2020-04-18, 08:39
Medlem
Kpte mig en MSI GF75, det r en helt okej laptop, GTX 1650 etc.

Iallafall, allt gick bra i ngra timmar tills jag uppdaterade den med allt nytt, satte in malwarebytes och installerade ngra spel. Snittade 150 fps i lol i brjan nr jag spelade.

Nu snittar jag runt 30-70 i FPS helt pltsligt utan anledning, flkten gr stndigt och datorn verkar super knslig. Ifall jag gr minsta lilla s gr flkten upp mer i varv, typ startar chrome. Allt tar lngre tid, frut fick jag upp crome p 0.001 sekund, nu tar det 3-5 sekunder innan jag fr upp google.se.

Vad har blivit fr fel?
Citera
2020-04-18, 08:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det ligger kanske massa skrpprogram och appar i bakgrunden som orsakar detta?
Citera
2020-04-18, 09:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
https://www.minitool.com/news/malwar...-high-cpu.html
Citera
2020-04-18, 09:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Kpte mig en MSI GF75, det r en helt okej laptop, GTX 1650 etc.

Iallafall, allt gick bra i ngra timmar tills jag uppdaterade den med allt nytt, satte in malwarebytes och installerade ngra spel. Snittade 150 fps i lol i brjan nr jag spelade.

Nu snittar jag runt 30-70 i FPS helt pltsligt utan anledning, flkten gr stndigt och datorn verkar super knslig. Ifall jag gr minsta lilla s gr flkten upp mer i varv, typ startar chrome. Allt tar lngre tid, frut fick jag upp crome p 0.001 sekund, nu tar det 3-5 sekunder innan jag fr upp google.se.

Vad har blivit fr fel?

Tyvrr r malwarebytes inte s bra som dom sjlva utlovar..
Engngs scannern har varit bra, medan deras antivirus programvaran lnge har varit mycket smre..

Avinstallera det och du kommer mrka en skillnad.. vill du ha ett skydd som faktiskt fungerar s prova: https://home.sophos.com Det finns troligen inget bttre gratis skydd idag.. och fr drygt 30-50 s fr du deras preminumversion med nnu fler skyddsfunktioner som r klassledande...

och troligtvis har du installerat din nya pc helt fel (dvs. loggar in med ett Administratrskonto) vilket gr att inget virusskydd kan ge dig ens ett grundlggande skydd d DIN admin-behrighet rvs av alla smittor du stter p och du BJUDER dom p rtten att t.ex. avaktivera det skydd du har..

Ls mer hr: http://winguider.se/sakerhet.html
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2020-04-18 kl. 09:33.
Citera
2020-04-18, 11:41
Medlem
Har du installerat rtt grafikdrivrutiner s den anvnder din GPU (GTX 1650) istllet fr den i CPU inbyggda grafikprocessorn?

Kolla i task manager (tab 2, lngst ner) vad den sger du anvnder lngst ner s den inte sger Intel (R) UHD Graphics eller motsvarande.

Annars kanske det finns ngon instllning dr man kan byta mellan GTX och den i CPU inbyggda GPU fr att "spara strm".
Senast redigerad av ernax 2020-04-18 kl. 11:43.
Citera
2020-04-18, 18:59
Medlem
oldeubois avatar
Installera om den med ett cleant OS istllet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in