2020-04-15, 22:08
Medlem
Hej!

Jag har en fråga kring värderingen och bokföringen av lager/tillgång.

Jag tryckte upp 250 böcker, och har endast 57 böcker kvar i lager (värdet är 4438 kr)

193 böcker blev fuktskadade som jag var tvungen att slänga.

Hur ska jag värdera/bokföra mina 57 böcker som är kvar? Som lagertillgång dvs.

Håller på med årsbokslut just nu och allt är förvirrande.

Tacksam för svar! 😊
Citera
2020-04-15, 22:14
Medlem
lyktstolpes avatar
Du får räkna bort böckerna som kastades som svinn och göra en minuspost på det.

De böckerna som finns kvar får du sätta som plus värde på lager, räkna på inköpspriset.
Citera
2020-04-15, 22:31
Medlem
Hej!

”Vet inte vilket konto som den menar att jag ska bokföra svinn på? Menar han att lagret har minskat?

Böckerna ska värderas till inköpspris ja, men i det ska alla kostnader för boken ingå. Inte endast tryck antar jag! Utan även omslaget? Det är det som är oklart..

/ Sophies kompis! ”

Help us 🥺❤️
Citera
2020-04-15, 22:32
Medlem
Visst är det underbart med kreativ bokföring. För att du ska vara på den säkra sidan...
bifoga verifikationen en kort redogörelse..
Du bör kunna styrka vattenskada...
Citera
2020-04-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Du får räkna bort böckerna som kastades som svinn och göra en minuspost på det.

De böckerna som finns kvar får du sätta som plus värde på lager, räkna på inköpspriset.

”Vet inte vilket konto som den menar att jag ska bokföra svinn på? Menar han att lagret har minskat?

Böckerna ska värderas till inköpspris ja, men i det ska alla kostnader för boken ingå. Inte endast tryck antar jag! Utan även omslaget? Det är det som är oklart. / Sophies kompis ”

Måste tillägga att: omslaget illustrerandes och betalades separat till en illustratör.

Böckerna betaldes in till ett tryckeri. Det är alltså två olika utgifter.

Är det endast trycktet som ska redovisas/bokföras. Omslaget är ju separat (och har inget med ”fuktskadan” att göra) - om jag kanske tänker rätt (?)

Mvh
S
Citera
2020-04-15, 23:23
Medlem
få reda på utgående lager värde, och sedan värdera enligt lägsta värdets princip.
multiplicera beräkningsunderlaget med 0.97%. 3% inkurans.

konton varulager och varuinköp används.
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2020-04-15 kl. 23:27.
Citera
2020-04-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophiee9

Böckerna ska värderas till inköpspris ja, men i det ska alla kostnader för boken ingå. Inte endast tryck antar jag! Utan även omslaget? Det är det som är oklart. / Sophies kompis ”

Måste tillägga att: omslaget illustrerandes och betalades separat till en illustratör.

Böckerna betaldes in till ett tryckeri. Det är alltså två olika utgifter.

Är det endast trycktet som ska redovisas/bokföras. Omslaget är ju separat (och har inget med ”fuktskadan” att göra) - om jag kanske tänker rätt (?)

Mvh
S

Alltså först och främst hur lagret skall värderas är egentligen rätt "enkelt" i grunden. Du tittar helt enkelt i bokföringen hur värdet där kom till till att börja med. När man bokför inköp till lagret så bokar man ju upp värdet på lagret. Helt enkelt vad hon har betalat för att få dit böckerna helt enkelt, totalt sett exklusive moms.

Sen om det uppstår en lagerdiff så bokar du om lagervärdet mot konto för förändring av lager (kontogrupp 49 i BAS-kontoplanen) helt enkelt.

Sen skall/kan man ha en lagervärderingsprincip. Enklast är kanske att använda genomsnittligt anskaffningsvärde, andra principer är FIFU där man värderar de förlorade böckerna med de första anskaffningsvärdet. Kör hon men genomsnittligt anskaffningsvärde så sjunker värdet till 57/250 av det ursprungliga värdet.
Citera
2020-04-16, 00:43
Medlem
Tack för alla svar!

Har en till fråga.
När man ska räkna in alla kostnader i resultaträkningen i förenklat årslut.
Räknar man in hela summan eller tar man bort momsen?

Ett exempel.
Jag har köpt ett omslag för 22.000 kronor momsen är på 5000 kronor.

Ska jag räkna in 22.000 kronor som kostnad eller 17.000 som kostnad?

Mvh
Sophie
Citera
2020-04-16, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophiee9
Tack för alla svar!

Har en till fråga.
När man ska räkna in alla kostnader i resultaträkningen i förenklat årslut.
Räknar man in hela summan eller tar man bort momsen?

Ett exempel.
Jag har köpt ett omslag för 22.000 kronor momsen är på 5000 kronor.

Ska jag räkna in 22.000 kronor som kostnad eller 17.000 som kostnad?

Mvh
Sophie

Ja, rent hypotetiskt (för någon momssats som ger den momsen finns väl inte). Det märker du när du bokför inköpet. Du bokar ju en leverantörskuld på 22tkr mot en ingående moms på 5tkr och något annat på tillgångssidan (ie ditt lager)
Citera
2020-04-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, rent hypotetiskt (för någon momssats som ger den momsen finns väl inte). Det märker du när du bokför inköpet. Du bokar ju en leverantörskuld på 22tkr mot en ingående moms på 5tkr och något annat på tillgångssidan (ie ditt lager)

Om verksamheten är momsregistrerad blir väl ingående moms aldrig en kostnad?
Citera
2020-04-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om verksamheten är momsregistrerad blir väl ingående moms aldrig en kostnad?

Nej, men en sådan bokning rör sig inte om någon kostnad utan bara ommöblering i balansräkningen. Man bokar upp en skuld till leverantör på 22tkr och för denna skuld får man tillgången lagerprylar för 17tkr och ingående moms för 5tkr (i grund och botten en kommande fordran på skatteverket). Det hade kanske varit tydligare om det var kontantköp då man hade förvandlat 22tkr i kassan till andra tillgångar?

Hade man gjort motsvarande transaktion för något som är en kostnad så hade de 17tkr hamnat på ett kostnadskonto och i övrigt lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in