.

Efter hans kritik av licensjakten så avslöjade svensken namnet på honom eftersom han tyckte att hyckleriet måste fram.
Ha! Det var som fan... Var ju minst sagt ett märkligt agerande. har han gett någon förklaring till det hela?

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Är det inte, bortsett från vad som redan nämnts om att det i Sydeuropa i praktiken ses genom fingrarna med vargdödande, också så att man där i betydligt högre grad än i Sverige har vakthundar som effektivt håller vargen borta från fåren?

Dessutom har jag aldrig haft uppfattningen att vargmotståndet huvudsakligen skulle drivas av får- och renägare, utan att det snarare handlar om att jägarna inte vill behöva se sina hundar vargdödade (vilket i vissa områden är relativt vanligt). Och då har vi ju det faktum att jakt med hund är betydligt vanligare i Sverige än i andra delar av världen.
Jag ska inte uttala mig om sydeuropeisk fåravel och dess bruk av vakthundar, men det skulle väl inte förvåna mig om det du skriver stämmer.

Kanske beror lite på vart i landet man är också, men visst har du en poäng i att många jägare som jagar med lösgående hund inte är så nöjda när deras hundar retar upp vargar i jaktmarkerna. Du har dock samma problem med björn exempelvis. För egen del har jag lite svårt att sympatisera med älgjägare som vill sitt på pass och jaga med lösgående hund som därför inte kan tänka sig att vargar ska få finnas i naturen, men det är väl iofs inte riktigt trådens ämne.

Citat:
Okey, mina otacksamma vänner. Ännu en lite dråplig historia från Viktor Gustafsons eminenta bok.

Mycket taskigt mot Smal Anners att inte informera honom om att vargarna var på skogen så att han kunde skydda sin tik
Hehe dom verkar onekligen inte gilla den där Smal Anners. Pajsfulingen var ju förövrigt ett riktigt najs noanamn för varg
Vart ifrån landet är berättelsen hämtad? Norra Sverige?

Och just det, tack min generösa medforumit för denna underbara historia, måste fan skaffa den där boken
Citera
2020-05-15, 20:51
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah

Hehe dom verkar onekligen inte gilla den där Smal Anners. Pajsfulingen var ju förövrigt ett riktigt najs noanamn för varg
Vart ifrån landet är berättelsen hämtad? Norra Sverige?

Och just det, tack min generösa medforumit för denna underbara historia, måste fan skaffa den där boken
Köp den! Dalarnas finnskogar är stället med många härliga profiler tydligen, jag bjuder på ännu en.

Citat:
En vinterkväll åkte Säfsnäspresten öfver Säfssjön hem från ett kalas vid Fredriksberg. Hans smällfeta byracka kufflade bredvid öfver isen i månskenet.
Ett tu tre kommo ett par vargar uppdykande bakom "Svens holme". Hästen föll i vild galopp, och hunden som kommit inpå blev omkullrakad af skaklarne så att släden till någon del skuttade öfver honom i samma ögonblick.

Drängen-det var just gamle Lars Jonsson i Håen, stod bakpå och tittade sig om med detsamma och såg att vargarna röko på hunden innan denne hunnit resa sig på benen igen. Det gick för hästen i fullt sken till landet men då hugger presten i tömmarne.
"Håll Lars! Nu få vi allt tänka på "Passe " också!", sa han.
"Ja men sir pastorn att nu ä allt sendags", svara drängen.
Citera
2020-05-17, 17:33
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men den här typen av vargjakt funkade väl bara när det var vårvinter och vargarna sjönk genom skaren medans en skidåkare fortfarande kunde hålla sig uppe på skaren p.g.a. skidorna? Resten av året var det som jag förstått det väldigt svårt med vargjakt, särskilt innan bruket av skjutvapen blev allmänt spritt.
............text..............

Varg gropar var ju ett känt sätt, primitiva varg fällor gjorda av tunga stockar som föll då betet togs var ju en annan grej, vet dock inte hur vanligt dessa var.
Citera
2020-06-02, 01:02
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Kanske beror lite på vart i landet man är också, men visst har du en poäng i att många jägare som jagar med lösgående hund inte är så nöjda när deras hundar retar upp vargar i jaktmarkerna. Du har dock samma problem med björn exempelvis.

Inte riktigt. Att varg angriper jakthundar är betydligt vanligare än att björn gör det, och ändå finns det väldigt många fler björnar i landet.

Det djur som skadar och dödar i särklass flest jakthundar är dock vildsvinen. (Som ju även de är måttligt populära hos många jägare.)
Citera
2020-06-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Inte riktigt. Att varg angriper jakthundar är betydligt vanligare än att björn gör det, och ändå finns det väldigt många fler björnar i landet.

Det djur som skadar och dödar i särklass flest jakthundar är dock vildsvinen. (Som ju även de är måttligt populära hos många jägare.)
Där ser man, trodde inte det var sådan stor skillnad... Jag måste vara lite färgad av att i de trakter jag lever och verkar finns väldigt lite (för att säga ingen varg), däremot en del björn. Men statistiken är ju tydlig och jag ser ingen anledning att tvivla på den som sådan. Så vad ska man säga, jag erkänner mitt misstag.

Att vildsvin var så jävliga hade jag dock ingen aning om. Jag har ju hört om att dom kan ställa till det för jordbrukare när dom bökar och har sig och att eftersöksjakt på vildsvin kan vara riktigt farlig för såväl hundar som mänskliga jägare. Men att dom toppade hunddödarligan var som tusan.
Citera
2020-06-08, 20:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag hänvisar till bakgrundsstoryn till nordenskiöldsloppet.

I korthet: Nordenskiöld hade med sig några samiska skidlöpare till Grönland, dessa män visade sig vara rent ofattbart snabba och uthålliga på skidorna. De var så att säga spurtare vid vargjakter i fjällterräng och kunde åka tio mil i högt tempo utan problem, eller som på grönland: 450 km på 56 timmar utan proviant.

Jag har bott granne med ett barnbarnsbarn till han som vann Nordenskiöldsloppet, Paava Lasse Tuorda, han berättade att renskötarna i grupp kunde jaga vargen på skidor i många dagar, sedan när de bedömde att vargen var uttröttad gjorde den hårdaste, segaste och snabbaste av dem en spurt, som alltså kunde vara i många mil och så dödade han vargen.

Det var alltså bara de hårdaste av de hårda av ett nomadfolk som levde sitt liv på skidor som klarade av dessa spurter.

Jag är inte förvånad att dagens renskötare inte är så intresserade av en gynnsam bevarandestatus för vargen när deras förfäder fick jobba så hårt för att bli av med dem.

Precis! Och inte är de så intresserade av att förfölja vargar skidledes men snöskoter duger!

Med av människor hårt reglerad jakt och viltvård så skulle Sverige utan vidare klara sig helt utan vargar!
Citera
2020-06-11, 12:35
Medlem
Det som här kallas "vargplåga" är nog mest en masspsykos, där meme-narrativ om förfärliga vargattacker spreds som löpeld i ett landskap där det väckte till liv ärketyper från det kollektiva undermedvetna. Dessa ärketyper om "djuriska människoätande monster" nog rotade i den djupa förhistorien.

Så nej, jag tror inte på att händelserförloppen på 1800-talet handlade om en "vargplåga", och om det var en sådan var det en tämligen mild sådan som uppblåstes av världsfrånvända individer och i efterhand förmodligen också av romantiker.
Citera
2020-06-20, 04:20
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det som här kallas "vargplåga" är nog mest en masspsykos, där meme-narrativ om förfärliga vargattacker spreds som löpeld i ett landskap där det väckte till liv ärketyper från det kollektiva undermedvetna. Dessa ärketyper om "djuriska människoätande monster" nog rotade i den djupa förhistorien.

Så nej, jag tror inte på att händelserförloppen på 1800-talet handlade om en "vargplåga", och om det var en sådan var det en tämligen mild sådan som uppblåstes av världsfrånvända individer och i efterhand förmodligen också av romantiker.

Jag har sett ett gammalt dokument om hur många djur som dödades av varg ett visst år i en socken där mina förfäder levde, och jag minns inte de exakta siffrorna, men jag häpnade faktiskt över hur många djur det handlade om.
Citera
2020-06-20, 16:04
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Nej, där har du bestämt fel.

Från slutet av 1700-talet och under 1800-talet har vi en kraftig folkökning i Sverige, till följd av freden, vaccinet och potatisen. Detta leder till stora sociala förändringar i Sverige. Vi får en fattig jordlös underklass på landsbygden. För att försörja dessa driver man utmarksbruket till en närmast extrem nivå. Hundratusel´ntals människor lever i små torp i skogen med en ko, en gris, några getter och ett potatisland och överlever på detta. Om då vargen eller björnen tar torparens enda ko, innebär det sannolikt att familjen får svälta under vintern, och att något av barnen inte överlever.

Därför beslöt myndigheterna att dessa rovdjur skulle utrotas, samtidigt innebär industrialiseringen att effektiva skjutvapen blir tillgängliga även för allmogen. Generösa skottpenningar betalas ut för dessa rovdjur. Dryga böter väntar de hushåll som inte ställer upp när det kallas till varg- och eller björnskall.

Detta innebar att vargen utrotades ur götalandskapen under 1800-talets första hälft, i svealandskapen under dess andra hälft. Endast en liten spillra blir kvar i de mest otillgängliga delarna av landet.
Citera
2020-06-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nej, där har du bestämt fel.

Från slutet av 1700-talet och under 1800-talet har vi en kraftig folkökning i Sverige, till följd av freden, vaccinet och potatisen. Detta leder till stora sociala förändringar i Sverige. Vi får en fattig jordlös underklass på landsbygden. För att försörja dessa driver man utmarksbruket till en närmast extrem nivå. Hundratusel´ntals människor lever i små torp i skogen med en ko, en gris, några getter och ett potatisland och överlever på detta. Om då vargen eller björnen tar torparens enda ko, innebär det sannolikt att familjen får svälta under vintern, och att något av barnen inte överlever.

Därför beslöt myndigheterna att dessa rovdjur skulle utrotas, samtidigt innebär industrialiseringen att effektiva skjutvapen blir tillgängliga även för allmogen. Generösa skottpenningar betalas ut för dessa rovdjur. Dryga böter väntar de hushåll som inte ställer upp när det kallas till varg- och eller björnskall.

Detta innebar att vargen utrotades ur götalandskapen under 1800-talets första hälft, i svealandskapen under dess andra hälft. Endast en liten spillra blir kvar i de mest otillgängliga delarna av landet.
Om folk flyttar ut till vargen är det rätt att tala om vargplåga?

Och nej, jag tar alla varghistorier med en nypa salt. Vargen är inte så farligt eller vanlig som folk tror. Varghatet fanns nog inan den påstodda vargplågan.
Citera
2020-06-20, 17:58
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Om folk flyttar ut till vargen är det rätt att tala om vargplåga?

Och nej, jag tar alla varghistorier med en nypa salt. Vargen är inte så farligt eller vanlig som folk tror. Varghatet fanns nog inan den påstodda vargplågan.

Enligt Carl-Herman Lindhagen blev 465 hästar, 2108 kor samt 21608 småkreatur (svin, får och getter) dödade av varg i Sverige bara år 1829. Detta i en tid då man levde av självhushållning. Det måste varit ett oerhört hårt slag för de drabbade.

Visst varghanteringen är av äldre dato än så. Enligt de gamla landskapslagarna fanns skyldigheter för allmogen att hålla fångstanordningar för varg, Kristoffer av Bayern besämde att den som ägde Ko eller so och åt vid eget bord skulle ställa upp när vargjakt utlystes i Kyrkan. Denna lag kom i olika former att gälla fram till slutet av 1800-talet. Detta visar att även de styrande ända sedan medeltiden tagit frågan på mycket stort allvar.
Citera
2021-04-19, 08:26
Medlem
Ördögs avatar
Eftersom flera av inläggen kommit att handla om Finland, kan jag upplysa om att biologen och journalisten Jouni Tikkanen år 2019 gav ut en ytterst läsvärd bok om vargattackerna i Åbotrakten på 1880-talet, om forna tiders vargplåga i allmänhet och om det varghat som logiskt nog fått näring av såna händelser.

Boken, som fått titeln Lauma (Flocken) finns dessvärre bara på finska. Några ordentliga recensioner på svenska eller engelska kan jag tyvärr inte hitta. Men här granskar Tikkanen en av bestarna som finns utställd på S:t Olofsskolan i Åbo. En skola som i folkmun kallas Sossen! Kul, va? (Och korvaraha betyder ordagrant öronpeng.)

På 1880-talet härjade vargarna i Åbo – Jouni Tikkanen skrev bok om Sossen-vargens blodiga historia
https://abounderrattelser.fi/pa-1880...diga-historia/
För 140 år sedan florerade vargskräcken i Åbotidningarnas spalter. Åren 1880–81 härjades nejden av en vargflock som under två års tid tros ha dödat 22 barn. Attackerna tog slut först då myndigheterna tog in ryska experter, med vars hjälp vargarna kunde avlivas.
/---/
Den troligaste förklaringen till 1880-talets vargattacker är den akuta brist på föda som rådde i landskapet. Viltvård var ett okänt begrepp och älgarna hade jagats till utrotningsgränsen i Egentliga Finland. Vitsvanshjortarna som i dag är så vanliga hade inte ännu kommit till Finland.

– Eftersom skogarna var tomma började vargarna söka sig närmare bebyggelsen, i jakt på boskap. De vande sig vid människor, och då det inte fanns boskap var ett barn ett lätt byte.

En omfattande jakt på vargarna sattes in år 1880, men på grund av bristande kunskap fälldes inte en enda varg förrän man tog in rysk hjälp. Vintern 1882 fälldes flockens hona av en rysk jägare, och lite senare tog torparsonen Matti Hillberg i Nousis livet av hannen.

Under de efterföljande decennierna tilltog jakten och i början av 1900-talet var vargarna så gott som försvunna från södra Finland.

Donerades till Katedralskolan

Alfahannen köptes upp av Åbobon Johan Reinberg, som stoppade upp djuret. Reinberg var fotograf och mångsysslare, och även om vargen ännu är intakt ser man tecken på att uppstoppningen gjorts av en amatör, säger Tikkanen.

– En intressant detalj är att öronen sytts fast på nytt. Det beror på att jägaren fick betalt när han visade upp skinnet för myndigheterna. För att han inte skulle försöka få pengar för det i en annan kommun klippte myndigheterna av öronen. Därav kommer det finska ordet korvaraha, skottpeng.

Vargen donerades till Katedralskolan av Reinbergs änka. Därifrån kom den till S:t Olofsskolan, där den länge låg i källaren tills glasvitrinen införskaffades för cirka tio år sedan.
Och i publikationen Budkavlen, som ges ut av institutionen för etnologi och folkloristik vid Åbo Akademi, skildrades i fjol hur vargattacker rapporterats i dåtidens press och hur de levt kvar i folktraditionen. Hela numret kan läsas som pdf-fil.

"Bara en fot och en känga": Vargdödade barn i Finland i folktradition och mediematerial
https://journal.fi/budkavlen/article/view/99531/57189

Fler skräckhistorier om vargarnas framfart kan uppletas i tidningar från gångna tider. Det är bara att söka på Kungliga Bibliotekets och Finlands Nationalbiblioteks webbplatser.

https://tidningar.kb.se/
https://digi.kansalliskirjasto.fi/search
Senast redigerad av Ördög 2021-04-19 kl. 08:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in