Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2020-04-20, 06:04
Medlem
Slupens avatar
Laga mat från grunden är enklare än vad du vill ha det till om du sätter ambitionen lägre.

Förmodligen är ett av dina största hinder att du inte har ett kök med absolut minimalt antal redskap du behöver. Eftersom vi ska spara pengar är ett grymt tips att gå till myrorna eller liknande, gå till husgeråd där allting kostar en spottstyver. Sånt du måste ha hemma är:

En sil
Konservöppnare
Stekpanna - helst teflon (köp ingen som är skrapad)
Kastrull -modell liten för frukost
Kastrull - modell större - för middag /soppa / större kok
Slev och stekspade - helst trä men det är inte så viktigt

Kockkniv - en som känns bra i handen bara. Medium storlek - du behöver inte mera än en kniv.
Om du köper en andrahands kniv är den förmodligen slö - sö köp en knivvässare (som du ser kockar står och skrapar mot). Det är rent farligt att laga mat med en slö kniv så bäst att vässa.

https://www.youtube.com/watch?v=SBn1i9YqN1k

Nu är du redo. Nästa steg är kryddor. Det här är det dyraste steget i att laga mat hemma. Köp kryddor efter den typ av mat du älskar. Älskar du indiskt - köp indiska kryddor. Italienskt - köp klassiska kryddor. På ett minimum behöver du

Havssalt
Peppar
Paprika pulver
Vilken typ av chili pulver som helst
Vitlökspulver
Örter - Franska örter är en bra mix och gör det enkelt att få ihop.
Köp en färdig kryddblanding du gillar (t.ex. grill krydda / pommes krydda etc etc)

Nu gör du följande:

Bestäm dig vilka 3 basvaror du älskar vilket är grunden i vilken matlagning som helst. T.ex Rangordna.

1. Potatis
2. Ris
3. Pasta
4. Köttfärs

Om du valde potatis först - börja med det enklaste. Att koka potatis.

1. Skrubba av potatisen tills ren - lägg i din kokkastrull. Täck med vatten. Sätt på plattan sätt på hög värme till vattnet börjar koka. Dra ner värmen när det kokar.
2. Sätt alarm på 20 minuter
3. Ta en kniv och sätt den i potatisen - går kniven lätt in - då är det klart.

Skala potatisen på tallrik - senap - ketchup på - sen bara att ät som det är. Inget mera konstigheter.

Baka potatis
Sätt ugnen på 180 grader
Gör rent potatisen
In med skiten i ugnen 20 till 30 minuter
Kolla om färdigt genom att sticka kniv i den. Om klart ät - inte klart - tillbaka i ugnen.

När du äter - pröva dina ny kryddor på varje olika bitar så vet du hur kryddorna smakar och vad du gillar.

Potatis mos - samma som recept 1
När kokt - krossa potatisen med va fan som helst du har hemma direkt i kastrullen. Tillsätt mjölk eller varmt vatten. salt pepper lite i taget. Fortsätt till moset ser ut som du vill ha det. smaka av med salt - peppar.

Klart

Frukost - gröt - smörgås etc enklast.

Gröt - havregryn - tillsätt vatten så det täcker grynen plus 1 cm. Sätt på låg-medel värme. Rör om då och då i ca 3-4 minuter. Klart.

Som många andra säger - youtube är guld men börja med det enklaste typ av mat som du redan tycker är förjäkla gott innan du börjar med köttfärssås etc etc som kräver lite mer pre - know how etc. Koncentrera på tidiga superlätta vinster.
Citera
2020-04-20, 06:05
Medlem
Gift dig med en yrkesverksam kock.
Citera
2020-04-20, 06:24
Medlem
- Burkmat typ felix gulash

- ärtsoppa, kostar typ 7kr paketet. Billigt, nyttigt, gott

- icas färdiga kylrätter, kostar typ 30kr. Helt okej.

- pica delli sallad

Mm. Mm.

Det finns gott om rätter som bara behöver värmas i micron under ett par minuter, som är billigare än utemat och smakar helt okej.
Så kan man gå ut o käka nån gång ibland istället
Citera
2020-04-20, 13:09
Moderator
evilhoneys avatar
Privatekonomi --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2020-04-20, 14:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preev
Nej ingen märkbar viktuppgång men brukar inte käka riktig skräpmat utan blir t.ex kycklingwraps, subway, köttfärspasta och dylikt till lunch och middag. Mitt problem är att det blivit en vana som jag har svårt att sluta med och att jag slösar betydligt mer än jag har råd med, tror inte det är vanligt att folk som tjänar 18k netto lägger 10k på utemat. Blir inga pengar över till annat efter hyran och mobilräkningen är betald typ.

Har svårt att motivera mig själv att gå och handla då jag verkligen suger på att laga mat och duger inte mer än till att koka nudlar.
Då är det dax att dra ur tummen och börja laga mat.
För mig det finns trådar för lättlagad mat.

Du kan tex steka en köttbit, och äta den med en köpe bea.(Som går pimpa upp, om man vill ha den mer rätt i smaken.)

Det finns bara en väg ur denna, och det är börja laga mat.
Och är du för kass, så föreslår jag att du börjar grytor och långkok.
DÅ de är enkla och sköter sig självt långa stunder.

Raps kan du göra snabbt själv, troligtvis snabbare än det tar och ringa stället och få det levererat.
Och det finns så oänderligt många rätter som är snabba och goda.
Citera
2020-04-20, 15:47
Medlem
hesons avatar
Ditt problem är ju att du inte vill, inte ids. Om du motiverar dig på något sätt så kommer du lyckas.

Tillexempel: Det är en dyr sak som du vill ha men inte har råd med. Den får du köpa om/när du sparat in kostnaden på att laga din egna mat.
Citera
2020-04-20, 15:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Flyttade till en egen lägenhet för 5 månader sen och bränner ca 10k på utemat varje månad (300 /dag i runda slängar), äter aldrig något hemma och har ingenting i kylen eller skafferiet.

Jag tror det beror på en kombination att jag suger på att laga mat, tycker att det är jobbig att gå och handla och att jag är för lat och vill ha maten serverad då jag alltid fick det när jag bodde hemma. Lite som ett beroende.

Det är inte hållbart längre då jag inte är rik och det är faktiskt mer än halva min lön .. hur bryter jag den onda cirkeln? jag lovar mig själv varje dag att från och med imorgon ska jag börja handla och bara äta hemma men sen så står jag där och drar ut och käkar ändå fast jag inte vill..

När du lär dig laga bra mat så kommer du tycka att det är roligare, du får mer kontroll på vad du stoppar i dig samt får många slantar över.

Dessutom är det trevligare att äta hemma framför din TV med varm fräsch mat.

Börja med att lista vilken mat du tycker om och lär dig sedan att laga den, en rätt/gengre i taget.

Thai mat:
https://www.youtube.com/user/PailinsKitchen

Blandat:
https://www.youtube.com/channel/UCra...RVOG4gg/videos
Citera
2020-04-20, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Laga mat från grunden är enklare än vad du vill ha det till om du sätter ambitionen lägre.

Förmodligen är ett av dina största hinder att du inte har ett kök med absolut minimalt antal redskap du behöver. Eftersom vi ska spara pengar är ett grymt tips att gå till myrorna eller liknande, gå till husgeråd där allting kostar en spottstyver. Sånt du måste ha hemma är:

En sil
Konservöppnare
Stekpanna - helst teflon (köp ingen som är skrapad)
Kastrull -modell liten för frukost
Kastrull - modell större - för middag /soppa / större kok
Slev och stekspade - helst trä men det är inte så viktigt

Kockkniv - en som känns bra i handen bara. Medium storlek - du behöver inte mera än en kniv.
Om du köper en andrahands kniv är den förmodligen slö - sö köp en knivvässare (som du ser kockar står och skrapar mot). Det är rent farligt att laga mat med en slö kniv så bäst att vässa.

https://www.youtube.com/watch?v=SBn1i9YqN1k

Nu är du redo. Nästa steg är kryddor. Det här är det dyraste steget i att laga mat hemma. Köp kryddor efter den typ av mat du älskar. Älskar du indiskt - köp indiska kryddor. Italienskt - köp klassiska kryddor. På ett minimum behöver du

Havssalt
Peppar
Paprika pulver
Vilken typ av chili pulver som helst
Vitlökspulver
Örter - Franska örter är en bra mix och gör det enkelt att få ihop.
Köp en färdig kryddblanding du gillar (t.ex. grill krydda / pommes krydda etc etc)

Nu gör du följande:

Bestäm dig vilka 3 basvaror du älskar vilket är grunden i vilken matlagning som helst. T.ex Rangordna.

1. Potatis
2. Ris
3. Pasta
4. Köttfärs

Om du valde potatis först - börja med det enklaste. Att koka potatis.

1. Skrubba av potatisen tills ren - lägg i din kokkastrull. Täck med vatten. Sätt på plattan sätt på hög värme till vattnet börjar koka. Dra ner värmen när det kokar.
2. Sätt alarm på 20 minuter
3. Ta en kniv och sätt den i potatisen - går kniven lätt in - då är det klart.

Skala potatisen på tallrik - senap - ketchup på - sen bara att ät som det är. Inget mera konstigheter.

Baka potatis
Sätt ugnen på 180 grader
Gör rent potatisen
In med skiten i ugnen 20 till 30 minuter
Kolla om färdigt genom att sticka kniv i den. Om klart ät - inte klart - tillbaka i ugnen.

När du äter - pröva dina ny kryddor på varje olika bitar så vet du hur kryddorna smakar och vad du gillar.

Potatis mos - samma som recept 1
När kokt - krossa potatisen med va fan som helst du har hemma direkt i kastrullen. Tillsätt mjölk eller varmt vatten. salt pepper lite i taget. Fortsätt till moset ser ut som du vill ha det. smaka av med salt - peppar.

Klart

Frukost - gröt - smörgås etc enklast.

Gröt - havregryn - tillsätt vatten så det täcker grynen plus 1 cm. Sätt på låg-medel värme. Rör om då och då i ca 3-4 minuter. Klart.

Som många andra säger - youtube är guld men börja med det enklaste typ av mat som du redan tycker är förjäkla gott innan du börjar med köttfärssås etc etc som kräver lite mer pre - know how etc. Koncentrera på tidiga superlätta vinster.

Nu jävlas du med TS.
Det var en enkel fråga som ställdes och du rör till det med en massa nonsens när det gäller matlagning.

”En sil”.
Bland det roligaste jag har läst på Flashback.
Senast redigerad av cdec 2020-04-20 kl. 16:52.
Citera
2020-04-21, 16:41
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Flyttade till en egen lägenhet för 5 månader sen och bränner ca 10k på utemat varje månad (300 /dag i runda slängar), äter aldrig något hemma och har ingenting i kylen eller skafferiet.

Jag tror det beror på en kombination att jag suger på att laga mat, tycker att det är jobbig att gå och handla och att jag är för lat och vill ha maten serverad då jag alltid fick det när jag bodde hemma. Lite som ett beroende.

Det är inte hållbart längre då jag inte är rik och det är faktiskt mer än halva min lön .. hur bryter jag den onda cirkeln? jag lovar mig själv varje dag att från och med imorgon ska jag börja handla och bara äta hemma men sen så står jag där och drar ut och käkar ändå fast jag inte vill..

Men herregud! Första grejen du ska göra är att gå till din far och mor och be dem ge dig en örfil och skrika "men vad fan, kan du inte laga mat, ungjävel?"

Sen kan du klandra dina föräldrar för att de inte förberett dig för livet så att du fortfarande alltså är ett hjälplöst barn.

Sen undrar jag varför du tydligen skolkat ifrån hemkunskapen i skolan i alla år. Vad har du sysslat med istället?

Citat:
Har svårt att motivera mig själv att gå och handla då jag verkligen suger på att laga mat och duger inte mer än till att koka nudlar.

Vadå svårt att motivera dig? Nej, men sitt då där utan några pengar kvar. Menar du att någon annan ska fixa det åt dig? Du är otroligt barnslig!

Gå då till affären och köp snabbnudlar. Det enda du behöver är en kastrull. Du kanske redan har en tallrik och bestick? Koka. Ät. Sen kan du fundera på vilka ambitioner du har med din framtida matlagning. Annars, fortsätt med nudlarna.

En konservöppnare är, som påpekat tidigare, ett bra verktyg. Med en sådan kan du öppna massvis med olika burkar. Krossade tomater, bönor, champinjoner, etc, etc. Vissa burkar kan du till och med öppna utan verktyg, leta efter sådana i butiken om du har problem att hitta en konservöppnare.

När du kommit på vad du vill laga för mat utöver ovanstående finns det massvis med hjälp på da internetz. Youtube är fullt med instruktioner på all möjlig matlagning. Hittar du inte vad du söker, sök på engelska, då blir utbudet hundrafalt. Googla efter recept. Det finns massvis med receptsajter, och oändligt antal matbloggare. Det har aldrig i världshistorien varit enklare att hitta både idéer och praktisk hjälp hur man gör. Du har verkligen ingen ursäkt att inte sätta igång. Nu!
Citera
2020-04-21, 16:59
Medlem
Nationbots avatar
Bland dom konstigaste beroenden jag hört .. men det ska alltid finns nån som är först
Speciellt om det tär på ekonomin, bör man ju hajja till att det funkar inte med restaurang besök varje dag till dom kostnaderna. Jag kan förstå problematiken bakom ett alkohol drog beroende, mat beroende, sötsugberoende, spelberoende. Men ett restaurang - gatuköksberoende var nåt helt nytt för mig.

Du kan ju börja med att köpa billig fabricerad mat på burk konserv på våra vanligaste matkedjor typ ica och coop.. Sen ev anställa nån att laga din mat som du iaf köper in råvarorna till.
Säkert finns det fattigpensionärer som kan laga din mat men skulle uppskatta att få en stor portion mat gratis om du betalar, sen får du hämta resten i en matlåda

I tredje hand anställa en kompis som lagar din mat ... i utbyte att den personen får några portioner gratis
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in