Citat:
Ursprungligen postat av
Snigel22
Tibro kommun är mycket finare än vissa andra städer, det är väldigt svenskt och lugnt i Tibro.
Har bott där innan på storgatan, fina villor och allt möjligt finns det även.
Frågeställning:
Vilka här funderar på att flytta till Tibro? Eller bor där redan? Vad anser ni om tibro?
Jag är född och uppvuxen i Tibro. Bor kvar här än. Jag är nyligen 40 år fyllda.
Det stämmer som många säger att Tibro länge varit lite av en "knarkhåla", amfetamin-näste, såvitt jag förstår. Det är det fortfarande. Började på tidigt 90-tal och har sedan bara fortsatt.
Lite märkligt att en så liten ort som Tibro har "utsatta områden". I detta fall byggnadskomplexen Skattegården och Brittgården, som ligger på varsin sida av centralorten och båda är en del av det så kallade "miljonprogrammet". När jag växte upp var det Brittgården som var problemområdet, nu är det istället Skattegården som är väldigt otryggt med vandaliserande ungdomsgäng.
Tibros nerv under de så kallade "rekordåren" var Ulferts Möbelfabriker. Som mest hade Ulferts 1800 anställda under sin storhetstid på 1970-talet. Med tanke på att Tibro bara hade 10 000 invånare är det ett häpnadsväckande antal anställda. Ägaren till Ulferts "ägde" i princip hela Tibro. Det var han som dikterade villkoren. Det var han som drev på att Skattegården byggdes, så att alla anställda skulle ha någonstans att bo. Ulferts var som ett svart hål som slukade all arbetskraft. Alla fick jobb på Ulferts. 14-åringar hoppade av högstadiet för att börja jobba där. Det kom busslass med folk ända från forna Jugoslavien som skulle jobba på Ulferts.
Men när Ulferts la ner och flyttade utomlands under tidiga 90-talet, så flyttade även arbetarna till andra orter. Brittgården och Skattegården tömdes på folk. Under flera år var 60 procent (!) av lägenhetsbeståndet i Brittgården outhyrt. Det resulterade i att ett av de större bostadshusen i Brittgården rivdes, och att hyrorna sänktes rejält både i Brittgården och Skattegården. Detta gjorde att bara de med låg inkomst bosatte sig där. Socialbidragstagare/missbrukare, sjukpensionärer, invandrare och flyktingar. Det kom även missbrukare, "slödder och pack" från andra delar av landet och bosatte sig här, bara för att det var billigt att leva här. Flera missbrukare från Stockholm skickades hit på 90-talet, som ett led i att komma bort från storstadens destruktiva leverne. Tibro kommun och privata hyresvärdar fick betalt från Stockholms stad för att ta emot dem. Det var så den "dåliga" stämpeln började.
Som lite kuriosa kan nämnas dokumentären "Bo i staden" i två delar som finns på SVT Play. Där visas ett gammalt inslag från 1975 där dokumentärfilmaren Anders Wahlgren besöker Brittgården och talar väldigt gott om det. Det var långt innan "förfallet". Inslaget finns i andra avsnittet och är lite mer än 2 minuter. Spola fram till 37:14 och börja titta:
https://www.svtplay.se/video/2498378...t-2?start=auto
Det är däremot billigt för
alla att leva och bo här. Villapriserna är låga. Vi har billigt vatten. Vi har inga vattenmätare utan man betalar en låg fast avgift. De flesta förvärvsarbetande arbetar på annan ort. Stora arbetsgivare i närområdet är Volvo och Skaraborgs Sjukhus i Skövde. Tibro är en pendlingsort med bra kommunikationsmöjligheter till alla grannkommuner.
Här finns jättefina villakvarter. Hörnebo är ett typiskt "white suburban neighborhood", medelklassområde, men stora fina villor, de flesta byggda i slutet av 70-talet, med gillestugor, "hobbyrum" å allt såndär som man skulle ha då. Vid Hörnebo byggs även en helt ny skola, Baggeboskolan, från förskoleklass till årskurs 6. Runt den nya skolan har flera billiga villatomter nyligen släppts.
Utanför centralorten finns samhället Fagersanna vid sjön Örlen. Där kan man få en strandtomt för futtiga 250 000 kronor. Området Bråbacka i Fagersanna är med sina nybyggda villor det närmaste man kan komma ett "Gated Community" som de säger i USA, inhägnad skyddat bostadsområde, det är bara grindarna som fattas.
Tibro vill gärna marknadsföra sig som en bra bostadsort för barnfamiljer, men i verkligheten är det mest pensionärer som står för större delen av de nyinflyttade. Tibro kanske istället borde marknadsföra sig som en bra kommun att bli gammal i?
Ulferts Möbelfabriker låg utspritt på flera ställen i Tibro. Ena byggnaden, den största, är idag det som är MIO:s huvudkontor. Andra byggnaden står fortfarande till stor del tom, men en del av lokalen hyrs ut för husvagnsförvaring.
Stora arbetsgivare i Tibro idag är MIO, Inflight Service, DHL och LGT. Vi har en jättestor lastbilscentral (som byggdes upp när Tibro var ett "möbelcentrum") där DHL och LGT idag huserar.
MIO ska expandera och planerar att bygga ut enorma ytor för nya lagerlokaler.
Så, bortsett från problemområdena, som de flesta svenska städer har idag, skulle jag ändå säga att Tibro är en bra ort att leva och bo i. Men jag är partiskt. Jag har ju bott här hela mitt liv.