2022-12-10, 15:05
Medlem
Väntar mig en sista bear nyhet och det är styrelsemedlemmar som hoppar av. Det skjuter ner oss till trendlinjer och där dyker vi upp med föehoppningspengar tills allt är stabilt igen. Tror inte utdelning påverkas.

/Ej Marketmaker
Citera
2022-12-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Deras kreditbetyg är Ba3 vilket enligt mina efterforskningar motsvara typ 20-30% risk för att obligationen inte kan betalas. Ingen risk för konkurs är således lite väl optimistiskt.

Intrum har alltid haft låg kreditrating, dom har haft Ba2 sedan åtminstone 2017.....skillnaden mellan Ba2 och Ba3 är ju försumlig.

Så dina efterforskningar haltar lite, eller du kanske alltid tyckt att risken är hög för att Intrum ska gå i konkurs?
Citera
2022-12-11, 10:13
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
Intrum har alltid haft låg kreditrating, dom har haft Ba2 sedan åtminstone 2017.....skillnaden mellan Ba2 och Ba3 är ju försumlig.

Så dina efterforskningar haltar lite, eller du kanske alltid tyckt att risken är hög för att Intrum ska gå i konkurs?

Jag tycker ingenting jag bara berättar för dig vad de har för betyg och vad det innebär för konkursrisk. Om du väljer att tro att kreditbolagen har helt fel om just det här bolaget så kan du givetvis göra det. Jag misstänker att de är bättre på att bedöma såna här saker än vad du är men jag kan givetvis ha fel.

Vi kanske har gratispengar här. Obligationen avkastar 9% men kreditinvesterarna kan ingenting så den borde avkasta 3%. Vem vet?
Senast redigerad av KJosef 2022-12-11 kl. 10:17.
Citera
2022-12-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag tycker ingenting jag bara berättar för dig vad de har för betyg och vad det innebär för konkursrisk. Om du väljer att tro att kreditbolagen har helt fel om just det här bolaget så kan du givetvis göra det. Jag misstänker att de är bättre på att bedöma såna här saker än vad du är men jag kan givetvis ha fel.

Vi kanske har gratispengar här. Obligationen avkastar 9% men kreditinvesterarna kan ingenting så den borde avkasta 3%. Vem vet?

Och jag berättade för dig vad dom tidigare haft för kreditrating, alltså i princip samma rating sedan 2017.
Senast redigerad av Uuno-fisnjutare 2022-12-11 kl. 19:37. Anledning: Felskrivning
Citera
2022-12-14, 10:08
Medlem
yustris avatar
INTRUM
TF VD ANDRES RUBIO HAR KÖPT 10.000 AKTIER (Direkt)
2022-12-12 06:56

Detta var frestande. Vad tycker/tror ni? Läge att gå in? Han har iofs aldrig ägt aktier i bolaget tidigare sedan han blivit tilldelad positionen som VD.
Citera
2022-12-14, 19:22
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yustri
INTRUM
TF VD ANDRES RUBIO HAR KÖPT 10.000 AKTIER (Direkt)
2022-12-12 06:56

Detta var frestande. Vad tycker/tror ni? Läge att gå in? Han har iofs aldrig ägt aktier i bolaget tidigare sedan han blivit tilldelad positionen som VD.

Insiderköp tycker väl jag är ungefär lika intressant som riktkurser. Det är mer intressant när de säljer, om du frågar mig.

Lön till VD hos Intrum var 2021 i runda slängar 25 miljoner om året. 1,2 miljoner är 5% av det. Det är alltså som att en snittsvensk investerar 20000kr i något. Det skulle inte förvåna mig om det är något han mer eller mindre blivit ombedd att göra.
Citera
2022-12-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Insiderköp tycker väl jag är ungefär lika intressant som riktkurser. Det är mer intressant när de säljer, om du frågar mig.

Lön till VD hos Intrum var 2021 i runda slängar 25 miljoner om året. 1,2 miljoner är 5% av det. Det är alltså som att en snittsvensk investerar 20000kr i något. Det skulle inte förvåna mig om det är något han mer eller mindre blivit ombedd att göra.
Kan det stämma? Så mycket i lön!??
VD lön borde vara mer baserat på hur företaget verkligen presterar.
Citera
2022-12-15, 19:12
Medlem
yustris avatar
Tycker synd om alla som köpte in sig under sommaren.
Citera
2022-12-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yustri
Tycker synd om alla som köpte in sig under sommaren.
Nja! Tror man långsiktigt sänker man gav genom att köpa till lägre kurs. Tror man inte alls så finns den röda exit knappen alltså säljknappen till hands. Men lite trist ändå för de som hoppats och trott på bättre kurs så klart.
Citera
2022-12-17, 17:45
Medlem
ormbitens avatar
Ja tråkigt med den här utvecklingen och tråkigt med förluster.

Glad dock att jag sålde ut mig med liten förlust.
Hade legat över 2 miljoner kr back nu om jag hade behållit innehavet.

Planerar att gå in igen...
Men det kanske kommer fler surdegar...
Frågan är vad dom gör med utdelningen. 🤔

En slopad utdelning lär ge rejäl kurssänkning.
Behåller dom utdelningen på senaste årens nivåer så lär det bli riktigt snabb uppgång på kursen.
Citera
2022-12-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja tråkigt med den här utvecklingen och tråkigt med förluster.

Glad dock att jag sålde ut mig med liten förlust.
Hade legat över 2 miljoner kr back nu om jag hade behållit innehavet.

Planerar att gå in igen...
Men det kanske kommer fler surdegar...
Frågan är vad dom gör med utdelningen. 🤔

En slopad utdelning lär ge rejäl kurssänkning.
Behåller dom utdelningen på senaste årens nivåer så lär det bli riktigt snabb uppgång på kursen.
Bra att du följde din känsla och gick ur. Får man en dålig magkänsla är det många gånger bättre att sälja för att avvakta läget.
Citera
2022-12-20, 23:00
Medlem
ormbitens avatar
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Det verkar som att det kommer att bli en högtid kommande året/åren för inkassobolagen...
Frågan är väl om dom kan förvandla en ökning av inkassoärenden till högre inkomster och högre vinster....🤔
Eller om alltihop mest bara kommer att liknas med att krama vatten ur en sten.. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in