2020-04-20, 08:03
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Utgången rubrik: Kränkt stockholmare gråter ut.

Politik: inrikes --> Diskussioner om humor
/Moderator
Citera
2020-04-20, 09:24
Medlem
Jobbar den här killen med humor? Verkligen?
Citera
2020-04-20, 09:57
Medlem
Den var kul. Framförallt
"Men det är ju precis så som judarna behandlades under digerdöden på 1300-talet, säger ni.
Det är era ord vilka jag inte tänker kommentera."
Citera
2020-04-20, 10:01
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Jobbar den här killen med humor? Verkligen?
Javisst! Han är dessutom väldigt populär, och det med rätta!

Här är ett till kåseri av honom som ni Skauningar kanske blir kränkta av:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nes-makthavare

Citat:
"Jag fastnade för en mening på Sveriges Radios hemsida nyligen.
Det var en artikel på P4:a Malmöhus sida. Länsstyrelsen i Skåne hade bjudit, in och jag citerar: ”en rad skånska makthavare för att diskutera arbetet med coronaviruset”. Vilket ju är jättebra så klart.

Men just den meningen väckte så många frågor, och framkallade så många bilder i mig.
”En rad skånska makthavare för att diskutera arbetet med coronaviruset”.
Vad var det för ”makthavare”?
Vad sades under mötet?
Hur var stämningen?

I mitt huvud satt det ett gäng rika grisbönder längs ett stort och avlångt konferensbord och låtsades förstå situationen samtidigt som de koncentrerade sig på att se allvarliga men beslutsamma ut.
Jag gissar att det dracks mineralvatten.

Troligtvis hade alla fått ett block och en penna som de då och då skrev ner nåt i, mest för syns skull. Samtliga ”makthavare” runt det där bordet var i mitt huvud tämligen feta och utsöndrade en svag doft av raps. Eller kanske inte feta men allas kostymer och dräkter satt för tight och lite skevt. Då och då stördes mötet av att en skock gäss tagits sig in och förde oväsen varpå man fick ta en kort paus så att ägaren, alltså någon av de ”skånska makthavarna” lyckats jaga in dem i sitt hägn."
Känner ni hur det börjar koka i det trögflytande skånska blodet? Känner ni er arga?
Citera
2020-04-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Javisst! Han är dessutom väldigt populär, och det med rätta!

Här är ett till kåseri av honom som ni Skauningar kanske blir kränkta av:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nes-makthavare

Känner ni hur det börjar koka i det trögflytande skånska blodet? Känner ni er arga?

Eh, nä. Det känns lite som att bli hånad av ett barn. Typ "du är dum". Och så är det ju iofs lite pinsamt att styras från en stad där något i den här stilen anses vara humor. Inte direkt något man visar upp för utländska vänner...
Citera
2020-04-20, 11:13
Medlem
Vintergrisens avatar
Rolig? Mja, lite i alla fall, även om jag tycker att Unge tidigare bjudit på roligare alster än just denna krönika. En lite småhumoristisk skildring av lättkränkt "invandrare" i Malmö var det i alla fall. Stackars Unge, men tur att han får gråta ut i kvällspressen i alla fall, som så många andra.
Citera
2020-04-20, 11:52
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Satt du och fnissade samtidigt som du läste den?

Nix. Men drog på smilbanden.
Citera
2020-04-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Ha ha ha, den var ju faktiskt rolig!

TS måste ha autism eller helt enkelt vara skåning (lågintellektuell) för att inte förstå den. Jag kan inte ens tänka mig att ett barn inte skulle förstå den här krönikan.
Så om man inte tycker krönikan är ROLIG så är man obegåvad? KAN ju vara så att den inte alls ska vara rolig? utan liksom ngn slags tankelek där man ska tolka in en massa? Jag älskar att skratta och Jonathan Unge har jag kollat på på YT flera ggr och skrattat så jag ramlat av stolen..................men när jag läste denna krönika såg jag ut som "tant stone-face".
Citera
2020-04-20, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...r-coronakrisen

Den här kränkta fjollan rabblar upp lite exempel när skåningar har varit taskig mot honom.

Hur ofta driver inte stockholmare med skåningar? Typ "Svälj gröten" "jävla dansk" osv. Kan den här tönten inte ta lite skämtsamma kommentarer?

Vad anser ni om hans berättelse. Är skåningar hatiska och bör man som stockholmare vara rädd för att besöka Malmö eller är han en lättkränkt fjant?

Den enda som är kränkt här är du. Att du själv inte ens inser hur paradoxalt du är, är ju humor bara där.
Citera
2020-04-20, 12:33
Medlem
submariners avatar
Hej,

Unge och AB vet precis vilken typ av reaktioner denna krönika genererar - det blir debattinlägg, Twitterkommentarer och andra reaktioner som inte bidrar med något som helst värde utöver uppståndelsen
Citera
2020-04-20, 12:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Unge och AB vet precis vilken typ av reaktioner denna krönika genererar - det blir debattinlägg, Twitterkommentarer och andra reaktioner som inte bidrar med något som helst värde utöver uppståndelsen
Absolut. Till och med Expressen skriver nu om vad som skrivs hos sin rival:
Citat:
I en skämtsam krönika som publicerats av Aftonbladet går komikern Jonatan Unge hårt ut mot skåningarna med anledning av stockholmshatet i coronatider.

Uttryck som ”skäms på er skåningar”, ”skånsk vulgaritet” och att en Hemköp-expedit i Malmö påstås ha en dialekt som att hon ”precis innan hade gurglat grisfett” skapade debatt.

– Jag tycker det är väldigt fördomsfullt skrivet, säger tv-profilen Karin Laserow, 70.

– Det är bara ett töntigt skämt, säger Jonatan Unge.
https://www.expressen.se/kvallsposte...rgla-grisfett/
Citera
2020-04-20, 12:57
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Så om man inte tycker krönikan är ROLIG så är man obegåvad? KAN ju vara så att den inte alls ska vara rolig? utan liksom ngn slags tankelek där man ska tolka in en massa? Jag älskar att skratta och Jonathan Unge har jag kollat på på YT flera ggr och skrattat så jag ramlat av stolen..................men när jag läste denna krönika såg jag ut som "tant stone-face".
Det handlar inte om att den är rolig eller ej. TS fattade inte att det var ett skämt, han trodde krönikan var seriöst skriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in