2020-04-14, 07:03
Medlem
Agphyss avatar
God dagens

Nu r det som s att jag varit sjuk och mtt dligt en lngre tid och frbrukat alla mina betalda sjuk dagar, dock s mr jag fortfarande inte bttre. Under rdande omstndigheter s r det vldigt svrt att boka tid hos vrdcentralen i Stockholm s jag har inte lyckats frlnga mitt sjukintyg. Undrar drfr om man kan stanna hemma utan ngot sjukintyg under ramen att man r sjuk. Ngon ln vill jag inte ha under tiden jag inte har ngot lkarintyg men jag vill bara inte g till jobbet. Kan arbetsgivaren krvs intyg fr de dagar jag stannat hemma? Ligger jag i riskzonen fr arbetsvgran osv
Senast redigerad av Agphys 2020-04-14 kl. 07:11.
Citera
2020-04-14, 07:05
Medlem
kristofferGs avatar
Ansk om sjukpenning. Frskringskassan!
Citera
2020-04-14, 07:08
Medlem
Agphyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Ansk om sjukpenning. Frskringskassan!

Har inget intyg frn lkaren. Ngon sjukpenning vill jag inte ha, vill bara inte g till jobbet. Gr det att vara hemma som vanligt frutsatt att man r sjuk? Dock utan ln sklart.
Senast redigerad av Agphys 2020-04-14 kl. 07:13.
Citera
2020-04-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
God dagens

Nu r det som s att jag varit sjuk och mtt dligt en lngre tid och frbrukat alla mina betalda sjuk dagar, dock s mr jag fortfarande inte bttre. Under rdande omstndigheter s r det vldigt svrt att boka tid hos vrdcentralen i Stockholm s jag har inte lyckats frlnga mitt sjukintyg. Undrar drfr om man kan stanna hemma utan ngot sjukintyg under ramen att man r sjuk. Ngon ln vill jag inte ha under tiden jag inte har ngot lkarintyg men jag vill bara inte g till jobbet. Kan arbetsgivaren krvs intyg fr de dagar jag stannat hemma? Ligger jag i riskzonen fr arbetsvgran osv
Ja vid lngvarig och/eller terkommande frnvaro har de rtt att krva lkarintyg frn frsta dagen.
Du br ringa vrdcentralen ven om du inte gr dit fysiskt.
Sen r det frgan om vad det r fr sjukdom nr du skriver att du bara inte vill g till jobbet. S knner jag ofta. Men jobbet r en friskfaktor. Vnd p resonemanget ett gonblick - nu har du varit hemma vldigt lnge, om det inte har hjlpt, r det sjlvklart att du ska fortstta vara hemma?
Du skulle nog behva arbetstrna, kila ivg till jobbet ngra timmar om dagen den frsta tiden.
Senast redigerad av SirDuke 2020-04-14 kl. 09:23.
Citera
2020-04-14, 09:38
Medlem
Vanstertrollets avatar
Sg bara att du har luftvgssymptom och stannar hemma av "skerhetsskl" s r det lugnt s som lget r nu.
Citera
2020-04-14, 10:31
Medlem
Citat:
God dagens

Doktor.se och liknande appar kan hjlpa med lkarintyg.
Citera
2020-04-14, 11:04
Medlem
Citat:
God dagens

Arbetsgivaren har rtt att krva sjukintyg frn 8e dagen (kan vara tillflligt frlngt med tanke p lget), s det hela r en frga om hur pass paragrafryttare din arbetsgivare vill vara.

Ett tips vore att diskutera frgan med din arbetsgivare, oavsett vilket s lr du behva det om du vill vara hemma frn jobbet oavsett orsak om du vill ha jobbet kvar.
Citera
2020-04-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Sg bara att du har luftvgssymptom och stannar hemma av "skerhetsskl" s r det lugnt s som lget r nu.

Jag gissar att det bara fungerar i den mn arbetsgivaren accepterar det. Liksom att acceptera sjukfrnvaro (betald eller obetald) utan sjukintyg.
Citera
2020-04-14, 11:14
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag gissar att det bara fungerar i den mn arbetsgivaren accepterar det. Liksom att acceptera sjukfrnvaro (betald eller obetald) utan sjukintyg.

Om man hnvisar till Folkhlsomyndighetens rekommendationer s kan inte arbetsgivaren gra s mycket annat n att acceptera det. Det kan i vrsta fall vara straffbart om arbetsgivaren tvingar dig i arbete och du smittar ner folk. Dom vill knappast ta den risken.
Citera
2020-04-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Om man hnvisar till Folkhlsomyndighetens rekommendationer s kan inte arbetsgivaren gra s mycket annat n att acceptera det. Det kan i vrsta fall vara straffbart om arbetsgivaren tvingar dig i arbete och du smittar ner folk. Dom vill knappast ta den risken.

Som jag frsttt det s r folkhlsomyndighetens rekommendationer just bara det. Vill du gra gllande att de r juridiskt frpliktande fr arbetsgivaren s fr du nog leta upp en lag som sger att dessa rekommendationer r "lag".

Hur pass straffbart det r att smitta ngon kan diskuteras. Det lr krvas uppst och dessutom att man faktiskt smittar ngon. Det r lngt ifrn skert att detta kommer hnda, isht om personen i frga inte har covid, eller ens luftvgssymtom p riktigt.

Huruvida arbetsgivaren tar risken dremot r kanske rtt beroende p vilken arbetsgivare det r. De flesta r nog rtt medgrliga i detta lget, men om TS' arbetsgivare inte r det s r den inte det.

Det r ganska meningslst att sitta hr och spekulera vad TS' arbetsgivare sger, TS har ju inte ens berttat vem arbetsgivaren r. Det enda rimliga fr TS r att diskutera frgan med sin arbetsgivare istllet fr att tro att vi andra skall veta mer om TS' arbetsgivare n TS sjlv (isht nr vi inte vet vem arbetsgivaren r).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in