2020-04-18, 08:39
Medlem
Köpte mig en MSI GF75, det är en helt okej laptop, GTX 1650 etc.

Iallafall, allt gick bra i några timmar tills jag uppdaterade den med allt nytt, satte in malwarebytes och installerade några spel. Snittade 150 fps i lol i början när jag spelade.

Nu snittar jag runt 30-70 i FPS helt plötsligt utan anledning, fläkten går ständigt och datorn verkar super känslig. Ifall jag gör minsta lilla så går fläkten upp mer i varv, typ startar chrome. Allt tar längre tid, förut fick jag upp crome på 0.001 sekund, nu tar det 3-5 sekunder innan jag får upp google.se.

Vad har blivit för fel?
Citera
2020-04-18, 08:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det ligger kanske massa skräpprogram och appar i bakgrunden som orsakar detta?
Citera
2020-04-18, 09:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
https://www.minitool.com/news/malwar...-high-cpu.html
Citera
2020-04-18, 09:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Köpte mig en MSI GF75, det är en helt okej laptop, GTX 1650 etc.

Iallafall, allt gick bra i några timmar tills jag uppdaterade den med allt nytt, satte in malwarebytes och installerade några spel. Snittade 150 fps i lol i början när jag spelade.

Nu snittar jag runt 30-70 i FPS helt plötsligt utan anledning, fläkten går ständigt och datorn verkar super känslig. Ifall jag gör minsta lilla så går fläkten upp mer i varv, typ startar chrome. Allt tar längre tid, förut fick jag upp crome på 0.001 sekund, nu tar det 3-5 sekunder innan jag får upp google.se.

Vad har blivit för fel?

Tyvärr är malwarebytes inte så bra som dom själva utlovar..
Engångs scannern har varit bra, medan deras antivirus programvaran länge har varit mycket sämre..

Avinstallera det och du kommer märka en skillnad.. vill du ha ett skydd som faktiskt fungerar så prova: https://home.sophos.com Det finns troligen inget bättre gratis skydd idag.. och för drygt €30-50 så får du deras preminumversion med ännu fler skyddsfunktioner som är klassledande...

och troligtvis har du installerat din nya pc helt fel (dvs. loggar in med ett Administratörskonto) vilket gör att inget virusskydd kan ge dig ens ett grundläggande skydd då DIN admin-behörighet ärvs av alla smittor du stöter på och du BJUDER dom på rätten att t.ex. avaktivera det skydd du har..

Läs mer här: http://winguider.se/sakerhet.html
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2020-04-18 kl. 09:33.
Citera
2020-04-18, 11:41
Medlem
Har du installerat rätt grafikdrivrutiner så den använder din GPU (GTX 1650) istället för den i CPU inbyggda grafikprocessorn?

Kolla i task manager (tab 2, längst ner) vad den säger du använder längst ner så den inte säger Intel (R) UHD Graphics eller motsvarande.

Annars kanske det finns någon inställning där man kan byta mellan GTX och den i CPU inbyggda GPU för att "spara ström".
Senast redigerad av ernax 2020-04-18 kl. 11:43.
Citera
2020-04-18, 18:59
Medlem
oldeubois avatar
Installera om den med ett cleant OS istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in