2008-03-04, 21:44
Medlem
NkpgTettes avatar
Hiv-test, Bör jag vara orolig?

För ungefär 6-7 månader sedan så hade jag oskyddat sex med en tjej som hävdar att hon haft sex dagen innan med en kille som "skojade" om att han var hiv-positiv men enligt henne var detta ett skämt.
Jag tog hårt på situationen och bad henne om att testa sig vilket hon senare efter mycket tvivel gjorde.
Kliniken där hon testa sig sa att dom skulle ringa upp henne inom högst två veckor om hon hade någon sjukdom. Ingen ringde.

Men nu till själva grejjen.
Hennes mobiltelefon blev stulen efter en vecka efter besöket ungefär och jag blev orolig att dom kanske ville ringa men inte fick tag i henne eftersom hennes mobil var stulen och la det hela åt sidan. Hon hävda att hon gav alla sina personuppgifter så allt var helt lugnt. Men jag vet att hon kan ljuga om saker för att lugna ner mig ibland.

Ibland nu sju månader efter tillfället när jag hör något med Hiv börjar alltid mitt hjärta bulta och jag känner att det fortfarande finns en liten oro för det där.

Bör jag vara orolig längre? Lägger ett sjukhus ett positivt hiv-test bara åt sidan?
Senast redigerad av NkpgTette 2008-03-04 kl. 21:46.
Citera
2008-03-04, 21:51
Medlem
Självklart gör dom det inte, De hör vad jag vet alltid av sig däremot oavsett om man man har testats positiv eller negativ. Detta går snabbt att lösa genom att tillsammans med henne ringa till sjukhuset.
Citera
2008-03-04, 21:52
Medlem
nobles avatar
De hade fått tag i henne om det var positivt, var så säker
Citera
2008-03-04, 21:58
Medlem
Månsans avatar
Du ska inte vara ett jäkla dugg orolig. Risken att smittas för en man av en positiv kvinna är försvinnande liten. Och inget du berättat talar för att tjejen ens är hiv-positiv.
Citera
2008-03-04, 22:00
Medlem
-jOE!s avatar
Man lämnar väl personnummer vid sådana besök? Dom hade säkert letat upp om han hade visat sig vara positiv.

Men varför inte gå att testa sig ändå? Så slipper du gå runt å vara orolig.
Citera
2008-03-04, 22:10
Medlem
The Masters avatar
Hej oroliga TS.

Du behöver inte oroa dig, hade hon varit smittad hade dom skickat brev till henne där dom ber henne inställa sig hos doktor xxx för samtal. Har man HIV så ges ej besked via telefon utan du ombeds komma till sjukhuset.

Jag hade lika stor ångest som dig då jag testade mig efter nyår 2006, jag spände mig hela dagarna fram till 17 då jag visste att dom stängde. Och sedan var det dags att oroa sig igen 07:30 följande dag.

Om du inte haft primärinfektion samt ej hört något från tjejen i fråga kan du vara lugn, det är nämligen lagen om smittskydd som gäller vid HIV-smittade. Hon är skyldig att rapportera till alla hon haft sex med att hon är smittad och be denne att också ta testet.

Slappna av och när du lugnat dig ett par dagar så går du och lämnar blod och kollar, du kommer aldrig mer att uppskatta livet mer än då du inte hört något efter 1-2 veckor.

Och har man HIV så hör dom av sig inom 3-5 dagar redan.

Lugn vackra människa. HIV är ingen dödlig sjukdom som du vet.
Citera
2008-03-04, 22:27
Medlem
prettygirls avatar
Trams raderat

/Mod
Citera
2008-03-04, 22:43
Medlem
NkpgTettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Hej oroliga TS.

Du behöver inte oroa dig, hade hon varit smittad hade dom skickat brev till henne där dom ber henne inställa sig hos doktor xxx för samtal. Har man HIV så ges ej besked via telefon utan du ombeds komma till sjukhuset.

Jag hade lika stor ångest som dig då jag testade mig efter nyår 2006, jag spände mig hela dagarna fram till 17 då jag visste att dom stängde. Och sedan var det dags att oroa sig igen 07:30 följande dag.

Om du inte haft primärinfektion samt ej hört något från tjejen i fråga kan du vara lugn, det är nämligen lagen om smittskydd som gäller vid HIV-smittade. Hon är skyldig att rapportera till alla hon haft sex med att hon är smittad och be denne att också ta testet.

Slappna av och när du lugnat dig ett par dagar så går du och lämnar blod och kollar, du kommer aldrig mer att uppskatta livet mer än då du inte hört något efter 1-2 veckor.

Och har man HIV så hör dom av sig inom 3-5 dagar redan.

Lugn vackra människa. HIV är ingen dödlig sjukdom som du vet.

Okej, tack för det lugnande
Jag vill nämligen inte gå och göra sånt där prov av olika anledningar. Vi båda var 18 år när vi hade det och hon hade haft sex med ungefär fem stycken yngre killar innan så jag gissar att chansen är ganska liten att hon drabbats. Dem sa tydligen också att det såg bra ut på sjukhuset men hur man ser det vet jag inte.
Citera
2008-03-04, 23:03
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NkpgTette
Okej, tack för det lugnande
Jag vill nämligen inte gå och göra sånt där prov av olika anledningar. Vi båda var 18 år när vi hade det och hon hade haft sex med ungefär fem stycken yngre killar innan så jag gissar att chansen är ganska liten att hon drabbats. Dem sa tydligen också att det såg bra ut på sjukhuset men hur man ser det vet jag inte.
Det syns inte att man har HIV så det var nog inte rent fysiskt de menade att "det ser bra ut".
Risken för att smittas med HIV är väldigt liten men finns trots allt. Vore jag du skulle jag bita ihop och gå och testa mig själv, det kanske är värt de veckorna innan resultaten är klara för att få ett klart och rakt svar så du slipper oroa dig mer.
Citera
2008-03-04, 23:21
Medlem
Späks avatar
För SATAN!

Vid minsta misstanke så är det din jävla skyldighet att gå och testa dig!

HIV är en vidrig sjukdom som måste utrotas med alla till buds stående medel!

Inget att skämmas för, in på närmsta STD-mottagning och fläk upp armen.

Misstag kan göras, blodprov kan förväxlas, labpersonal kan vara bakfull, personnummer kan fejkas, HIV-infektion upptäcks ibland inte fören efter ett trettiotal dagar, då viruset fått fäste i kroppen.

Testa dig ffs
Citera
2008-03-04, 23:24
Medlem
Apspektakels avatar
Testa dig för tusan.

Jag gjorde det en gång.
Dock inga befogade misstankar mer än att kvinnan i fråga hade legat med varenda karl sen dackefejden.
Fy fan asså, tiden efter att jag testat mig var dom längsta två veckorna i hela mitt liv.
Dock till min stora förvånan (jävligt stora) så var jag frisk som en nötkärna!
Citera
2008-03-04, 23:46
Medlem
prettygirls avatar
Rent generellt så är det väl ändå väldigt svårt att bli smittad med HIV? Särskilt mindre risk för en man att få det av en kvinna. Lägg därtill att en väldigt liten del av befolkningen i Sverige bär på viruset. Av dessa är de flesta homosexuella män. Därmed inte sagt att man ska knulla runt utan gummi och tro sig vara säker.

Om du absolut tror dig vara smittad så gör ett test. Men det finns inte en chans att hon skulle vara smittad och inte få reda på det pga att hon tappat bort luren. Så du kan nog vara lugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in