Citat:
Hur vet du att det rör sig om en minimisiffra? Men i vilket fall, är verkligen EU den stora boven i just det här dramat? Beslutades det inte om att rovdjur skulle ha en gynnsam bevarandestatus innan Sverige gick med i EU? Jag menar att just för att vi har tagit fram exakta siffror (även om siffrorna inte alls är exakta utan en minimisiffra) så används det emot oss av EU.
Hade vi istället låtit ortsbefolkningen/LRF/Jägarnas riksförbund eller SSR uppskatta antalet och gått på det hade inte EU lagt sig i, det hade räckt med att säga att vi inte har en aning om antalet så hade EU inte lagt sig i.
Hade vi istället låtit ortsbefolkningen/LRF/Jägarnas riksförbund eller SSR uppskatta antalet och gått på det hade inte EU lagt sig i, det hade räckt med att säga att vi inte har en aning om antalet så hade EU inte lagt sig i.
Men då förstår jag vad du menar, en mindre exakt siffra som dessutom överdrivs skulle leda till mindre intresse från EU, Naturvårdsverket etc.
Citat:
Det kan jag inte uttala mig om, men spelar det någon roll egentligen? Utan EU hade dom väl snarare legat på länsstyrelser och naturvårdsverket istället?
Citat:
Poängen var den att om vi antar att det är som du säger att man i Öst- och Sydeuropa inofficiellt "får" jaga varg mer generöst än i Sverige så verkar det ändå förhålla sig så att samexistens fungerar bättre i andra länder. I vart fall finns det fler vargar och fler människor på en mindre yta utan att det som det i debatten ibland har låtit "inte går att leva på landsbygden om det finns varg". Jag är inte lika övertygad som dig att övriga europeiska länders siffror är helt tagna ur luften och inte har något med verkligheten att göra, även om jag köper att den svenska vargstammen säkerligen kan vara bättre dokumenterad. Kort och gott, svensk vargmotståndare gnäller lite väl mycket jämfört mot övriga länder helt enkelt.
Citat:
Ha! Det var som fan... Var ju minst sagt ett märkligt agerande. har han gett någon förklaring till det hela?
Jo det är just densamme Chapron, mannen från jägareförbundets skrev först om Chaprons uppmaning till tjuvjakt utan att nämna namnet, bara att det var en känd forskare.
Efter hans kritik av licensjakten så avslöjade svensken namnet på honom eftersom han tyckte att hyckleriet måste fram.
Efter hans kritik av licensjakten så avslöjade svensken namnet på honom eftersom han tyckte att hyckleriet måste fram.
Citat:
Jag ska inte uttala mig om sydeuropeisk fåravel och dess bruk av vakthundar, men det skulle väl inte förvåna mig om det du skriver stämmer. Är det inte, bortsett från vad som redan nämnts om att det i Sydeuropa i praktiken ses genom fingrarna med vargdödande, också så att man där i betydligt högre grad än i Sverige har vakthundar som effektivt håller vargen borta från fåren?
Dessutom har jag aldrig haft uppfattningen att vargmotståndet huvudsakligen skulle drivas av får- och renägare, utan att det snarare handlar om att jägarna inte vill behöva se sina hundar vargdödade (vilket i vissa områden är relativt vanligt). Och då har vi ju det faktum att jakt med hund är betydligt vanligare i Sverige än i andra delar av världen.
Dessutom har jag aldrig haft uppfattningen att vargmotståndet huvudsakligen skulle drivas av får- och renägare, utan att det snarare handlar om att jägarna inte vill behöva se sina hundar vargdödade (vilket i vissa områden är relativt vanligt). Och då har vi ju det faktum att jakt med hund är betydligt vanligare i Sverige än i andra delar av världen.
Kanske beror lite på vart i landet man är också, men visst har du en poäng i att många jägare som jagar med lösgående hund inte är så nöjda när deras hundar retar upp vargar i jaktmarkerna. Du har dock samma problem med björn exempelvis. För egen del har jag lite svårt att sympatisera med älgjägare som vill sitt på pass och jaga med lösgående hund som därför inte kan tänka sig att vargar ska få finnas i naturen, men det är väl iofs inte riktigt trådens ämne.
Citat:
Hehe dom verkar onekligen inte gilla den där Smal Anners. Pajsfulingen var ju förövrigt ett riktigt najs noanamn för varg
Vart ifrån landet är berättelsen hämtad? Norra Sverige?
Och just det, tack min generösa medforumit för denna underbara historia, måste fan skaffa den där boken