• 1
  • 2
2020-04-19, 16:13
Medlem
Flyttade till en egen lägenhet för 5 månader sen och bränner ca 10k på utemat varje månad (300 /dag i runda slängar), äter aldrig något hemma och har ingenting i kylen eller skafferiet.

Jag tror det beror på en kombination att jag suger på att laga mat, tycker att det är jobbig att gå och handla och att jag är för lat och vill ha maten serverad då jag alltid fick det när jag bodde hemma. Lite som ett beroende.

Det är inte hållbart längre då jag inte är rik och det är faktiskt mer än halva min lön .. hur bryter jag den onda cirkeln? jag lovar mig själv varje dag att från och med imorgon ska jag börja handla och bara äta hemma men sen så står jag där och drar ut och käkar ändå fast jag inte vill..
Citera
2020-04-19, 16:22
Medlem
Om du inte gillar att gå ut och handla kan du ju alltid beställa hem råvaror från typ mat.se och sedan laga din egen mat av det.
Vad det gäller matlagning så tänker jag såhär, man ska göra det resten av livet, så varför inte bli bra på det?

Gå in på youtube och kolla matrelaterad content för att få lite inspiration. Eller kolla igenom någon säsong av sveriges mästerkock eller liknande.
Om du till exempel ofta beställer pizza, testa ställ dig och gör en egen pizza. Du har säkerligen råd med en pizzasten exempelvis om du spenderar 10k i månaden på mat.
Visst, det tar lite tid och laga mat, men känslan av att ha gjort det själv blir man onekligen stolt över om det är gott.
Citera
2020-04-19, 16:25
Köp hem lite halvfabrikat först och börja laga. När du känner dig mogen nog så kan du börja från grunden. Stek inte på för hög värme. Försök att återskapa det som du äter ute. Köp ett par fina knivar först, jag förmodar att du har slöa skitknivar hemma. En stor kokkniv och en liten räcker alldeles utmärkt. Lär dig hur man hackar lök och skär saker i allmänhet. Lär dig koka pasta och ris. Det är rent sagt pinsamt att inte kunna laga mat om man lämnat föräldrahemmet.
Citera
2020-04-19, 16:26
Medlem
Ska också säga att jag varit i din sits. Det gick så långt så jag systematiskt började beställa från olika ställen hela tiden för att inte skämmas när jag träffade budet i dörren för att jag beställde så ofta.
Citera
2020-04-19, 16:29
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Du kanske har nåt fel i hjärnan?

Om du hamnar på korvkiosken varje dag "fast du inte vill" så låter det ganska allvarligt.

Finns det andra situationer du hamnar i hela tiden mot din vilja?

Kanske hamnar du i motståndarlagets fotbollsklack "fast du inte vill"

Kanske står du där vid ett glory hole "fast du inte vill"

Hoppas du får hjälp.
Citera
2020-04-19, 16:37
Medlem
Bajskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preev
Flyttade till en egen lägenhet för 5 månader sen och bränner ca 10k på utemat varje månad (300 /dag i runda slängar), äter aldrig något hemma och har ingenting i kylen eller skafferiet.

Jag tror det beror på en kombination att jag suger på att laga mat, tycker att det är jobbig att gå och handla och att jag är för lat och vill ha maten serverad då jag alltid fick det när jag bodde hemma. Lite som ett beroende.

Det är inte hållbart längre då jag inte är rik och det är faktiskt mer än halva min lön .. hur bryter jag den onda cirkeln? jag lovar mig själv varje dag att från och med imorgon ska jag börja handla och bara äta hemma men sen så står jag där och drar ut och käkar ändå fast jag inte vill..

Be mamma och pappa om hjälp. Jag tror dom jättegärna lär dig laga mat.
Citera
2020-04-19, 16:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Köp hem lite halvfabrikat först och börja laga. När du känner dig mogen nog så kan du börja från grunden. Stek inte på för hög värme. Försök att återskapa det som du äter ute. Köp ett par fina knivar först, jag förmodar att du har slöa skitknivar hemma. En stor kokkniv och en liten räcker alldeles utmärkt. Lär dig hur man hackar lök och skär saker i allmänhet. Lär dig koka pasta och ris. Det är rent sagt pinsamt att inte kunna laga mat om man lämnat föräldrahemmet.

Jag har aldrig förstått vad halvfabrikat är för något. Kan du ge några exempel?

Jag tycker att butikernas sortiment dels består av råvaror (t ex potatis, ris, pasta, kött och fisk), och dels av färdigmat (mikromat, pizza, soppor m.m.). Vad finns det där emellan?
Citera
2020-04-19, 16:43
Medlem
SophieNeveus avatar
Det finns väldigt mycket information att hämta på både nätet och youtube. Där du kan lära dig att laga olika maträtter från grunden.
Se det som en investering i dig själv och hur mycket pengar du hade kunnat spara till framtiden!
Citera
2020-04-19, 16:46
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har aldrig förstått vad halvfabrikat är för något. Kan du ge några exempel?

Jag tycker att butikernas sortiment dels består av råvaror (t ex potatis, ris, pasta, kött och fisk), och dels av färdigmat (mikromat, pizza, soppor m.m.). Vad finns det där emellan?
Halvfabrikat är mat som är halvfärdig men som kräver tillagning, t.ex. pasta. Helfabrikat är produkter som du kan käka direkt ur förpackningen. Visst kan du käka rå pasta men det är inte lika gott som tillagad pasta.

Man kan se det som:
Halvfabrikat = Halvlagad
Helfabrikat = Hellagad
Citera
2020-04-19, 16:46
Medlem
Citat:

10k???

Det är 300 om dagen...

Det är kul att laga mat, det är många som uppskattar sysslan.

Börja med att äta en ordentlig frukost hemma så du står dig. Fil och flingor eller vad du brukar äta.

Billigt, praktiskt, gott och tidsbesparande!!
Citera
2020-04-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Du kanske har nåt fel i hjärnan?

Om du hamnar på korvkiosken varje dag "fast du inte vill" så låter det ganska allvarligt.

Finns det andra situationer du hamnar i hela tiden mot din vilja?

Kanske hamnar du i motståndarlagets fotbollsklack "fast du inte vill"

Kanske står du där vid ett glory hole "fast du inte vill"

Hoppas du får hjälp.

Någon form av beroendeproblematik tror jag att jag har men skulle inte beskriva det som ''nåt fel i hjärnan'', mer en dålig vana som jag vill bryta.
Citera
2020-04-19, 16:49
Medlem
Citat:

Lär dig laga 7 maträtter som du verkligen gillar själv.
Börja med 3st och leta först efter enklaste och snabbaste receptet och därefter så utvecklar du det varje gång du lagar det.

Du kan ju även köpa nån Kokbok om det finns mån kock du gillar men risken är att det blir fiasko eftersom det är för svårt och då faller du tillbaka till gamla rutiner.

Du kan få några riktigt bra tips om du vill men det enklaste jag kan är typ Spagetti Carbonara.
(köp fläsk istället för Bacon och använd olivolja att steka i för smakens skull. Köp sen BRA parmesan)

Sen förädlar du maten varje gång du lagar den.
De första 10gångerna så kommer du både lyckas och misslyckas men det är ju så man lär sig nåt och blir bra.

Ett sätt för mig att lära mig matlagning är att nörda ner mig i både matlagning och prylar.
Har du en riktigt bra stekpanna, gryta, stektermometer, kockkniv, rivjärn osv så är det mkt enklare att lyckas med maten oxå.
Till slut så kan du laga 7maträtter hyfsat bra.
Klarar du sen 10maträtter BRA så är du bättre än de flesta amatörkockar...

Vill du ha tips?

Spagetti Carbonara
Spagetti med köttfärsås
Lasange
1-3 av det du äter ute, typ Hamburgare/Strips, pizza, kebab, falafel. Lär dig göra en egen.
Nån maträtt med ris
Nån maträtt med potatis
Nåt indiskt eller thailändskt eller annat som du gillar att käka ute.
Själv håller jag på med beercan chicken (både grillat och i ugn). Blir sjukt gott när det lyckas!

Att steka eller koka nåt är enkelt men att göra bra sås är lite svårare så köp färdig sås och gör sen egen allt eftersom.

Tips på tuben på matnördar:
Matgeek
Heston Blumental.
Gillar matprogrammen som finns på Netflix och Viaplay oxå.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-04-19 kl. 17:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in