Citat:
Ursprungligen postat av
preev
Flyttade till en egen lägenhet för 5 månader sen och bränner ca 10k på utemat varje månad (300 /dag i runda slängar), äter aldrig något hemma och har ingenting i kylen eller skafferiet.
Jag tror det beror på en kombination att jag suger på att laga mat, tycker att det är jobbig att gå och handla och att jag är för lat och vill ha maten serverad då jag alltid fick det när jag bodde hemma. Lite som ett beroende.
Det är inte hållbart längre då jag inte är rik och det är faktiskt mer än halva min lön .. hur bryter jag den onda cirkeln? jag lovar mig själv varje dag att från och med imorgon ska jag börja handla och bara äta hemma men sen så står jag där och drar ut och käkar ändå fast jag inte vill..
Lär dig laga 7 maträtter som du verkligen gillar själv.
Börja med 3st och leta först efter enklaste och snabbaste receptet och därefter så utvecklar du det varje gång du lagar det.
Du kan ju även köpa nån Kokbok om det finns mån kock du gillar men risken är att det blir fiasko eftersom det är för svårt och då faller du tillbaka till gamla rutiner.
Du kan få några riktigt bra tips om du vill men det enklaste jag kan är typ Spagetti Carbonara.
(köp fläsk istället för Bacon och använd olivolja att steka i för smakens skull. Köp sen BRA parmesan)
Sen förädlar du maten varje gång du lagar den.
De första 10gångerna så kommer du både lyckas och misslyckas men det är ju så man lär sig nåt och blir bra.
Ett sätt för mig att lära mig matlagning är att nörda ner mig i både matlagning och prylar.
Har du en riktigt bra stekpanna, gryta, stektermometer, kockkniv, rivjärn osv så är det mkt enklare att lyckas med maten oxå.
Till slut så kan du laga 7maträtter hyfsat bra.
Klarar du sen 10maträtter BRA så är du bättre än de flesta amatörkockar...
Vill du ha tips?
Spagetti Carbonara
Spagetti med köttfärsås
Lasange
1-3 av det du äter ute, typ Hamburgare/Strips, pizza, kebab, falafel. Lär dig göra en egen.
Nån maträtt med ris
Nån maträtt med potatis
Nåt indiskt eller thailändskt eller annat som du gillar att käka ute.
Själv håller jag på med beercan chicken (både grillat och i ugn). Blir sjukt gott när det lyckas!
Att steka eller koka nåt är enkelt men att göra bra sås är lite svårare så köp färdig sås och gör sen egen allt eftersom.
Tips på tuben på matnördar:
Matgeek
Heston Blumental.
Gillar matprogrammen som finns på Netflix och Viaplay oxå.