2024-03-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobotalent
Ett företag som berikat sig på sosseuppfostrade svenskar som velat göra rätt för sig. Ockerpriser på för påminnelser och inkassokostader med jävligt kort förfallodatum. Ett företag som tack vare lobbyister och korrumperade politiker sugit ut det självgoda folket. Dom överbetalda som jobbar kvar på Intrium väntar på att konkurs sker så Staten pröjsar deras 6 månaders extra semester.
Vi måste ha tillit… Som någon lite girig politiker sa. Tack för att ni valde Sverige😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Otroligt att det är lagligt med sådana avgifter och betende som Intrum J sysslar med. Jag har lite koll på Danmark och där agerar regeringen mot sånt här med sms-lån. snabblån och tex det som Klarna sysslar med. Ett gäng totalt moraliskt befriade narcissister som sätter folk i skuld.
Citera
2024-03-14, 13:05
Medlem
Citat:
Intrum AB has appointed Houlihan Lokey and Milbank as advisors to assist in an evaluation of alternatives to strengthen the company’s financial profile through directly addressing its debt structure.

The appointments follow Intrum’s previously communicated intention to prioritise initiatives to strengthen its financial profile.

As communicated in the Q4 report, the strong performance of Intrum’s underlying business continues, demonstrated by a continued growth of the Servicing business in Q4, with an all-time high volume of new contracts and several client wins. Intrum’s confidence in the continued progress in this area remains.

This appointment is consistent with our ongoing balance sheet management. The mandate for the appointed advisors will include exploring refinancing and capital structure enhancing options to ensure a long-term sustainable debt structure for Intrum in line with the current business plan.
https://www.intrum.com/press/press-releases/press-release-article/?id=8E4B920782140E1A

Houlihan Lokey anlitades även av Wirecard och är känd som "Banken som anlitas när allt gått åt helvete" https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2020/06/22/banken-som-anlitas-nar-allt-gatt-at-helvete.html

Citat:
Houlihan Lokey är nämligen världens mest ansedda bank när det gäller företagsrekonstruktioner och företagslikvideringar.

De brukar kallas in när det handlar om särskilt svåra fall.

Sedan år 2000 har Houlihan Lokey varit delaktiga i inte mindre än 12 av de 15 största konkurserna i världen.

Verkar lovande Intrum-aktien har åter igen en tvåsiffrig nedgång idag.
Citera
2024-03-14, 13:34
Medlem
Dom borde göra LYFFTTETT genom att köpa upp fordringar mot Oscar Properties o SBB BILLIGT
Citera
2024-03-14, 13:48
Medlem
BalleAnkas avatar
Det blir dyrt att rensa upp balansräkningen efter Engdahls galna investeringar i Grekland och Europa, och vem vet vilka konstiga derivatupplägg som Ladurner lämnat efter sig.

Behöver Intrum skuldrådgivning så borde det väl finnas kompetens in-house alternativt hos kommunen.

https://www.nacka.se/omsorg-stod/budget-och-skuldradgivning/behover-du-budget-och-skuldradgivning/
Citera
2024-03-14, 17:43
Medlem
Mullrets avatar
Mer elände.

Citat DI.

” När det brinner ringer man brandkåren. När balansräkningen står i lågor är det till amerikanska Houlihan Lokey man ringer. Det har Intrums INTRUM -12,71% vd Andrés Rubio nu gjort.

Enligt pressmeddelandet ska investmentbanken och advokatbyrån hjälpa till med att utvärdera möjligheterna att ”stärka bolagets finansiella profil genom att direkt adressera dess skuldstruktur”.

På ren svenska betyder det här i allt väsentligt troligen ”game over” för aktieägarna. Börsvärdet har imploderat till 2,7 miljarder kronor, en siffra som nästan framstår som irrelevant ställd mot nettoskulden på 56 miljarder kronor.

Hur fan kan man dra på sig 56 miljarder i skuld? Kräver en retarderad VD. Eller har Måna Muslim pryat på intrum?
Citera
2024-03-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Mer elände.

Citat DI.

” När det brinner ringer man brandkåren. När balansräkningen står i lågor är det till amerikanska Houlihan Lokey man ringer. Det har Intrums INTRUM -12,71% vd Andrés Rubio nu gjort.

Enligt pressmeddelandet ska investmentbanken och advokatbyrån hjälpa till med att utvärdera möjligheterna att ”stärka bolagets finansiella profil genom att direkt adressera dess skuldstruktur”.

På ren svenska betyder det här i allt väsentligt troligen ”game over” för aktieägarna. Börsvärdet har imploderat till 2,7 miljarder kronor, en siffra som nästan framstår som irrelevant ställd mot nettoskulden på 56 miljarder kronor.

Hur fan kan man dra på sig 56 miljarder i skuld? Kräver en retarderad VD. Eller har Måna Muslim pryat på intrum?

Det är ju hela Intrums affärside. Ge ut obligationer och köpa skuldportföljer som de driver in. Sen kom räntehöjningar plus att skuldsatta får ännu svårare att betala och vips är kassaflödet nästan inte tillräckligt. Skall dock tilläggas att kassaflödet än så länge räcker att betala räntorna men det är tajt.
Citera
2024-03-14, 22:59
Moderator
OceanDeeps avatar
Jag fattar inte riktigt hur det kan ha gått så här dåligt.

Ringer jag en skuldrådgivare kostar dig mig pengar att få tillbaka pengar. Om en rådgivaren köper så att säga min skuld när hen kan ta tillbaka den så är också risken hos mig som köpare. Dem kanske inte vill köpa den av mig.

Sedan kan man ju skicka pengar iväg på en bergodalbana för att tjäna så att säga ytterligare pengar men exakt hur det går till är det få som vet.
Citera
2024-03-15, 10:11
Medlem
ormbitens avatar
15 spänn!

Ja man kan nog förvänta sig en gigantiskt konkurs.
Men först kanske en gigantiskt nyemission.
Citera
2024-03-15, 11:01
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag fattar inte riktigt hur det kan ha gått så här dåligt.

Nu är det bara en liten del av skulden, men vad sägs om att de lånade 5 miljarder till 10% för att betala utlöpande lån till 3,5%, samtidigt som de beslutade sig för 2 miljarder i utdelning. Sådana beslut gjorde att det gått så dåligt.
Citera
2024-03-15, 11:11
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Nu är det bara en liten del av skulden, men vad sägs om att de lånade 5 miljarder till 10% för att betala utlöpande lån till 3,5%, samtidigt som de beslutade sig för 2 miljarder i utdelning. Sådana beslut gjorde att det gått så dåligt.
Idag fortsatte den ner. Jag som trodde liksom många andra att det går ner en dag men denna har gått ner kanske minst 5-6 gånger nu med 20%.

Jag köpte en liten post en dag när den stod i 50 kronor. 3 timmar senare var den ner 20% så jag sålde direkt. Väldigt bra av mig för annars skulle jag ligga minus närmare 70% till idag.
Citera
2024-03-16, 08:48
Medlem
Black.Panthers avatar
Kommer intrum överleva året ut?

Nere på under 20 lappen.
Citera
2024-03-16, 09:53
Medlem
Herregud vad skönt att jag bara gick 5 lax back! Jag sålde för 10 månader sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in