2023-05-11, 07:38
Medlem
Intrums styrelse verkar inte vara oroade över skulderna. Nyss kom det en stor utdelning till aktieägarna och nu gör dom uppköp.

Aktien värderas till ett pe under 2 relativt tidigare års vinster. Förvisso inte mot årets vinst men potentialen framtida vinster vid positivt scenario så kan ju aktien vara värd uppåt tio gånger så mycket om 5 eller kanske 10 år.

Jag tror att marknaden sänkt kursen inte för att marknaden vet mer om framtiden utan pga osäkerhet och följa John.
Citera
2023-05-11, 09:09
Medlem
Ser ut som att Intrum fortsätter att rusa idag, 6% upp i skrivande stund.
Citera
2023-05-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ser ut som att Intrum fortsätter att rusa idag, 6% upp i skrivande stund.

Ja, det är tydligen en bra affär att köpa en spansk ”mäklar-plattform”.

Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Intrums styrelse verkar inte vara oroade över skulderna. Nyss kom det en stor utdelning till aktieägarna och nu gör dom uppköp.

Aktien värderas till ett pe under 2 relativt tidigare års vinster. Förvisso inte mot årets vinst men potentialen framtida vinster vid positivt scenario så kan ju aktien vara värd uppåt tio gånger så mycket om 5 eller kanske 10 år.

Jag tror att marknaden sänkt kursen inte för att marknaden vet mer om framtiden utan pga osäkerhet och följa John.

Nej, det är tydligen fortsatt full gas. Tyvärr är det nog nu småspararna går in.
Citera
2023-05-11, 11:32
Medlem
Lavas avatar
"Intrum köper spansk servicing-plattform för 140 mln euro

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Intrum förvärvar Haya Real Estate, en spansk servicing-plattform, för en köpeskilling om 140 miljoner euro.

"Affären innefattar en servicing-plattform för säkerställda lån och tillgångar och har ingen investeringsverksamhet, vilket är i linje med Intrums långsiktiga mål att växa sin servicing-affär gentemot uppdragsgivare", skriver Intrum i ett pressmeddelande.

Köpeskillingen på 140 miljoner euro motsvarar ungefär 2,9x 2023 års förväntade ebitda inklusive omstruktureringskostnader.

"Transaktionen förväntas generera en mycket attraktiv avkastning även om det innebär att endast befintliga kontrakt slutförs utan förlängningar eller nya affärer", heter det.

Förvärvet kommer att finansieras med likvida medel och tillgängliga bankåtaganden och bidrar till att minska skuldsättningsgraden från och med slutförandet av affären, enligt Intrum.

Transaktionen stärker Intrums servicing-affär gentemot uppdragsgivare genom att fördjupa bolagets existerande relation med Cerberus, en av de ledande investerarna inom nödlidande tillgångar i marknaderna där Intrum verkar. Därtill medför plattformen stora kontrakt med viktiga spanska uppdragsgivare, bland annat BBVA, Caixa Bank och Grupo Cooperativo Cajamar.

"Denna transaktion utökar Intrums starka Servicing-verksamhet i Spanien, en av våra huvudmarknader och den näst mest lönsamma marknaden inom vår geografiska närvaro. Affären adresserar en av de strategiska prioriteringarna för 2023, Växa & Transformera, genom att accelerera vår kommersiella utveckling och stärka vår servicing-kapabilitet avseende säkerställda tillgångar, samt utöka åtaganden med nyckeluppdragsgivare i våra franchisemarknader. De ekonomiska villkoren är gynnsamma, med en stärkt intjäningsförmåga och minskning av vår skuldsättningsgrad, samtidigt som vi stärker vår viktiga inkomstkälla från Servicing", kommenterar Intrums vd Andrés Rubio.

Affären är villkorad av godkännande av den spanska konkurrensmyndigheten och att säkerheter över målbolagets aktier och tillgångar släpps.

Transaktionen minskar Intrums proforma skuldsättningsgrad för första kvartalet 2023 med 0,06x och ökar Intrums så kallade cash EPS för 2023 med upp till 20 procent, relativt konsensusestimaten, heter det.

Transaktionen förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2023.

Kristine Trapp +46 8 5191 7927, Nyhetsbyrån Direkt "
Citera
2023-05-11, 12:20
Medlem
Så vad är det för finansiellt hokuspokus som gör att de kan genomföra ett köp för över 1,5 miljarder med effekten att det minskar deras skuldsättningsgrad?
Citera
2023-05-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Så vad är det för finansiellt hokuspokus som gör att de kan genomföra ett köp för över 1,5 miljarder med effekten att det minskar deras skuldsättningsgrad?

Visst är det fantastiskt?!
Citera
2023-05-11, 16:52
Medlem
Jag kan ju konstatera att jag gjorde rätt i att köpa Intrum när jag gjorde det i alla fall.
Citera
2023-05-11, 16:56
Medlem
Någon insatt som kan förklara dagens uppgång? Fantastiskt förvärv, eller?
Citera
2023-05-11, 17:36
Medlem
Hum... intressant med de senaste goda PM.
Kanske att blankarna får det lite svettigt nu ändå?
Senast redigerad av Truefighter 2023-05-11 kl. 17:39.
Citera
2023-05-11, 18:52
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag kan ju konstatera att jag gjorde rätt i att köpa Intrum när jag gjorde det i alla fall.

Sälj fort medan du ligger plus.
Citera
2023-05-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Sälj fort medan du ligger plus.
Utveckla gärna varför du tycker att man ska göra det?
Citera
2023-05-11, 19:16
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Utveckla gärna varför du tycker att man ska göra det?

Se inlägg #257. Dessutom toppar man nu med förvärv, det är tydligen rätt in i kaklet som gäller. Tror det är en väldigt dåligt idé att gå emot blankarna i detta läge, åtminstone för mig lyser alla varningslampor illrött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in